Интервю за предаването "Цветовете на Пловдив" по Радио "Фокус" с Мила Павлова, артистичен директор на МФ "Дни на музиката в Балабановата къща", за 300-годишната история на цигулката Страдивариус и българската връзка там и още за предстоящите концерти.   

Г-жо Павлова, вече минаха няколко впечатляващи концерти от "Дни на музиката в Балабановата къща", но сега се задава един особено вълнуващ концерт. Какво можем да кажем на публиката, която може би очаква с нетърпение този концерт? Имам предвид този с участието на Красимира Стоянова и Светлин Русев.

Да, здравейте! А в този концерт има много нови неща и много символика. Може би на първо място е това, че Красимира Стоянова и Светлин Русев за първи път ще музицират заедно на една сцена. Това е наша идея, по идея на фестивала, на Красимира Стоянова и на Светлин от може би повече от две-три години. И аз съм безкрайно щастлива, че най-после ще осъществим тази наша идея, защото и двамата са с много заета програма, както знаете, и това да ги съберем на едно място, по едно и също време, беше предизвикателство. Но ето, че то се случва. Това е едната от символиките, че за първи път са заедно. Другата е, че за първи път Страдивариусът на Светлин Русев ще прозвучи в Пловдив. Това е цигулката, която му беше връчена буквално преди дни от името на българската държава, от ръцете на министъра на културата г-н Найден Тодоров. А това е цигулката, която в продължение на десетилетия беше пък в ръцете на Минчо Минчев, и знаете каква звездна кариера също той имаше с нея. Тази цигулката ти става някак си като член от семейството, като приятел, като любима, всеки винаги споделя подобни чувства. Но тази цигулка има и много необикновена история.

Да, да я разкажем!

Да, нейната история датира от 1716 година, когато прочутият майстор на цигулките Антонио Страдивари я изработва, но тя има още едно име – "Барон Витгенщайн“, тъй като знаете, че тези скъпи цигулки, майсторски цигулки, винаги са собственост на богати хора, на богати фамилии. И тя е била собственост на тази богата фамилия Витгенщайн, която се слави с това, че е втора по богатство след Ротшилд, а вие знаете за какво богатство става въпрос.

Когато Хитлер идва на власт, той започва да ограбва културни артефакти, произведения на изкуството, картини, но и музикални инструменти. И Паул Витгенщайн, за да спаси тази цигулка от нацистите и заграбването й, тайно я изнася в Швейцария от Виена в Швейцария. След време тя попада в Лондон, после в Ню Йорк. На нея е свирил легендарният концертмайстор на Нюйоркската филхармония Джон Кориляно-старши. И българската държава я закупува специално за Минчо Минчев през 1977 година.

Това е наистина голямо чудо!

И от тогава всъщност виждате колко много години това е неговото второ аз. Затова аз мога да призная, че символичното предаване на тази цигулка от страна на Минчо Минчев и у мен извика сълзи. Направо се разплаках, защото от една страна това е символика – големият музикант предава на друг голям музикант своята душа.

Наистина е много вълнуващо! Може би това за него е най-ценното нещо в момента, за Светлин Русев.

Така е. Ние сме щастливи, че тази цигулка ще продължи да звучи, и това в майорските ръце на Светлин Русев, Страдивариус. А пък Красимира Стоянова, нейният изключително чист тембър, звънък, мога да го сравня само със скъпоценен камък или със Страдивариус, така че тя е позната и като гласът Страдивариус.

И това е общото, което ги свързва, а вие ги качвате на една сцена сега.

Да, имаме два Страдивариуса на сцената. Аз съм имала щастието да слушам Красимира Стоянова в "Кавалера на розата“ в Миланската скала, от където тя идва насам, буквално преди по-малко от месец имаше няколко спектакъла, където играе маршалката. Това е наистина глас, който можеш да сравниш с най-скъп инструмент. Както в "Отело“ във Виенската опера ставаха хората от оркестъра, както са в оркестрината се изправяха, когато тя запее и се обръщат към сцената. Така че наистина е един скъпоценен глас. Разбира се трябва да подчертая участието на третия много важен елемент в концерта - корейската пианистка Йоръм Сон, която е наистина световна звезда. Тя свири като солист на най-големите оркестри и от много години е партньор на Светлин Русев на сцената. Гостували са в Пловдив, за първи път разбира се в този състав на 29 ноември. Искам да подчертая, че и следващият ден е не по-малко скъпоценен за нас. Той е част от цикъла "Солисти на Виенска филхармониия", когато винаги представяме някои от имената там. Този път Албена Данаилова – концертмайсторът, нашата невероятна гордост в този прочут оркестър.

Тя ще бъде на една сцена с Надежда Влаева, която е носител на наградата "Музикант на годината“, пианистката, и Александър Сомов, също наш много изтъкнат виолончелист. Едно трио, което ще бъде неистина богатство за публиката да бъде чуто. Те са избрали прекрасна френска програма с произведения от много, много автори. Така че ще бъде наистина едно огромно удоволствие за публиката в два последователни концерта.

Кажете пак часа и къде ще бъдат концертите, както и дали имат хората все още шанс да си купят билети?

И двата концерта са в Епископската базилика, от 17.30 часа. Билетите се продават  в мрежата на EVENTIM и на място преди събитието. Не съм сигурна доколко ще останат билети на място, но ще очакваме нашата любима публика. Мога от сега да кажа, че много хора пътуват от други градове за концертите. Изявяват желание, молба, да запазим билети и т.н., но ще имаме публика от цяла България, както и чужденци.