Държавната опера в Бургас с четвърто представление на новата постановка на "Севилският бръснар"
© Община Бургас
Съвременната свръхзабавна трактовка на една от най-обичаните опери е обогатена с елементи на социална сатира – поднесена чрез особено сполучливите и актуално звучащи режисьорски попадения на доц. д-р Александър Текелиев, съчетани с оригиналната авангардна цялостна визия на спектакъла, дело на сценографа и костюмограф Денис Иванов.
Цялостният сценичен продукт е шеметно въздействие – творческият и артистичен екип е първокласен, сценографията и костюмите са цветни, иновативни, грабващи сетивата, а музиката на Росини – гениална и винаги актуална. Постановката е акумулирала творческа инерция с все по‐въздействащ заряд и продължава да придобива все по‐зрял облик.
Всички, които ще бъдат "замесени" в емоционалното приключение на бургаска сцена в четвъртък в залата на Бургаската опера, се готвят с приповдигнато настроение за поредното сценично предизвикателство. Зад диригентския пулт на 14-и април застава маестро Иван Кожухаров, който преди дни дирижира балета "Пахита“ от Лудвиг Минкус и сценичната кантата "Кармина Бурана“ от Карл Орф на бургаска сцена. Всеизвестен факт е, че именитият маестро изработва до съвършенство всеки детайл от партитурата – като изграждане на динамика, градация, баланс, интелектуален заряд. Концертмайстор на чудесния оркестров състав ще бъде Ваня Златева, която миналия месец бе удостоена "Кристално огърлие“ – най-високото отличие на Съюза на българските музикални и танцови дейци. Великолепен е и солистичният състав в четвъртък: баритонът Марян Йованоски, който бе същинска артистична фурия на премиерния спектакъл на 8-и октомври 2021 г., отново влиза в образа на най-знаменития бръснар на всички времена – Фигаро, който е копие на Елвис Пресли и стилистиката на 70-те години на XX век. Блестящият баритон съумява да запази всеки детайл от музикалния текст, като добавя оригиналните щрихи към образа, който предизвиква истинска симпатия и, разбира се, много смях.
Лирико-спинтовият тенор Николай Моцов /гост/ за четвърти път влиза в ролята на Граф /Шейх/ Алмавива. Колоритно, емоционално въздействащо и с всеки изминал спектакъл – обогатено с нови артистични нюанси, е неговото сценично представяне. Тенорът разширява параметрите на сложния хумористичен образ с инвенции, които се вписват в цялостната концепция на постановката и се посрещат радушно от страна на публиката, зажадняла за забавна оригиналност.
В ролята на своенравната очарователна кокетка Розина влиза харизматичното мецосопрано Йоана Кадийска. Партията изисква филигранна вокална техника, изключителна лекота при интерпретацията и финес, а Кадийска се справи безапелационно в нейната мечтана роля – на втората премиера на "Севилският бръснар“ – на 26-и октомври 2021 г. Баритонът Йордан Христозов дебютира в ролята на досадния Д-р Бартоло, чиито подмолни планове се възпрепятствани от приятелската задруга на Фигаро, Розина, Берта и всички замесени в свръхзабавната сюжетната линия. Ролята на Д-р Бартоло е ключова в цялостното развитие и изисква сериозен вокален и артистичен капацитет. Басът Диман Панчев отново ще предизвика взрив от емоции и искрен смях с образа на Дон Базилио. Диман Панчев влиза за четвърти път в ролята и брилянтно представя интригантските нагласи и последствията от една майсторски измислена и отработена в социума клевета. Нона Кръстникова, сопран, която бе неотразима като Берта на премиерния спектакъл – щокиращо шармантна и предизвикателно очароваща в ролята на икономката, която има афинитет към вино и мъже... и още нещо. Нона Кръстникова е чудесна и като музикално изграждане на нелеката вокална партия. Баритонът Бранимир Недков ще се представи отново вихрено артистично и ярко в ролите на Фиорелло и Офицера. Особено важна роля в сюжетното развития и цялостната режисьорка концепция имат всички артисти от хоровия състав /с диригент Невена Михайлова/, всеки от които има индивидуална артистична задача и изпълнява етюди, наситени с много чувство за хумор. Всеки един професионалист от екипа, който стои зад завършената визия и послания на мащабната постановка на "Севилският бръснар“, е събрал енергийния си заряд в хомогенна цялост, и неизменно предизвиква искрена изненада и възхита у присъстващите на всяко представление. Мира Искърова ще изпълни клавирните речитативи, помощник‐режисьори са Лина Пеева и Петър Тихолов, корепетитор – Илиана Тодорова, субтитрите са дело на Сребрина Славова, Дора Фъртунова е отговорник за реквизита и суфльор, за грима и перуките се грижи Калина Попова, която дебютира успешно в ролята на Берта на спектакъла през м. декември.
Свежият, дързък, симпатично провокативен и предизвикателно иновативен спектакъл на "Севилският бръснар“ в четвъртък, 14-и април, ще хвърли за пореден път ръкавица към публиката – отваряйки щекотливи съвременни теми в нестандартен прочит с привкус на социална сатира с психологически нюанси – съвсем в ритъма на "стъпките на времето"...
Един позитивен знак не остава незабелязан по време на представленията на “Севилският бръснар“ – сред публиката присъстват доста млади хора, а това е сигурна индикация, че постановката отговаря на очакванията и вкусовете на едно поколение, което очевидно има нужда от изкуство, и то поднесено по различен начин.