Величествена "Аида" със сръбската дива Саня Анастасия, Йоана Железчева, Валерий Георгиев и Крум Гълъбов
© Радио "Фокус"
В ролята на съперницата за сърцето на Радамес – властната фараонска дъщеря Амнерис, бургаската публика и гостите на града ще имат привилегията се насладят на прекрасното сръбско мецосопрано със световна кариера Саня Анастасия, която впечатлява не само с харизматична визия, но и с великолепни гласови възможности и сценично присъствие. През настоящия оперен Сезон 2021/ 2022 г. Саня Анастасия има ангажименти на престижни сцени в Германия, Северна Македония, Италия, Малта, България, Сърбия, България и др. Саня Анастасия ще вплете артистизма и силното си женствено излъчване при изграждането на разкъсваната от съмнения и ревност принцеса, която пази в сърцето си едновременно и страст, и отдаденост, и жестокост, и реваншизъм, и типично женска горест, която е опустошителна за нейната същност. Отчаянието, непримиримостта с емоционалната загуба на любимия мъж, преплетени с искреното страдание и болка в чисто човешките й измерения, придават особен колорит на образаа на Амнерис.
В ролята на Аида бургаската публика ще има удоволствието да види и чуе забележителното драматично сопрано Йоана Железчева. Нейният мощен и прибивен глас, който, обаче, притежава и нежно-лирични параметри, както и изключителна духовна сила и въздейственост, спомага за цялостното изграждане на образа на поробената етиопска принцеса. Аида на Йоана Железчева е белязана едновременно с мекота и сила, с вътрешно стремление към любовта и външен израз на невъзможността да бъде осъществена, поради трагичната сила на обстоятелствата. Йоана Железчева бе неотразима преди дни в трагично-лиричната роля на Лиу в шедьовъра на Джакомо Пучини "Турандот“ на сцената на Летния театър в Бургас, под палката на маестро Григор Паликаров.
На сцената на Летния театър на 2-ри август ще излезе познатият на публиката в Бургас тенор Валерий Георгиев /гост/ – в ролята на Радамес, египетски знатен воин, за чиято любов се борят прекрасните Аида и Амнерис – всяка чрез своите способи и емоционална сила. Тенорът е известен с богатия диапазон на гласа си с т.нар. Росиниеви височини, каквито много малко тенори в света притежават. Образът на Радамес е характерен с неговите сърдечни тежнения, противно на логиката и прагматичния избор, които са подчинени на обичта му към етиопската пленница Аида. Заключителната сцена на зазиждането на живите Аида и Радамес остава задълго в съзнанието с драматичността на музикалния изказ, характерен с приглушен плачевен тон. В него, обаче, изпъква не толкова отчаянието на неминуемата смърт, а по-скоро звучи като апотеоз на любовта и като един от най-ярките символи на безсмъртието, превъплътено в сливащите се души на двама влюбени, макар и обречени – тук, в земните измерения.
В ролята на етиопския цар Амонасро гостува баритонът, също пеещ по световни сцени, Крум Гълъбов, добре познат на бургаската публика от ролята си като Жорж Жермон в "Травиата“ от Верди – успешният спектакъл бе в рамките на Бургаските музикални празници "Емил Чакъров“ 2021 г., в партньорство с прекрасното младо сръбско сопрано Весна Джуркович в ролята на Виолета Валери. Сценичното присъствие на Амонасро постига патетично внушение и достолепност, чрез придържането към силата на закона, независимо от причинената непосилна мъка на неговата дъщеря Амнерис.
В образа на върховния египетски жрец Рамфис на 2-ри август влиза басът Делян Славов, който преди дни направи силна роля като слепия татарски цар в изгнание Тимур в "Турандот“ от Пучини. Като Фараона на Египет на сцената на Летния театър в Бургас ще се представи басът Костадин Мечков, Жрица ще бъде сопраното Стефка Христозова, Вестител – тенорът Милен Динолов, който дебютира успешно като Понг в "Турандот“ на 22-ри юли.
В спектакъла на "Аида“ хоровият състав под диригентството на Невена Михайлова е не само фон на сценичното действие, но и равностоен участник в драматичната нишка на събитията. Чудеснo тематично вписана е и хореографията на проф. Мехмедов, в изпълнение на балета на Бургаската опера с репетитор Галина Калчева. Маестро Иван Кожухаров съумява да издигне оркестровия съпровод с концертмайстор Христо Белчев на високо изпълнителско ниво и да му придаде допълнителен драматичен нюанс, отвъд професионалната рутина.
Художник на декорите, пресъздаващи величествената респектираща обстановка в Египет, с емблематични артефакти, е дело на художника Чавдар Чомаков, хореографията, която също е синхрон с древноегипетската култура и специфика на костюми и движения, е на проф. Хикмет Мехмедов.
Постановката на Държавна опера – Бургас на една от най-известните творби на Джузепе Верди – "Аида“, монументална музикална творба, с мащабно звучене и сценография, е събитие, което живее дълъг сценичен живот, превъплъщавайки се всеки път в различни нюанси на изпълнителското изкуство, като индивидуален певчески натюрел. "Аида“ е характерна с многозвучен ефект – от майсторското съчетаване на широкомащабността и художествените внушения на Вердиевата музика. Всеки спектакъл на една от най-поставяните опери в световен мащаб постига това, което е смисълът на изкуството – комуникация на висше ниво между публика и ваятелите на импозантната постановка – солисти, хор, оркестър, диригент. Те вплитат майсторство и вдъхновение в общия стремеж да изваят запомнящи се образи и оставят у зрителите усещане за цялостност, завършеност, емоционална спойка, впечатване в съзнанието и паметта на музикалното внушение.
"Аида“ е едно от най-изпълняваните и обичани опери на Верди. Като една от късните Вердиеви творби, тя носи характерните черти на творческата зрелост, философското обобщение на основополагащи житейски дилеми, изкристализиране на образно-понятийната йерархия в областта на музикалната естетика, както и дълбок психологизъм при изграждане на образите. "Аида“ впечатлява с многопластовостта – както в сюжетната линия, така и при разкриване, разгръщане и противопоставяне на характерите драматизма на сблъсъка на чувства, интереси и разкъсващото усещане за избор между дълга и любовта. Вещата и задълбочен режисьорска работа на проф. Павел Герджиков напълно се вмества в цялостното въздействие на творбата – както в съзвучие с вложения от автора идейно-естетически заряд, така и като самобитен подход в творческия процес на раждане на спектакъла. Несъмнен душевед е постановчикът, като успява да изведе на преден план в спектакъла именно човешките взаимоотношения, техния драматизъм, многообхватност, както и неземно красивите измерения на любовта. Наблюдава се майсторски момент на психологизиране на образите, дълбинна интерпретация на отношенията, а не търсене на повърхностен външен блясък. Съчетаването на блестящите солистични изяви, ансамбли и хорови изпълнения, в синхрон с виртуозните партии на оркестровия съпровод, под палката на маестро Иван Кожухаров, се изпълняват с лекота и професионализъм, а цялостният ефект от възприятието на мащабното оперно произведение е за постигане на художествено внушение, граничещо с естетична нирвана.
пон | вто | сря | чтв | пет | съб | нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Сигнал за бомба в НДК
21:40 / 27.11.2024
Тежка катастрофа край Нови хан: Има пострадали
21:01 / 27.11.2024
Актуални теми
Анкета
Не (15698) | 41% | |
Да, но отложено и превъртам реклами и съдържание (14086) | 37% | |
Да, гледам по традиционен начин (8569) | 22% | |