Рахманинов и Владигеров под палката на Мартин Пантелеев: Виртуозният пианист Глемзер е солист на вечерта
©
Музикантът изнася концерти по целия свят, а критиците го определят като най-виртуозният немски пианист днес. Неговата интерпретация на Концерт за пиано No 2 на Рахманинов звучи в саундтрака на "Човекът-паяк" 3. Третият клавирен концерт на Рахманинов е считан до днес за изключителен творчески връх и образец в жанра. Този е концертът, който въплъщава гения на Рахманинов и като композитор, и като пианист, и респектира музикантите от всички поколения.
Той преодолява от предходните опуси на автора известната структурна разпиляност и преувеличен патос в полза на хармоничност, яснота, подреденост и силно поетическо обаяние. Дори критиците на композитора признават концерта за "прекрасен": "Който не познава лириката на Рахманинов, който не е привикнал на начина му да разпява мелодията, който не помни широкото му и ясно клавирно писмо, той ще намери веднага всички черти на творчеството на Рахманинов в Третия концерт и доволен ще се убеди, че композиторският талант е точно толкова свеж и ясен, както е бил в най-добрите творби на Рахманинов".
Младежкият порив на романтично откровение е отминал, лириката е сдържана, понякога – сурова, драматичните контрасти са изострени, изпълнителските роли са променени в диалога солист – оркестър в полза на безспорното лидерство на солиста. Клавирната фактура е с по-богата и разнообразна техника до степен на завладяващ монументален клавирен симфонизъм. Третият концерт се откроява по сила и художествена убедителност на фона на декадентството в европейското изкуство.
Владигеров пише Първата си симфония през 1938-39 г., когато вече е международно утвърден композитор на симфонична музика, а откриването на новата концертна зала "България" с орган през 1937 го импулира да включи в големия оркестър на Първата си симфония и орган (ad libitum - по желание и възможност). Завършването на творбата не носи радост на композитора. Саша Попов, диригент на Царския военен симфоничен оркестър, отклонява изпълнението ѝ заради невъзможност да бъде вместена в планирания сезон. Затова пък получава признание първо в чужбина.
Владигеров предлага партитурата на диригента Михайло Вукдрагович, който прави премиерата на Първата симфония в Югославия - на 12 април 1940 с Белградската филхармония. Софийският вестник "Дневник" съобщава: "Една голяма продукция на Панчо Владигеров, отхвърлена в България, пожъна бляскави успехи в Белград. Творбата на именития наш композитор бе предадена по Радио Белград и Радио София". Следващото изпълнение (на 25 юни) е под диригентството на композитора в Букурещ със Симфоничния оркестър на Букурещкото радио. Българската премиера е чак след пет години - на 7 юни 1945 в Народния театър в авторски концерт на Владигеров под негово диригентство с Държавния симфоничен оркестър при Дирекцията на радиоразпръскването.
пон | вто | сря | чтв | пет | съб | нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Уникален портрет на Караваджо бе показан за първи път в музей в Р...
20:15 / 25.11.2024
"Обичам те, братко": Зейн почете паметта на Лиъм Пейн с емоционал...
19:38 / 25.11.2024
Yettel е най-добрият работодател в телеком сектора за 2024 г. спо...
16:30 / 25.11.2024
Ново проучване разкрива значителната икономическа тежест на свърз...
15:26 / 25.11.2024
Актуални теми
Анкета
Не (15536) | 41% | |
Да, но отложено и превъртам реклами и съдържание (14025) | 37% | |
Да, гледам по традиционен начин (8539) | 22% | |