Майсторенето на кавали и гайди е стара българска традиция, чието начало се губи назад във времето, като традицията винаги се предава от баща на син. Това каза в предаването "Цветовете на България“ на Радио "Фокус“ потомственият майстор на кавали и гайди Стоян Иванов.

По думите му традицията на потомствените майстори започва от Беломорска Тракия, където двама майстори са изработвали музикалните инструменти – Диньо Тонев и Иван Тонев. "Следващият майстор, който е живял и в съвременна България, е Иван Тонев, който носи занаята и го предава на нашия велик майстор Слави Иванов. След това е баща ми Георги Славов и сега съм аз. Нашият занаят винаги се предава от баща на син и на никой друг.“

Отговорността е изключително важна за изработката на инструментите, за постигане на автентичното им звучене, разказа още майсторът, като добави, че това се научава с времето. Тембърът, звученето, верността, качеството на инструмента са важните качества, които правят музикалния инструмент качествен. Последователност, упоритост, редовна работа с инструментите, постоянно пребиваване в работилницата и близостта между учител и ученик пък са качествата, които притежават добрите майстори на народни инструменти. "Майсторът влага неговото виждане, душата си в инструмента. Както се казва: инструментът трябва да има характер, тогава има душа.“

Стоян Иванов разказа още, че е задължително да можеш да свириш на инструментите, за да можеш да ги тестваш и да изискваш от тях определени неща. "Инструментът трябва да отговаря на здравина, външен вид, звучене, вярност, тембър и най-накрая трябва всичко да е събрано в едно. Инструментът трябва да ти е готов в мисълта – да знаеш как ще звучи, какво търсиш, и после се материализира всичко,“ уточни той и разказа, че и дървото за направата е много важно и често пъти се обикаля и се избира измежду много дървета.     

За да станеш майстор на народни музикални инструменти отнема много време и усилия, сподели още Стоян Иванов, като сподели, че има много тънкости в занаята, които изискват бавна и пипкава работа. "Всяко дърво е различно и всеки инструмент има характер и изисква различна настройка. Трябва да му дадеш всичко от себе си, да разговаряш с него, да го усещаш какво иска. И накрая той дава всичко от себе си, израства.“

Важното е да се свири после на тези инструменти, категоричен е той, "Особено като свири майстор, там нещата стават още по-добре – той влага неговия майсторлък, и майсторлъка на инструмента, и се получава нещо страхотно,“ подчерта Стоян Иванов.

Калина СВЕЖИН