Русе с нова премиера
©
Режисьор е проф. Пламен Марков, който сподели, че първият му досег с пиесите на Мартин Макдона започва от 1996 – 1997 година, когато е бил на специализация във Великобритания. "Тогава беше абсолютно непознат драматург, а в момента от "New York Times“ твърдят, че той е "първия велик драматург на 21 век“. Човекът е извървял много сериозен път в своето развитие, а всички ние в осмислянето на този странен ирландец.“
Сценограф е Светослав Кокалов, костюмите са на Петя Стойкова, композитор е Пламен Мирчев – Мирона, а видеото на Димитър Сарджев. Главната роля е поверена на Тодор Лазаров, участват още Мая Новоселска /гост/, Цанка Цанева /гост/, Петя Венелинова, Любомир Кънев, Венцислав Петков, Ивайло Спасимиров, Ивана Керанова, Кадри Хабил, Косьо Станев.
Историята е свързана с една прочута случка в ирландския културен живот. На едни много далечни западни скалисти острови режисьорът Роберт Флаерти решава през 1934 година да снима филм. Този филм става емблематичен – "Човекът от Аран“. Мартин Макдона взема тази прочута история и добавя към нея нов сюжет - как един куцащ младеж има желание също да участва във филма.
"Пиесата съм я превел сам от ирландски и смятам, че този превод е по-адекватен към света на този автор. Надявам се, че много от вас са гледали неговите прочути филми "Три билборда извън града“ и "Баншите от Инишерин“ и ще разберат какво се случва. Оказва се, че манталитетът на ирландците е като нашия и мисля, че това е връзката да бъде възприета у нас,“ разказва режисьорът Пламен Марков.
Изпълнителят на главната роля Тодор Лазаров споделя "Когато погледнем един човек по-дълбоко и тогава разбираме какъв е – не винаги "първият прочит“ е верен“. За Ивана Керанова две са водещите теми в пиесата "Едната е прекрасното черно чувство за хумор. Втората е непрекъснатото ни желание да сме някъде другаде, за да можем да бъдем "други“, като си мислим, че проблемът е в мястото, а не във нас“. "Всички герои които представяме в обществото има едно мнение за тях - оказва се че това въобще не е така. Те са много по-различни от това, което другите си мислят. И това много често се случва в живота,“ коментира Любомир Кънев.
"Професорът ме прие преди 25 години в първи курс“, разказва Кадри Хабил. "И сега все едно съм пети и още имам какво да науча. Тази пиеса е развитие не само личностно, но и за целия екип на театъра. Просто е различно, ярко и професионално“.
Цанка Цанева е гостуваща актриса в спектакъла. "Харесва ми да играя образа на едната леля. Най-важното е, че лелите не се отказват от умилителните усилия да се справят с живота, там където са. Харесвам ги“.
Въздействаща е сценографията на Светослав Кокалов. "Създаваме метафора, място за пристигане и място за заминаване. Това е един кей, където аз се радвам, че точно тук се срещат прекрасните пристигащи и заминаващи герои на Мартин Макдона“.
"Излизаме спокойни и с чест,“ коментира режисьорът Пламен Марков. "Това което сме искали – това сме направили. Публиката ще го хареса този парадоксален свят и ще се забавлява, защото той е много смешен и същевременно с доста жесток хумор на този странен тип Мартин Макдона,“ сподели проф. Марков.