Защо Столична община може да изгуби милиони европейско финансиране?

© БНТ
Спорове за облика на сградата, но и категоричната нужда от обновяване поставиха началото на ремонта на театър "София" през 2022 г. И всичко това трябваше да приключи 16 месеца по-късно. Сега годината е 2025, но очакването за вдигането на завесата е заместено от очакването за вдигане на температурите, защото през зимата строежът е спрян, а творческият процес - нарушен.
"Ние изнемогваме. Обикаляме 4 сцени. Вече усещам как досаждаме на колегите, които обаче са много любезни. Все още ни търпят и ни създават прекрасни условия, но това страшно много натоварва състава. Напускат хора, уморително е товаренето и разтоварването по няколко пъти на ден", обясни Ириней Константинов, директор на театър "София" пред БНТ.
Смяната на борда на общинското дружество, което извършва строителен надзор и подписва документите за узаконяването на строежа, е една от причините за забавянето. Другата са недомислиците в проекта, заради които той е претъпял множество промени, довели до осъпяване. Само последното е от 2 млн. лв.
"Нямаше предвидено осветление по фасадата - за сграда, която се намира в центъра на София, в парк. Хората трябва да ходят на театър в тъмното ли? Трябваше да се преработи отоплението на сградата, трябваше да се направи нова абонатна станция. Когато някой е правил проекта, не е предвидил, че трафопостът трябва да захрани оборудването, което трябва да бъде закупено за театъра. Наложи се да се построи изцяло нов трафопост, а заварихме обекта на 90% изпълнен. Оставащите 10%, които трябва да изпълним, ги изпълняваме, докато паралелно ни се налага да отстрелваме редица грандиозни пропуски", посочи Никола Лютов, зам.-кмет на Столична община.
Ако ремонтът на театър "София" не приключи до това лято, ще бъдат загубени европейските средства, с които е финансиран. Общината е на ръба със сроковете, а трупата в очакване - трябва да знае къде ще играе, за да знае какво да репетира.