Дамян Дамянов, илюстратор: "Под езика" е типографски проект и експеримент
© Фокус
Проектът "Под езика“ представя букви, превърнати в идеограми. "Идеограмите са знаци, илюстриращи дадена дума от българския език. Използвам първата буква от думата. В първата част на проекта вкарах много чуждици, защото още тогава речникът започна да се обогатява много активно с нови думи. "Фейсбук“ експериментът прерасна в изложби и през 2018 г. се появи първа част на книгата“, разказа Дамянов.
Втората част на книгата включва нови 100 идеограми и думи от българския език. Съдържа два предговора, в които е обяснена концепцията на проекта. В предговора на книгата давам една наистина много бърза, препускаща картина през писмената, изобразителната комуникация на човечеството, като започвам от първите пиктограмни рисунки и след това обръщам внимание на момента, в който се ражда фонетичната азбука, която ползваме ние. Този преход от пиктограми до финограми се случва около 2500 г. пр.н.е. Тази азбука е модифицирана и усъвършенствана след това от древните гърци, а след това я използват римляните. През ІХ век ние получаваме нашата кирилица от учениците на братята Кирил и Методий. Специалното в това издание е последната част на книгата, където съм подбрал стари, архаични думички, на които също съм създал такива идеограми“, обясни авторът.
По думите му избраният от него подход съчетава няколко изкуства, свързани с графичния дизайн. "На първо място това е типографията – изкуството на буквите, на работата с букви и подреждането им в текст. На второ място е плакатът като изкуство с неговата специфична идея. И на трето място – илюстрацията, като обаче съм се стремял да не изпадна в твърде големи подробности и в твърде много детайли в тези знаци“, допълни Дамян Дамянов.
Той кани български писатели, художници, актьори и журналисти да дадат своя дефиниция за включените в първото издание на "Под езика“ думи. "Ако намирам нещо наистина съществено в този проект, това е именно участието на тези хора. Тази книга прави така, че събира всички тях на едно място. В реалния живот много от тях не се харесват, те са антагонисти, но все пак езикът е това, което свързва всички нас“, посочи илюстраторът.
Абстрактните знаци, които използваме в съвремието ни, в голямата си част имат свои първообрази, които са конкретни. "Под езика“ прави така, че затваря тази линия на времето и нашите абстрактни знаци, графеми, както ги наричат типографите, се превръщат в пиктограми отново. Те носят някаква конкретна идея и образ в себе си, който ние асоциираме с нещо, който символизира някакво понятие, нещо, което е натрупано в нашата културна памет“, допълни Дамян Дамянов.
пон | вто | сря | чтв | пет | съб | нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Уникален портрет на Караваджо бе показан за първи път в музей в Р...
20:15 / 25.11.2024
"Обичам те, братко": Зейн почете паметта на Лиъм Пейн с емоционал...
19:38 / 25.11.2024
Yettel е най-добрият работодател в телеком сектора за 2024 г. спо...
16:30 / 25.11.2024
Ново проучване разкрива значителната икономическа тежест на свърз...
15:26 / 25.11.2024
Актуални теми