Първият и безспорно най-успешен пример за публично-частно партньорство в Пловдив приключва окончателно. От четвъртък културен център-музей "Тракарт" преустановява дейността си в подлез "Археологически" и се мести на нов адрес - ул. "Княз Александър Батенберг" №25 .

През изминалата седмица скулпторът Жорж Трак заедно с екипа си освобождава помещенията, които са част от античната жилищна сграда Ейрене. В продължение на 20 години пространството се утвърди като център за разнородни културни прояви. Тук остават великолепни антични мозайки, експонирани във време, когато малцина имаха смелостта да мечтаят да покажат културното наследство на Пловдив.

"Смятам, че през тези 20 години се направиха меко казано чудеса в този културен център. Проведоха се хиляди културни мероприятия, концерти, изложби, театрални преставления, представяне на книги, фестивали... Началото беше през 2000 година, когато публично-частните форми на коопериране бяха актуални. Тогава идеята беше да се увлекат хората да правят нещо" - разказа в интервю за "Фокус" Жорж Трак.

Георги Иванов, както е истинското име на художника, има голяма заслуга да се обърне внимание на археологията в Пловдив. Вдъхновен от мозайката, за тези две десетилетия той успява да я превърне в жив културен субект. Удовлетворен е, че 

"Тракарт" показа през тези 20 години, че може да има обект на културата от национално значение, който да се стопанисва от частно лице.

Именно в културен център "Тракарт" за пръв път се експонират и представят публично римски подови мозайки. По покана на Жорж Трак в Пловдив за пръв път идва тогавашният американски посланик Джеймс Пардю. 

"Смятам, че положихме едно добро начало. То се продължи след това в Малката базилика, после в Голямата базилика и се превърна в нещо, което е изключителна гордост за целия град. Смисълът на това нещо е да не остане само спомен, а оттук нататък да се работи" - казва в интервюто скулпторът.

Обектът минава към управление на ОИ "Старинен Пловдив". Не е ясно какви са намеренията за пространството и развитието му. 

"Никой не ме е потърсил да ме попита с какво мога да бъда полезен, след като 20 години съм бил стопанин на тази мозайка. Мога да кажа, че съм бил добър стопанин, защото на всички форуми, които се състояха тук, начинът на стопанисване на мозайката Ейрене беше давана за пример. Имам почетна грамота от ЮНЕСКО, с която е удостоверена моята дейност в културен център "Тракарт" и с мозайката Ейрене. Смятам, че това, което е направено, е добро и е принос към културата на града, а оттук нататък, ако управляващите имат някакво желание да говорят - аз съм винаги насреща" - казва Иванов.

В цялата страна има над 300 000 недвижими паметници на културата, но държавата се грижи за около 300, а всички останали в най-добрия случай са под земята. Художникът апелира да се намери формула, по която държавата да подпомогне публично-частните партньорства и да даде тези обекти на хората, за да бъдат защитени.

Цялото интервю гледайте в прикаченото видео!