Светлината и сянката за града не са като доброто и злото за човека. И двете са му нужни, особено на архитектурата и градското планиране - за свободните площадни пространства, за парковете и градините, за всеки отделен човек. Броени часове остават до откриването на изложбата "Градът. Светлина и сянка“, предаде репортер на "Фокус“. "Новите майстори и Владислав Чанев“ в изложба, вдъхновена от Кюстендил и неговите улици, сгради и хора. Откриването е на 18 март от 17.00 часа във фоайето на сградата на Общински драматичен театър. Вдъхновение в черно и бяло, китарата на Димитър Стоймиров и думите на Зара Николова.

Вглеждаме се в пространствата на града – в площади и площадчета, гледаме към улици и паркове, към архитектура и скулптура, заглеждаме се в градския дизайн и неговите символи, в белезите му - през различните части на деня и през различните сезони, за да го разбираме! Защото градът винаги е различен, а различният град е представен от младите и талантливи последователи на Майстора, задно с един доказал се фотограф.

"Освен проектите за голямо градско изкуство, всяка година се показваме в класическата форма – като художници. Тази година темата е любимият ни град – Кюстендил. Работят всички от школата. Всички, които са в момента в школата, както и тези които учат "Изкуство“ в България и по света. Тази година събираме в една изложба изобразителното изкуство и фотографията“, сподели ръководителят на школата "Новите майстори“ Евгени Серафимов.

Идеята за изложбата се заражда още преди пандемията, идеята за архитектурния пейзаж. "Влади е познат с това, че снима Кюстендил по един особено романтичен начин. С него обикаляхме града и това беше един творчески процес – търсихме кадри, търсихме Кюстендил така, както никой не го е снимал. Не само емблематичните му сгради, не само емблематичните му улици, а такива по-нетипични. По фотографиите му моите ученици, повече от година, правят своите картини“, допълни Серафимов.

Светлината и сянката, това е нещото което рисува върху града, върху формата. Изложбата е посветена на черно-бялата фотография.

Колкото и странно да звучи, въпреки че цветната фотография е създадена още в края на 20-те години на миналия век, черно – белите снимки не са изгубили очарованието си и до днес. Това е така, защото този вид фотография е изчистена от неприятното внушение, което понякога създават ярките и несъответстващи си цветове. При  нея можем са се насладим на формата, контраста и сюжета, без вниманието ни да се отвлича от цветността.

"Идеята във времето се поизмени. Първоначално идеята беше да е доста цветна, но с течение на създаването на фотографиите се усети, че черно-бялото ще изкара най-много характера на кюстендилската архитектура и на заобикалящата я среда, която ние сме свикнали да гледаме толкова разнообразна и цветна“, сподели фотографът Владислав Чанев.

През обектива му са заснети кътчета от Кюстендил, които може би много хора не са забелязали.

"Има вековна история. Вековна и разнообразна история“, допълни Чанев. По думите му, когато се премахнат разнообразните цветове и кръпките, човек е по-свободен да се фокусира върху архитектурата.

Венцеслав ИЛЧЕВ