Това, което вълнува американския писател Хауърд Филипс Лъвкрафт в неговото творчество, е необяснимото, невъобразимото, това, което е отвъд пределите на човешкия разум, идеята за разума. Това каза философът, драматург и лектор проф. Боян Манчев в предаването "Сториборд" на радио "Фокус" с водещ Благой Д. Иванов.

Според него авторът се опитва да формулира своя художествена доктрина, говорейки за абсолютен реализъм. "Този стремеж към реалното е нещо изключително неочаквано, възхитително и очарователно. Неговото търсене е не толкова по посока въображението, колкото по посока на това, което разумът иска да постигне, но не може, и това, което един по-висш разум би постигнал“, обясни проф. Манчев.

По думите му опитът на Лъвкрафт с непознатото е близък до мистиката. "Това е нещо, което надскача опита, но същевременно той винаги иска да го подчини на разума. Това е ясно прокарано като линия в писмата му. Той се интересува страшно много от съвременната наука и се опитва да създаде връзка между своя абсолютен реализъм и достиженията на съвременната наука. Това се вижда много ясно в повестта "Сънища във вещерската къща“, където той се опитва да си представи нови измерения на пространството, което е някаква абсолютно рационална перспектива, а същевременно вътре има свръхестествени създания“, даде пример философът.

Според Лъвкрафт най-висшето и разумно от всички същества е невидим газ. "Тази идея за непознатите форми на съществуване, които обитават Космоса, е водеща при него. Ужасът при Лъвкрафт не е от някакъв мистичен характер, а е винаги свързан с някаква рационална, но все пак необяснима същност“, допълни проф. Манчев. Най-интересното в творчеството на Лъвкрафт според него е как той успява да създаде ефекта на ужаса. "Този ужас не е свързан с някакви лигави пипала, чудовища и прочие, а точно с това, което се съпротивлява на образа, т.е. това, което ни провокира, непонятното, това, което по никакъв начин не може да влезе във въображението. От тази гледна точка киното трябва да намери някаква по-особена техника, за да въведе този тип ужас и да преобърне посланието така, както го е правил самият писател. Аз не познавам успешни екранизации на Лъвкрафт. Струва ми се, че в някакъв момент Алфред Хичкок и Роман Полански изобретяват някакъв похват, който е подобен на неговия, само че те не екранизират Лъвкрафт. Това е похватът ужасяващата сила да се отъждествява с гледната точка на камерата, т.е. с нас. Това от психоаналитична гледна точка е много интересно, защото чудовището сме ние. Преобръщането на перспективата е много сходно с позицията на Лъвкрафт“, обясни Боян Манчев. Според него в жанра на комикса има доста по-успешни опити в това отношение. "Защото комиксът може да си позволи да играе с недоизказаното, с напрежението между текст и образ, т.е. ужасът действа по друг начин“, поясни философът.

Проф. Боян Манчев е един от лекторите на организираното на 17 декември в "Строежа“ събитие – "Необяснимото“, от форума за популярна наука Ratio и артистичния колектив Metheor. Те ще представят един по-различен поглед върху творчеството на Хауърд Лъвкрафт, останал в историята като създател на жанра "космически ужас“. "В центъра на нашите споделени интереси е въпросът за пределите на знанието. Събитието е концептуално режисирано от водещата режисьорка на Metheor Ани Васева. Участие ще вземе и Леонид Йовчев, който ще представи новопреведени текстове на Лъвкрафт, издадени от Metheor. От страна на Ratio ще се включи Любомир Бабуров, който е основният двигател на тази идея“, разказа проф. Манчев.