Иван Петров-Аза представя първата си самостоятелна изложба в Казанлък
© Художествена галерия
Пейзажът е жанрът, в който най-пълно може да бъде проследено и представено развитието му като художник и индивидуалните му естетически позиции. В тях можем да видим и афинитета му към експресията – първоначално търсена в натурата, а на по-късен етап изведена до тоталност, довела до метаморфозата на пейзажа в абстракция. Това специфично освобождаване от конкретното, което е само повод за творческо полагане, му позволява да представи себе си с по-задълбочена изразност и не по-малко важното – до решаване на сложни пластически задачи. Експозицията ще може да бъде разгледана до 23 април 2023. Нейн куратор е д-р Милен Алагенски.
Иван Петров е роден през 1977 г. в Казанлък, където е и първата му среща с изобразителното изкуство – едва на 4-годишна възраст. В детската градина прави илюстрация по Ангел Каралийчев, която е представена на изложба в тогавашния пионерски дом. Последните му изяви са на традиционните есенни салони в родния град. В ателието се трупат стотици картини и именно те са провокацията да бъде подредена първата му самостоятелна изложба "Пейзажът като пространство на Аза“.
След първите рисунки Иван Петров избира да продължи образованието си в художествената гимназия в родния град, но квотните ограничения по териториален прием го възпират. Налага се да кандидатства отново на следващата година с приравнителни изпити. (Директор на гимназията по това време е Христина Станчева, родственица на Златю Бояджиев.) Увлича се от изкуството на импресионизма, за което научава от текстовете на Анри Перюшо. Кандидатства в Художествената академия, изкарва висока оценка на изпита по рисуване, но трябва да отбие военната си служба.
След уволнението продължава обучението си в Лесотехническия университет, където е привлечен от лекциите на проф. Димитър Ерменков и доц. Саша Лозанова. Напуска след първата година, отегчен от математиката и техническото чертане. От този кратък период е възбудата му към експресията, по-късно и към неоекспресионизма и абстрактния експресионизъм, видени в европейските музеи. Именно при пътуванията си се запознава на живо с творби на Ел Греко, Веласкес, Едвард Мунк и по-късните Георг Базелиц, Антони Тапиес, Марк Ротко. От тези първи докосвания създава в себе си убеждението, че не трябва да съществуват рамки в изкуството.
Въпреки връзките с европейския модернизъм, изложбата не бива да се разглежда като отражение на увлеченията. Защото експериментът е главната движеща сила. От самото създаване на боята до следите, които оставя. Иван Петров сам подготвя платната, върху които работи – от опъването им, през грундирането до изготвянето на боите.
Изложбата на Иван Петров представлява личен разказ за процеса на опознаването на Аза. Въпреки несигурността и благодарение на развитието на артистичността. Експозицията маркира важните моменти по пътя на облагородяването – осъзнаването на необходимостта от творческия процес, съмнението и несигурността в собствените възможности, волята за налагане на упорития труд като възможно решение. Този акт е и свойствена победа, защото чрез самостоятелната си изложба Иван Петров – Аза заявява себе си като човек с реален, личен и социален Аз-образ.
Рени АТАНАСОВА
пон | вто | сря | чтв | пет | съб | нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
След катастрофата на столичната ул. "Мара Бунева": Една жена е от...
22:47 / 26.11.2024
Тежка катастрофа на столичната ул. "Мара Бунева", има пострадали
22:32 / 26.11.2024
Напрежение в подлеза на СУ! Разбити са стъкла на заведение, на мя...
21:15 / 26.11.2024
Младежи с черни качулки и маски са нападнали двама непълнолетни в...
20:53 / 26.11.2024
Кметът на Варна: Започва демонтажът на неработещи бараки на ул. "...
20:04 / 26.11.2024
В Хавана: Делегацията на столичния район "Изгрев" се срещна с гол...
20:06 / 26.11.2024
Актуални теми
Анкета
Не (15669) | 41% | |
Да, но отложено и превъртам реклами и съдържание (14047) | 37% | |
Да, гледам по традиционен начин (8559) | 22% | |