На 23 февруари от 19 ч. в Дома на киното ще има прожекция на три класически филма от епохата на нямото кино – "Макс и Джейн искат да бъдат актьори" (1912) с Макс Линдер, "Авантюристът" (1917) c Чарли Чаплин и "Плашилото" (1920) с Бъстър Кийтън. За тях разказа организаторът и киноексперт Еви Карагеоргу в предаването "Сториборд" на радио "Фокус" с водещ Благой Иванов. Тя е филмов критик, продуцент, режисьор, специалист по кинообразователни програми за деца и един от създателите на "СинЕфония" – проект, който съчетава в себе си музиката и киното, и който се реализира с подкрепата на програма "Създаване" на Национален фонд "Култура".

"За нас е важно взаимодействието кино-звук. Говорим с деца, младежи и възрастни за това да разбираме по-добре тези две изкуства. Забавляваме се с различните форми на киното. С трите късометражни филма искаме да запознаем и младата публика с нямото кино", обясни Еви Карагеоргу и допълни, че събитието не би било такова, каквото е, без сътрудничеството на музикалния директор Станислав Арабаджиев.

Прожекциите на нямо кино не са рядкост в последните години, отбеляза тя. "Всеки го прави по различен начин. Аз имах конкретна идея как да изглеждат нещата. Според мен това е страхотен начин немите филми да влязат отново в кинозалите. Сцените са толкова наситени, защото разчитат изцяло на образи без думи. С музиката на живо наистина става един спектакъл, едно много по-специално, колективно изживяване. Музиката, която създава Станислав, е по-съвременно класическа, смесена с джаз, с препратки и цитати към познатите хумористични елементи", разказа Карагеоргу.

Киноконцертът носи името "Романтичните несгоди на Чаплин, Кийтън и Линдер". "Филмите и те тримата полагат основите на кинопохвати, които се използват и до днес", допълни тя. За събитието Станислав Арабаджиев създава три композиции за квинтет в състав: цигулка – Кристина Хинова, барабани – Васил Вутев, тромпет – Мартин Ташев, и контрабас – Даниеле Феббо. "Тази година квинтетът, с който ще свирим, е интересен като звук, защото вътре имаме тромпет и цигулка, освен пиано триото. Класическият вариант с пиано на сцена е едно, но като излезе цяла група пред екрана, въздействието е много по-различно", допълни Арабаджиев, споделяйки, че е бил изключително силно вдъхновен от сцените в трите филма.

"Понякога направо забравям, че става въпрос за филм, правен преди повече от сто години", призна Арабаджиев.