Интервю за предаването "Цветовете на Пловдив" по Радио "Фокус" с Момчил Цонев, организатор на Международен фестивал за улични изкуства 6Fest.

Фестивалът за улични изкуства "6Fest“ отново ще завладее Пловдив през април. Разкажете какво да очакваме?

Да, от 24-ти до 27-и април за шеста поредна година фестивалът ще бъде част от културния календар на Община Пловдив, като продължаваме с концепцията за мултижанрови издания. Т.е. това, което могат да очакват гостите на фестивала, е разнообразие от изкуства като цирк, огън, куклен театър, живи статуи и музика. Любопитното за новото издание е, че за първи път събираме артисти от цели 8 държави в България – това са Италия, Чехия, Румъния, Сърбия, Турция, Украйна и Финландия. Този голям интерес всъщност се дължи на вече добрата международна разпознаваемост на фестивала, тъй като по-голямата част от тези участници заявиха желание, кандидатстваха за участие във фестивала.

Като акценти мога да споделя, че две театрални формации идват с големи карнавални кукли. Това са театър "Колибри“ от Крайова в Румъния. Този театър организира Фестивала "Puppets Occupy Street“. Имат собствена продукция, която е изключително атрактивна – от големи конструкции с карнавални кукли. Другият подобен театър е V.O.S.A. от Чехия. Той ще гостува с два свои спектакъла. От Италия ще ни гостува една формация – Opera Fiammae, която е специализирана в огнените спектакли, които са изключително зрелищни. Те са участвали в откриването на карнавала във Венеция, например. От Финландия идва Вилма Талвитие. Интересното при нея е, че тя съчетава съвремието с характерни, традиционни за Финландия певчески стилове. Концертите й са комбинации между вокали, свирене на пиано, перкусии, ударни и танцови елементи.

Включваме още едно музикално събитие "Bulgar Klezmer Band“. Интересното при тях е, че тази група, която свири клезмер музика – това е специфична, традиционна музика, е, че правят и парадни музикални шествия, което за мен като организатор на "6Fest“, е едно от най-интересните събития, което може да организираме – карнавално, музикално или танцово шествие. Също за да оформим международното участие, тази година поставяме специален акцент върху гостувания на формации, които имат специално артисти живи статуи. Това са няколко формации – Çelik Çomak от Турция, Matrix от Сърбия и Театър на живите статуи "Galatea“ от Украйна. Имаме, разбира се, и български участия – Театър "Метаморфоза“ от София с нов цирков спектакъл, "Трио театър“ от Бургас, които правят театромат, или това е театър в кутия. Всички събития, както винаги, са с вход свободен.

Любопитно е да ни кажете защо наричате така фестивала – "6Fest“?

Неслучайно акцентирах върху това, че любима част от събитията на фестивала са шествията. Може да се каже, че шествието е втъкано в името на "ШестFest“. От друга страна, трябва да се върнем назад във времето, към началото на фестивала. От 2019 г. той се провежда основно в град Пловдив, за което съм изключително благодарен първо на ОФ "Пловдив 2019 – Европейска столица на културата“, след това на културния календар на Община Пловдив. Но в самото му начало, в първите две години – 2017 и 2018, фестивалът се провеждаше в град Габрово. И най-първоначалната идея беше да оживи един творчески квартал в град Габрово, който се казваше "Шести участък“. И от там и оригиналът на името "6Fest“.

Добре, а сега и още нещо да кажете – как така дойде това международно признание на фестивала?Имате и отличия. Кажете малко повече за това отличие, което сте получили скоро?

Да, буквално преди няколко дни, в началото на януари, "6Fest“ получи отличието EFFE Label или знак EFFE на Европейската фестивална асоциация, която присъжда чрез международното си жури този знак за качество, както те се изразяват, за забележителни арт фестивали, които демонстрират ангажираност към изкуството, участие на местната общност и международна активност. Това признание дойде след кандидатстване от наша страна и разглеждане на нашата кандидатура, която беше специално фокусирана върху предстоящото международно издание през тази година.

А как финансирате цялото това нещо? Това са международни артисти, които посещават България. Как уреждате всички тези въпроси? С проекти ли само?

Да, това е изключително важен въпрос. Може би понякога самата публика, и то не е задължително за неспециалист да вниква в детайли и да знае за това. При събития, които са с вход свободен, като "6Fest“, а всъщност идеята на това да бъде с вход свободен е да бъде точно в открити публични пространства, в най-популярните или пък не чак толкова популярни локации, като площади, улици, паркове, за да може да оживим града. Това е част от концепцията на фестивала. Но така организаторът на фестивала не може да пусне вход с билети. Това означава, че фестивалът е не комерсиален, той не може да печели по търговски начин. Единствената възможност е публичното финансиране. Затова точно пловдивските издания от 2020 г. насам основно се финансират чрез културния календар на Община Пловдив. Казвам основно, защото част от концепцията, философията на този тип финансиране е да има собствено финансово участие, което е в размер на 20%.

И точно тези 20% понякога са изключително труден казус, препъни камък. Да. Примерно за тази година, тъй като не успяхме да получим съфинансиране от Национален фонд "Култура“, започнахме да се обръщаме към спонсори. Тази кампания продължава в момента. Новина от последните дни е, че Италианският културен институт в София прие да подкрепи, да съфинансира участието на италианската група. И сега съм в процес на договаряне и търсене на останалите финансови средства, които са нужни.

С една дума, трудна работа! Сам ли си я вършите, или си имате екип?

Както казахме, става дума за не комерсиален фестивал. Екипът е изключително важно да го има и изключително трудно да бъде поддържан. През последните години успяхме специално за Пловдив да сформираме един екип с мой технически координатор, логистика, имаме си партньор една кампания за видео-продукции, за видео-заснемане, но като цяло става дума за изключително малък екип. Т.е. това сме двама души буквално, като основно съм аз. Разбира се, в самите дни на фестивала наемаме хора, които да помагат, когато имаме възможност, наеаме допълнителни сътрудници. Това е, така да се каже, информация от зад кулисите, в добрия смисъл на думата, защото това е театрален термин.

За да се случи едно събитие, което има големи карнавални конструкции, или пък се нуждае от озвучаване, или пък е специфично, като шествие на кокили, или пък е огън, то се нуждае от много технически персонал. Това са хора, които или охраняват събитието, или охраняват и пренасят техниката, или пък се грижат за самата техника.

Така че, много са нещата. Сложно е, но както се казва, хората, които са се насочили към изкуството като начин на живот, просто се примиряваме, че няма лесно в живота на твореца, на човека, който се занимава с изкуство, и се опитваме да преодоляваме тези трудности.

Така е. А заслужава ли си този труд? Т.е. какво виждате у публиката в тези фестивални дни, как приемат този фестивал?

Силно се надявам да си заслужава. Ние – аз и екипът ми, имаме наблюдения не само от Пловдив. Миналата година бяхме в седем града общо, включително Пловдив. Бяхме в едни по-малки пътуващи издания в София, Стара Загора, Бургас, Сливен, Ямбол, Джебел и на много от местата фестивалът се приема изключително ентусиазирано, защото е нещо различно от ежедневието, защото показва артисти, каквито човек невинаги може да види – примерно огнени артисти или артисти на кокили, или пък дори куклени артисти с марионетки. Да. Те са изключително атрактивни за всякакви възрасти. Най-голям интерес, разбира се, предизвикват при децата. Виждаме често родители със своите деца, цели семейства. Така че "6Fest“ е вид фестивал, който има и такава социална роля, да пренесе изкуството близо до хората.