Основната концепция на Форума за съвременно изкуство и култура WIDE ART е да говори за съвременно изкуство през различни гледни точки и перспективи. Целта е да разширим понятието за изкуство, представата как то може да функционира в нашата реалност. Това каза Радослав Механджийски – съосновател на платформата за съвременно изкуство и култура Art and Culture Today и форума WIDE ART, в предаването "Утрото на фокус" на Радио "Фокус".

Гост-лекторите имат различен профил – психолози, психотерапевти, кинорежисьори, художници, специалисти в различни технологични сфери. Лектори в тазгодишното издание ще бъдат режисьорът Явор Гърдев, кинематографите и фотографи Мисирков и Богданов, съвременният художник Красимир Кръстев - RASSIM®, радиоводещата Таня Иванова, психотерапевтът Виргиния Михайлова, както и самите създатели на форума – изкуствоведите и куратори Теодора Константинова и Радослав Механджийски.

"Това, което е различно спрямо предходните издания, е фактът, че осъществяваме колаборация с няколко пространства извън София, които ще осигурят онлайн излъчване на събитието на живо за собствената си публика. Такива колаборации имаме в Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Велико Търново, Казанлък, Поморие“, изброи Механджийски.

Събитието ще се проведе на 22 февруари от 14.00 до 18.00 часа в "Топлоцентрала“.

Съвременното изкуство дава необятна свобода за изразните средства, които могат да бъдат използвани. "Но не бих казал, че самият факт, че е съвременно, го прави на всяка цена стойностно. Има множество посредствени проекти, има и крайности, които имат за основна цел да привлекат внимание, а не толкова да изследват изкуството като материал“, коментира Механджийски.

По думите му класическата художествена критика е в криза и в този контекст художникът е овластен. "Ако той създаде нещо и то бъде правилно позиционирано в художествен контекст, няма сила, която да обори становището, че това е изкуство“, категоричен бе съоснователят на форума WIDE ART.

Радослав Механджийски обясни, че някои от големите тенденции в света на изкуството през последните години са свързани с преосмислянето на мястото на определени групи хора, които са били недооценени или подценени в историята на това изкуство – например жените в изкуството, цветнокожите в изкуството, индианското изкуство. Един цял сегмент от съвременното изкуство пък се занимава с различни социални каузи, като екология, социални права.

Технологиите и изкуственият интелект в много голяма степен повлияват изкуството генерално.

"Някои от по-странните и ирационални произведения на съвременното изкуство вероятно имат по-голям шанс да останат неподвластни на алгоритмите, именно защото в тях няма праволинейна логика. Историята на съвременното изкуство е страшно наситена с парадоксални творби, страшно необичайни, но те най-често са концептуални и имат някакъв смисъл, който е отвъд това, което ние виждаме непосредствено. Изкуственият интелект от ново поколение вече започва да "взима автономни решения“ и в някаква степен да "мисли“ автономно. В тази фаза ирационалното мислене все още е територия, която го подтиква към твърде много грешки. И колкото и странно да звучи, в някои от тези на пръв поглед дори безумни произведения на изкуството може да се окаже, че се съхранява човещината, нещо от нас, което не е толкова лесно репликируемо технологично, именно защото не подлежи на конвенционална логика“, обясни той.