Технологията е множител на мисленето. Реално ние автоматизираме за първи път мисленето и когнитивната част от нашата същност, което по презумпция включва и изкуството. Едно от местата, където най-скоро, най-ярко и в най-голям мащаб ще бъде усетено навлизането на тази технология ще бъде именно в полето на изкуството, полето на креативността, полето на въображението, полето, което винаги сме смятали, че е само за хората. Това каза в предаването "Сториборд" на радио "Фокус" с водещ Благой Иванов технологичният предприемач и председател на УС на Асоциацията за иновативни технологии BRIGHT Доброслав Димитров.

Интелигентността на изкуствения интелект не е равна на самоосъзнаване, това са две различни полета, обясни експертът, като добави, че е възможно една машина да бъде много по-интелигентна от един човек, но да не е самоосъзната, а това, че не се е самоосъзнала не я прави по-безопасна. "Съзнанието е нещо невидимо, то е възникващо свойство на нашия колективен мозък, така, както пчелните колонии имат колективен разум, който не можем да измерим, нито да видим, защото точно това е концепцията за възникващите свойства. Така че вече е възможно да имаме самоосъзнат AI", обясни той и разказа, че в най-големия изчислителен център xAI на Илон Мъск скоро може да станем свидетели на възникващи свойства отвъд това, което математиката подсказва, че може да има.

"Това са неща, с които ние експериментираме. Истината е, че работим с неща, които не разбираме, но това не е странно, защото ние не разбираме и собствения си мозък. Ние не знаем как и защо един човек е човек на изкуството, защо един човек е музикант, друг художник, трети математик", посочи той.  

 

Изкуството не губи нищо с навлизането и развитието на технологичните иновации, то просто се променя, категоричен е Доброслав Димитров.

"Изкуството е нещо, което е много субективно и ние като хора ще решим какво ще бъде изкуството на бъдещето. И аз съм доста убеден, че независимо, че изкуственият интелект ще може да прави перфектни картинки, ще може да прави перфектно всичко, най-вероятно ние ще предпочитаме нещо по-изкривено, създадено от човек, защото емоционално може да се свържем с нещо, което друг човек е докосвал".

 

Според него хората на изкуството трябва да се отворят към огромните възможности, които дава изкуственият интелект: "За оригиналните създатели, тези хора, които имат въображението и възможността да си представят нещо и да го пресътворят, това е изключително добра новина". 

 

Според него с възможностите, които дава AI, могат да се преодолеят обективните реалности, като даде пример с това, че с новите технологии един аниматор може да създаде оригинален филм сам, като по този начин би могъл да бъде много по-конкурентен на световно ниво. Но оттук идва и заплахата – докъде може да стигне взаимозаменяемостта в изкуството и дали филм с Том Круз може да се направи без човека Том Круз.

 

Относно спора за авторството – дали един човек е автор на произведение, което е поръчал на изкуствения интелект да създаде, Доброслав Димитров смята, че неоспоримо авторът е човекът. "Има хора, които може да нямат конкретен талант, но пак имат таланта да си го представят. Отиваш в някое селце някъде и виждаш един колоритен човечец, който разказва история. И ти е такова удоволствие да го слушаш. Но този човек не може да напише книга, защото няма умението да напише книга. След това един писател отива, слуша го и пресъздава това творение. Сега, чия е историята? Тя реално е комбинация. Същото е и с колаборацията с изкуствения интелект". 

 

Според него когато се създава кино, става дума за колаборация между различни идеи, концепции, видове изкуства и т.н., които хората предлагат, а AI може да изпълни. И дали ще бъда успешен или не даден филм, се разбира от това как го приема публиката.

"В тази сфера, която изконно е свързана с технологии, като киното, винаги има разместване, винаги се търпи развитие. И тук полезните въпроси са тези, които могат да доведат до някакво реално действие и промяна", посочи той и добави, че тук е важен човекът, който трябва да умее да зададе задание на изкуствения интелект, който да пресъздаде таланта на човека.

"Тук се отваря едно ново поле за човека, стига този човек да иска да се адаптира и да се възползва от инструмента, вместо да се плаши от него".