Пари има, кино няма: Защо български филми са поставени "на трупчета"?
©
Той определи като парадокс факта, че след като е бил увеличен бюджетът за кино, Националният филмов център всяка година връща пари в бюджета. "Не защото киното няма нужда от пари, а защото в следствие на тези административни неуредици НФЦ не може да ги усвои. Проблемът на културата не е, че няма пари, а че те не могат да бъдат усвоени“, обясни Драгомир Шолев.
По думите му няма воля Министерство на културата да реши този проблем и причина за това са непрекъснатите смени в ръководството. Нещо повече – проблемите се натрупват. "НФЦ връща пари, в същото време на хартия ги дава, т.е. продължават да се провеждат конкурси, печелят се конкурси. В следствие на тези неуредици всяка проведена сесия се обжалва от един или друг недоволен и съдът бави. 17 филма са поставени "на трупчета“ в съда. НФЦ ще задлъжнее“, обясни проблема режисьорът.
Погледите в момента са насочени към новия министър, заяви Драгомир Шолев. "Той трябва да има волята за промяна и инструменти, с които да разреши този проблем“, подчерта той.
Изпълнителният директор на НФЦ Петър Тодоров поясни, че правилникът, който трябва да подпомага прилагането на закона, противоречи на самия закон. "И то точно в частта, в която се определя крайното класиране на проектите. Не е разписано докрай ясна процедурата, въпреки че има решение на Апелативен съд – София за това, че процедурата, която прилагаме в момента, е правилна. Все още има хора, които го четат по различен начин, и на база това основание решават да обжалват резултатите от сесията и комисиите“, обясни Тодоров.
Той обяви, че ще НФЦ ще предприеме мерки за предварително изпълнение на заповедите, за да не могат да бъдат спирани проектите и връщани средства в бюджета. "Всъщност сме предприели мерки за изглаждане на противоречията между закона и правилника. Те са входирани в Министерство на културата, съвсем скоро ще бъдат качени за обществено обсъждане и силно се надявам, че до месец-два това различно тълкувание на правилника ще отпадне като мотив за обжалване“, допълни Петър Тодоров.
Той заяви, че от първия му ден като изпълнителен директор от февруари 2022 г. се опитва да внесе въпросните промени, но заради честите смени в Министерство на културата и екипите на министъра процесът не може да бъде доведен докрай.
Режисьорът Зорница София коментира, че разминаванията между закона и правилника позволява на отхвърлените участници в конкурсите системно да блокират сесиите. Самата тя има блокиран проект, спечелил конкурсната сесия през юни. "Това са около 15 милиона лева. В един филм средно работят около 100 човека. 18 спрени филма означава 1800 неработещи човека и техните семейства, които страдат от този произвол. Най-безобразното е, че има едни постоянни лица, които блокират сесиите“, посочи тя.