Федерико Коли дебютира със Софийската филхармония
©
На 25 февруари Софийската филхармония ви кани на вълнуваща вечер с Концерт за пиано и оркестър №21 от Моцарт и Серенада за струнен оркестър от Чайковски. Солист на вечерта е интригуващият италиански пианист Федерико Коли, а диригентската палка е в ръцете на известния корейски диригент Йънгмин Парк.
Концертът за пиано и оркестър № 21 е завършен на 9 март 1785. А премиерата му е на следващия ден в Бургтеатър. Леополд Моцарт, който по това време е на гости на младото семейство, описва суматохата на дъщеря си Нанерл: "Копистът все още преписва оркестровите партии, а брат ти дори няма време да пресвири Рондото. Премиерата е тази вечер".
В рекламата за концерта се отбелязва, че след изпълнението на новата творба, Волфганг ще импровизира за публиката, за да демонстрира удивителния му ефект. На импровизаторските му умения публиката се наслаждава и в соловите каденци в края на бързите части на 21-я концерт. За съжаление той не ги фиксира в партитурата. Останало е само описанието на един съвременник: "Моцарт импровизираше нежно и с вкус, следвайки моментното вдъхновение на своя гений".
Оригиналната партитура на До мажорния концерт К. 467 днес се съхранява в Библиотеката "Морган" в Ню Йорк. Каденци към него са написали някои композитори като Лудвиг ван Бетовен и Алфред Шнитке, както и известни пианисти: Роберт Казадесю, Никита Магалоф, Дину Липати, Рудолф Серкин, Фридрих Гулда, Лили Краус, Геза Анда, Рудолф Бухминдер и др. Федерико Коли свири каденците на Алберто Бониера, написани по негова молба от от италианския композитор "с блясък на модерност".
"Дълбоко съм убеден, че Моцарт е най-висшата кулминационна точка, до която красотата е достигнала в сферата на музиката. Никой не ме е подтиквал, както той, така да плача, да треперя от възторг от съзнанието за близостта към онова, което наричаме идеал. Това, че посветих своя живот на музиката, дължа на Моцарт." – тези съкровени думи на почит към великия Амадеус записва в дневника си Пьотр Илич Чайковски. А неговият музикален "hommage" е Четвъртата оркестрова сюита оп. 61 "Моцартиана" (1884-1887), написана по творби на Майстора.
Няколко години преди нея в период, когато решава да почива в имението на своята сестра Александра Давидова в Каменка, без да композира, го наляга неопределима меланхолия и умора. Останалото споделя с графиня Надежда фон Мек, негов дългогодишен меценат и довереница: "Днес вече не издържах и се захванах с проект за бъдеща симфония или струнен квинтет. И знаете ли? Веднага се усетих по-бодър и доволен. Следователно, оказва се, че няма по-добър начин да запълваш времето и да задоволиш вътрешната си нужда от работа, освен композирането".
Идеите бликат, пише с увлечение. За да подгрее фантазията си, свири на пианото творби от Моцарт, изучава подробно операта му "Вълшебната флейта". В крайна сметка вместо симфония или струнен квинтет, създава едно от най-популярните си произведения - Серенада за струнен оркестър в до мажор оп. 48. А в първата ѝ част, както отново съобщава на графиня фон Мек, "заплаща дан" на поклонението си към Моцарт с умишленото подражание на неговия оркестров маниер: "Бих бил щастлив, ако открият, че не съм много далеч от образеца".
Италианският пианист Федерико Коли бързо печели световно признание със своите завладяващи, нетрадиционни интерпретации и яснота на звука. "The Daily Telegraph" изтъква "неговото красиво, леко свирене и лирична грация“, а сп. "Gramophone" го нарича "един от най-оригиналните мислители на своето поколение“. Забележителната оригиналност и силно въображение, философският подход към създаването на музика отличават многоизмерните изпълнения и записи на пианиста.
След ранните му успехи, които включват I награда на Моцартовия конкурс в Залцбург (2011) и Златен медал от Международния клавирен конкурс в Лийдс (2012), списание "International Piano" го избира за един от "30-те пианисти под 30 години, които вероятно ще доминират на световната сцена през следващите години“. Той е носител на отличието "Grosso d'argento" за международния престиж, който дава на родния си град Бреша, а музикалната секция на UK Critics’Circle го включва сред получателите на своите награди за 2018.
Федерико Коли завършва Миланската консерватория, обучава се и в Международната академия по пиано в Имола, и в "Моцартема" в Залцбург под ръководството на Серджо Маренгони, Константин Богино, Борис Петрушански и Павел Гилилов.
Той записва ексклузивно за фирмата "Chandos Records", с която издава първия си диск със сонати от Доменико Скарлати през 2018, отличен от "Presto Classical" като "Запис на годината". И втория том със сонати на Скарлати, който записва е отличен с награди. Обявен е за "Запис на месеца“ от "BBC Music Magazine" и от "International Piano Magazine" (април 2020), както и за един от най-добрите класически албуми, издадени през 2020 в класацията на "BBC Music Magazine".
Оттук нататък Федерико продължава да свири с реномирани оркестри – с Оркестъра на Мариинския театър и Санкт Петербургската филхармония, Лондонската кралска филхармония, Симфоничния оркестър на Би Би Си, Кралската филхармония на Ливърпул, Кралската филхармония на Стокхолм, Националната академия "Санта Чечилия", Симфоничния оркестър на RAI и Национален оркестър "Ил дьо Франс". Работил е и с уважавани диригенти като Владимир Ашкенази, Денис Ръсел Дейвис, Валери Гергиев, Юрий Темирканов, Йон Марин, Томас Сондергард, Ед Спаняард, Василий Петренко, сър Марк Елдер, Сакари Орамо, Фабио Луизи и др.
Федерико Коли демонстрира и в многобройните си рецитали своето клавирно майсторство в някои от най-известните концертни зали в Европа, Азия, САЩ и Япония. Свири и на престижни музикални форуми като Клавирния фестивал Рур в Дортмунд, Международния фестивал "Дворжак" в Прага, Международния фестивал "Шопен и неговата Европа" във Варшава, на фестивала в Люцерн и фестивала "Равиния" в Чикаго. В допълнение към изпълненията на живо, Федерико поддържа натоварен звукозаписен график. Бъдещите му идеи за издания на "Chandos Records" включват руски проект, фокусиран върху Шостакович и Прокофиев, както и мултиалбумен проект с Моцартов солов и камерен репертоар.
По време на пандемията COVID-19 пианистът създава образователна поредица от кратки видеоклипове за своя YouTube канал, предназначени да преоткрият Моцартовата фантазия в до минор K. 475 и да поставят музикалните идеи на Моцарт в исторически и културен контекст.
През 2023 Федерико Коли е избран от сп. "Fortune Italia" за "един от най-влиятелните "40 под 40“ в италианската култура“.
пон | вто | сря | чтв | пет | съб | нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Уникален портрет на Караваджо бе показан за първи път в музей в Р...
20:15 / 25.11.2024
Актуални теми
Анкета
Не (15548) | 41% | |
Да, но отложено и превъртам реклами и съдържание (14028) | 37% | |
Да, гледам по традиционен начин (8545) | 22% | |