Лидия Йорданова: Многото лица на лъжата завзеха територията в публичния дебат за тези избори
© Фокус
Интервюто е дадено в 12 часа на 27.10.2023
Изборите в София поддържат в най-висока степен политическата интрига с най-оспорваните участници за кметове в балотажа. Два дни преди тях на нагласите и тенденциите акцентира изследването на “Екзакта Рисърч Груп". Сондажът се основава на резултати от проучване сред 700 пълнолетни столичани от всички 24 столични района в периода 19-24 октомври посредством пряко полу стандартизирано интервю, чрез подбор на респондентите по квота. Изследването е възложено и финансирано от самата Агенция “Екзакта Рисърч Груп". Наш гост е нейният собственик и управител Лидия Йорданова.
Добре дошла в аудиокаста на “Фокус" “Това е България", г-жо Йорданова.
Благодаря ви за поканата и за възможността да споделя нашите последни предизборни данни за надпреварата в София.
Избраха ли столичани на кого да дадат гласа си?
Въпросът е много резонен. По-важно е да уточним в началото, за каква активност трябва да се подготвим, какво показва нашето изследване. За да станат нещата по-прегледни и ясни, ще се позова на активността на местния вот в столицата през 2019 г. Бих искала да кажа, че до към 12,30-13,00 ч. тогава бяха гласували едва 17% от столичани. До късен след обяд до към 17,30 ч. този дял се удвои и приключихме в края на изборната вечер с резултат около 43% активност в Столична голяма община. Нашето изследване, което вие коректно представихте, приключи на 24 октомври, т.е. 5 дни преди деня на вота и активността, която ние регистрираме в това проучване е от порядъка на 42-43%. Не случайно направих този сравнителен коментар по данните от реалната изборна обстановка през 2019 г., с което искам недвусмислено да заявя, че активността, която очакваме на база на данните си, не би следвало да бъде много по-висока или пък много по-ниска от тази, която е била през 2019 г. Искам още два аргумента да приведа в илюстрация на своята теза, а именно, че тогава с “не подкрепям никого"са гласували 2,3%, които представляват грубо 10 000 души от населението. В нашето изследване, декларират, че не подкрепят никого за кмет и ще гласуват именно с т.нар. квадратче “не подкрепям никого за кмет" 2%. Виждате, че цялата структура на активността на вота се движи по едни напълно съпоставими критерии спрямо октомври 2019 г.
Как се разпределя желанието за гласуване по възрастови групи?
По възрастови групи няма да е никаква новина, когато съобщя, че най-често декларират своето желание да гласуват хората на възраст над 60 години, а като цяло столичани на възраст над 30 години са много по-активни от столичани на възраст под 30 години. Половината от интервюираните от нас млади хора във възрастовата група 18-30 години заявяват, че не проявяват интерес към вота за кмет в Столична голяма община.
Засега вашите колеги сочат трима фаворити за балотажа. Възможни ли са изненади?
По отношение на надпреварата на първи тур фаворитите реално са наистина трима и едва ли има агенция или коментатор, който да постави някой друг сред тях. Това са кандидатите на ПП-ДБ г-н Терзиев, кандидатът на ГЕРБ г-н Хекимян и кандидатът на една лява общност г-жа Ваня Григорова. От друга страна, няма никакви съмнения по това, че балотажът е неизбежен, защото резултатите, които всички регистрираме в тази предизборна кампания ясно показват, че няма фаворит, чието предимство да му осигури безпроблемно минаване на първи тур и спечелване на вота.
Какви тенденции откроявате при основните кандидати за кмет на Столична община?
Преди всичко бих искала отново да върна малко назад към активността и да кажа, че са гласували 496 000 столичани точно преди 4 години. И ние трябва да мислим в подобен обем и сегашния вот, около 500 000, не повече. Също така бих искала да уточня, че тогава основни фаворити за вота бяха Йорданка Фандъкова и Мая Манолова, чиято надпревара предизвикваше ожесточени дебати и коментари. Фандъкова победи със 162 000 гласа, говоря по, а Мая Манолова имаше около 124 000 гласа. В момента тези гласове на активни хора, които имат позиция и искат да изразят волята си, се поделят между трима кандидати и няколко по-малки. Така че резултатите във всички случаи на първи тур ще бъдат с по-малки абсолютни цифрови стойности, отколкото са били преди 4 години. Сега бих искала да кажа, какво наблюдаваме от началото на кампанията по отношение на тримата фаворити за попадане в балотаж. От началото на кампанията до нейната по-напреднала фаза Васил Терзиев леко и постоянно покачваше своята подкрепа, Антон Хекимян влезе на по-късна фаза на кампанията и е нормално в нейната напреднала фаза сега в последните няколко дни той да качва подкрепа с по-бързи темпове, отколкото останалите двама претенденти за кметския стол. А Ваня Григорова се наложи със специфичен стил на политическо поведение, на коментари и на емоционално присъствие в публичните си изяви. Така, че за нас, анализаторите не остана скрито намерението й да мобилизира сериозен периферен вот извън този, който би могла да й осигури коалицията, която я номинира. Защото посланията на Ваня Григорова са от типа, който се цели и в апатични, и в разочаровани избиратели, независимо от това в кой спектър от политическата скала се намират.Ще съобщя, кои са най-големите въпросителни пред тримата кандидати. Най-голямата въпросителна пред Ваня Григорова е дали ще успее да стигне до балотажа. Най-голямата въпросителна пред Терзиев е: дали ще съхрани преднина пред Антон Хекимян или Антон Хекимян ще направи силна финална права в своята кампания, която ще му даде далеч по-удобно отстояние от Терзиев.
Ние тестваме хипотетични балотажи между тези трима кандидати и не само между тях.
Какво показват вашите тестове?
Нашите тестове показват, че ако Ваня Григорова влезе на балотаж, който и да е нейния опонент – дали ще е Терзиев, дали ще е Хекимян, тя ще бъде един много неудобен опонент. Нейното неудобство идва от това, че тя има различен тип политическо присъствие и е в състояние да мобилизира сериозен периферен вот при балотаж и срещу двамата кандидати. По същество тя се стреми да овладее протестния вот, било срещу управлението на ГЕРБ през тези години в общината, било срещу кандидатурата и номинацията на ПП-ДБ.
Григорова е неудобен кандидат, но стои с много голяма острота въпросът: дали тя ще успее да се пребори за попадане в балотажа.
Бих искала да кажа, че ако се явят на балотаж Терзиев и Хекимян, то към 24 октомври, те биха имали много близки резултати, които дори се оказват под размера на статистическата грешка при социологически проучвания. И ние се въздържаме да дадем конкретни цифри, просто защото не бихме искали при едни толкова минимални разлики да бъдем обвинени във вземане на позиция в полза на единия или на другия кандидат. Това, което обаче трябва да кажем със сигурност, е, че електоратът на ГЕРБ стои малко по-твърдо зад своята номинация на г-н Хекимян, докато зад номинацията на г-н Терзиев безусловно при подобен балотаж застават малко над 90% от привържениците на коалицията ПП-ДБ, която го е номинирала. Така че това, което ще определи, кой от двамата би могъл да победи при балотаж, е евентуално електоралният ресурс, с който всеки един от тях разполага. След допълнителни статистически обработки уверено мога да кажа, че извън избирателите на ГЕРБ и ПП-ДБ чиито представители се явяват двамата опоненти на евентуален балотаж, Терзиев има по-добри стартови позиции за набиране на електорален ресурс извън собствения си електорат.
Включили ли сте и Вили Лилков в хипотетичния балотаж?
Разбира се, бяхме длъжни по няколко причини. Първо, неговият резултат не е статистически незначим, за да бъде изключван. Второ, Вили Лилков зададе една интрига, която засяга и двата основни политически играчи - от една страна ГЕРБ, от друга страна ПП-ДБ. Ето защо не случайно ние говорим за Вили Лилков като за кандидат, който може да бъде подкрепен при определени обстоятелства от тези две политически формации. Какво показват данните ни? Ако има балотаж с участието на В.Лилков, той е изцяло хипотетичен, защото данните ни в момента на не дават основание да се говори за такъв, но ако има между г-н Хекимян и г-н Лилков резултатът е в съотношение близо 3:1 в полза на А. Хекимян. А що се отнася до избирателите на ГЕРБ 10 пъти повече са тези, които биха подкрепили Хекимян от онези, които биха дали гласа си за Вили Лилков. Нека да добавя, че част от привържениците на ПП-ДБ при подобен балотаж предпочитат да подкрепят Вили Лилков, отколкото Антон Хекимян. Също е вярно, че Вили Лилков би бил подкрепен и от част от избирателите на “Възраждане" и на БСП. Друго, което е важно да се знае обаче, че при толкова хипотетичен, свръх хипотетичен балотаж активността би паднала под 30%. Не повече от 27-28% биха излезли да гласуват, ако противници на балотажа са Хекимян и Лилков.
Вие сте проследили всички местни избори от началото на демокрацията до сега, не казвам новина. Какво е новото, според вас сега, има ли такова?
Тепърва “Екзакта" ще прави изследвания, в които ще осмисля и медийната кампания на тези местни избори, и нейното влияние, и факторите от едно по-персонализирано естество, които обуславят избора на този местен вот. Но преди да мина върху това кое е новото, бих искала само едно изречение да кажа. Аз коментирах хипотетичен балотаж между Хекимян и Лилков, но не успях да кажа нито дума за хипотетичен балотаж между Терзиев и Лилков, защото все пак единият е официален кандидат на коалиция ПП-ДБ, а другият също печели най-много симпатии в тази коалиция. Ето защо бих искала да кажа, че резултатът би бил 2:1,в полза на Терзиев при подобен балотаж.
Що се отнася до новите моменти в кампанията, връщам се към вашия въпрос, но тук ще надхвърля рамките на София, надявам се ще ми позволите, защото аз следя кампанията в цялата страна, имам клиенти в цялата страна. Нещо сравнително ново е постоянното изнасяне на лъжи и на откровени неистини в публичното пространство за повечето основни кандидати. Така традиционния тип компромати от зората на демокрацията явно не са възприемани сега като работещи и особено ефективни. Затова се пускат постоянни по-леки лъжи, намират се различни говорители на тези лъжи и за съжаление, в много голяма част от населените места, в които работих по време на тези избори се стигна до едно перманентно надлъгване, а не до продуктивен диалог. Това не просто е ново, това е много неприятно и опасно за интереса към кампанията и вота, защото жителите на тези общини очакват да чуят решения, а не коментари, които ги фокусират около това, кой е крив и кой е прав и кой е по-голям лъжец. В този смисъл надлъгването и многото лица на лъжата буквално иззеха територията на публичния дебат на тези избори.
Много ви благодаря за този анализ и за времето, което ни отделихте.
И аз ви благодаря.
Гостува ни собственикът и управител на Агенция “Екзакта Рисърч Груп" Лидия Йорданова.
Цоня Събчева
пон | вто | сря | чтв | пет | съб | нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Доц. д-р Лъчезар Лозанов: Част от пациентите с преддиабет имат но...
19:08 / 25.11.2024
Разширените вени – бич, за който има облекчение
22:36 / 22.11.2024
Коко от "Гунди - Легенда за любовта": Представях си, че мога да и...
20:16 / 18.11.2024
Д-р Тихомира Георева: При високо кръвно консумацията на кисело зе...
15:46 / 18.11.2024
Актуални теми
Анкета
Не (15659) | 41% | |
Да, но отложено и превъртам реклами и съдържание (14041) | 37% | |
Да, гледам по традиционен начин (8555) | 22% | |