Ния Йотова: Виртуалната реалност трябва да бъде интерактивна
© Фокус
По думите й най-голямото предизвикателство за разработчика на виртуална реалност е всички обекти, които са в тази среда, да са направени в 3D. Изграждането на виртуална среда, която е визуално реалистична, е много ресурсоемко и все още много скъпо.
"Ние използваме технология, която се нарича фотограметрия – сканираме реални обекти с камери или дронове. На база на снимки, които правим, те се правят на 3D от специалистите ни, обработват се текстури, светлина. След това се нареждат в интерактивна среда“, обясни Йотова.
Тя разказа за пилотния проект на екипа – Белоградчишките скали, който впечатлява с мащабите си, но от който са излезли на загуба.
"Там направихме грешката да сканираме 10 кв. км площ – всяко едно камъче, всяка една съчка. Това е грешката на начинаещите – много е скъпо, много е ресурсоемко. Накрая това ни струваше толкова много, че като пилотен проект бяхме на чиста загуба, но през него получихме видимост, за да разберат големи световни клиенти какво правим като качество. Белоградчик беше по бизнес модела В2С. Качихме го на Steam, опитахме се да таргетираме там финалните потребители и видяхме, че няма толкова интерес, че да можем ние да се самоиздържаме през този бизнес модел, основно защото хората, които имат VR очила и скъпи компютри, за да могат да поддържат резолюцията и качеството на това, което ние сме създали, обикновено са геймъри, които не се интересуват толкова от образователен тип преживявания, които ние предлагаме. Получи се несъответствие между това кой може да си позволи това, което ние правим, и кой се интересува от него“, добави гостът.
В първите години компанията експериментира с продукта си, докато намери печелившия модел. Започва да работи с големи бизнеси, които имат нужда от виртуална реалност за разрешаването на много бизнес казуси чрез симулация на реалната среда.
"В едни случаи трябва да се симулира нищо високорисково, например служител в банка трябва да бъде обучен в това как да реагира, ако го има въоръжен обир. От Американската армия пък ни беше възложено да възпроизведем симулация на войник с откъснат шрапнел, на който трябва да се окаже долекарска помощ“, даде примери Йотова.
Всяка индустрия има различни бизнес казуси, които се решават точно от виртуалната реалност, обясни тя.
"Всяко обучение, което може да бъде проведено дистанционно, спестява страшно много ресурси на самия работодател. Оказва се, че VR е много зелена технология. Според проучване, една голяма компания за година е намалила вредните си емисии с 98%, провеждайки обученията си дистанционно. По този начин самата компания спестява ресурси сама на себе си“, посочи Йотова.