Царските двери на смисъла в Кюстендил
© Фокус
Авторът движи посетителите на изложбата със своите иконостаси, говорейки за корените, сърцето и духовните потреби. Това са трите доминанти, през които може да се разбере както своеобразния му стил, така и стремленията му в артистичен план. Разкриване на свещеното, пулсиране на човешкото, проглеждане към вселенското.
Големият сърдечен иконостас I започна да се заражда в мислите ми някъде през 1996 или 1997 година, след завръщането ми в България, току-що завършил Краковската художествена академия. В действителност, той е плод на двадесет и няколкогодишна работа – мислене, опити, експерименти, подготвителни и съпътстващи етапи. "Иконостасът“ бе монтиран и изложен през декември 2018 година в една от залите на ХГ "Владимир Димитров – Майстора“ в Кюстендил, със съдействието на екипа на галерията. Идеята на живописната конструкция е свързана с разбирането за доминантната роля на живота – най-важната и водеща ценност, дефинираща вечната потребност от хармония и красота“, разказа творецът.
Вторият иконостас е плод изцяло на четвъртата вълна на коронавируса. Той беше изложен през април 2022 година, отново в ХГ "Владимир Димитров – Майстора“, този път в недостроената част на галерията. Големият сърдечен иконостас – III, се появява това лято. "Без намерение и творческа задача, съпътстван все пак от интуиции, че си заслужава да пробвам някой ден и да "затворя“ иконостасите в нещо като трилогия. Поредното доказателство, че нещата са си вътре в нас, винаги и завинаги, и само от време на време им идва времето“, разказа Божанков.
По думите му във време Коледно и някак от само себе си, се случва и тази изложба. "Размисли за доброто, за злото, за нашите изконни ценности, нашите дълбочини – християнски, православни, културни, исторически“, допълни художникът.