Ретроспективна изложба "Явор Цанев (1956 – 2014). Метаморфози" в Националната галерия
© Национална галерия
Изложбата "Явор Цанев (1956 – 2014). Метаморфози" има ретроспективен характер. В нея са включени графични, живописни и скулптурни произведения, собственост на семейството на автора, от фондовете на Градската художествена галерия "Борис Георгиев"– Варна, Графичния кабинет при Международното биенале на графиката – Варна, Художествената галерия – Добрич, Художествената галерия "Илия Бешков" – Плевен и частни колекционери.
Изкуството на Явор Цанев се ситуира между 1981 и 2014 - годината, в която са създадени последните му произведения. Художник с безспорен талант, надарен с интелект и задълбочени познания, той е пример за творец, за който изкуството не е само умение и вдъхновение, а духовен път в сътворението на един нов свят, огледален на неговия вътрешен творчески свят, богат с представите за красота, етика, философия и историческа вечност.
Родовата му памет на човек, израснал на брега на морето във Варна - там, където се срещат генетично преплетени културите на различни народи, на хора от различни етноси, свързани в една общочовешка историческа зависимост - отваря от ранни години съзнанието му към различни философски и религиозни идеи, на идващи още от древността езотерични учения и духовни практики на Изтока и Запада. В неговото съзнание те изплуват като възкресени визуални образи, които пренасят мистериите на древността в реалността ни. В тях е въплътена хармонията на класическия идеал за красота от Древна Елада през Рим и елинизма, през епохата на Възраждането и на романтизма, за да можем най-общо да отнесем индивидуалния стил на произведенията му към духа на постмодернизма.
Силната индивидуалност на Явор Цанев се проява в непрекъснат стремеж да обогатява с нови изразни средства своето изкуство и да го уплътнява с разширено интелектуално познание, подтик за което дава и преподавателската му дейност като доцент в катедра "Текстил и мода" на основания през 1991 Варненски свободен университет "Черноризец Храбър" и по-късно – в катедра "Индустриален дизайн" на Техническия университет във Варна. Художникът се обръща към митологични или религиозни теми, без да се колебае да се потапя във времената. Както в графиката, така и в живописта смесва техники от двата вида изкуство. В тетрадки – дневници той записва заключения за тези експерименти, емпирични наблюдения и разсъждения за историята на изкуството.
Експозицията е съпътствана от каталог, чийто съставител е съпругата на художника Тоня Цанева.
пон | вто | сря | чтв | пет | съб | нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Зейн Малик сложи диамантена верижка в памет на Лиъм Пейн
22:57 / 26.11.2024
Как пробиотиците могат да ни помогнат да посрещнем идващите празн...
20:15 / 26.11.2024
Арестуваха осем души в Лаос, след като шестима починаха по съмнен...
18:31 / 26.11.2024
Актуални теми
Анкета
Не (15676) | 41% | |
Да, но отложено и превъртам реклами и съдържание (14058) | 37% | |
Да, гледам по традиционен начин (8565) | 22% | |