ОТ СЪЩИЯ СЪБЕСЕДНИК

Министър Боил Банов: Наказанията и глобите за нередностите по Белоградчишките скали ще бъдат високи

Министър Боил Банов: Наказанията и глобите за нередностите по Белоградчишките скали ще бъдат високи

Боил Банов – министър на културата, в интервю за предаването "Тази сутрин" по БТВ
Водещ: С министъра на културата отново ще си говорим за плочки и то за плочките на Ларгото, за поред...

17 Юли 2019 | 10:26 | БТВ, "Тази сутрин"

Министър Боил Банов: Част от проектите за събитието "Пловдив - европейска столица на културата 2019 г."  няма да се реализират

Министър Боил Банов: Част от проектите за събитието "Пловдив - европейска столица на културата 2019 г." няма да се реализират

Боил Банов – министър на културата, в интервю за предаването „Тази сутрин“ по бТВ Водещ: Заедно сме вече с министъра на културата Боил Банов. Добро утро и честита Нова година. Боил Банов: Честита и на вас, и на вашите зрители. Водещ: Нека да е много успешна за българската култура, пожелаваме си го. В началото на разговора искам да ви пусна един откъс от репортажа на Виктория Готева. Той е посветен на Пловдив – Европейска столица на културата такава, каквато ще бъде в следващата една година. Официалното откриване е само след няколко дни на 12 януари. Нека да видим дали всичко е готово. Репортер: През 2014 г. Пловдив печели европейската титла със серия проекти. Един от тях е да спасим Кино „Космос“, което тъне в разруха. Манол Пейков, бивш член на фондация „Пловдив 2019“: Той дори няма да се случи за следващата година. Репортер: Кметът Иван Тотев оправдава забавянето на ремонта със законови пречки. Иван Тотев, кмет на Пловдив: Имаме осигурени бюджетни средства за реконструкция на сградата. Имаме вече проект, който проект се разглежда в Община Пловдив. Репортер: От УС на Фондация „Пловдив 2019 г.“, твърдят че ремонтите не са най-важното. Светлана Куюмджиева, фондация „Пловдив 2019“: Настройката на хората е такава, че очакват преди всичко под наследство да видят нещо, което да е тухла върху тухла и камък върху камък. Репортер: В подножието на р. Марица се намира остров Адата. Първоначалната идея на фондация „Пловдив 2019“ е била той да се превърне в място за отдих и забавление на всички възрасти. Оказва се обаче, че островът е частен и изпълнението на проекта е трудно. Собственик на почти целия остров е Таня Бризби. По телефона тя заяви, че никой не е разговарял с нея. Още от 2014 г. е ясно, че Пловдив ще бъде Европейска столица на културата. Въпреки това ремонтът тук на пл. „Централен“ започва едва през м. август. Иван Тотев: Ние стигнахме до един голям казус, който казус се разрешаваше година и половина – именно, че Цар Симеоновата градина границите й бяха в целия площад. Репортер: Ремонтът ще продължи и през 2019 г. Манол Пейков: Какво ще стане 2020 г. като излезем от този фокус и като все още имаме един разоран площад, една неремонтирана концертна зала? На какво ще се надяваме, за да дръпне Пловдив напред? Водещ: Изпълнява ли всички критерии, всичко което е обещано, за да бъде Европейска столица на културата Пловдив, господин Банов? Боил Банов: Не мога да кажа. Това е инициатива, която си води съответният град, който кандидатства. Държавата подпомага с 20 милиона лева. Аз виждам започнати проекти. Виждам, че част от тях видимо към момента няма да успеят да се реализират. По-важното е, че като е започнат площадът, той ще стане. Дали ще стане в годината, най-добре би било разбира се, в годината на Столицата на културата, но най-важното е да се случи и да стане. Водещ: Добре. Кажете ни тези 20 милиона лева, които е дала държавата, за какво са отишли до този момент? Боил Банов: За инфраструктурни проекти. Немалко неща са се направили в Пловдив. Кметът най-добре може да обясни. Държавата е подкрепила с всичко необходимо. Между другото отзвукът на Столица на културата в Европа е много сериозен. Страшно голям интерес има. Много туристи се очакват, много хора от цял свят проявяват интерес огромен към събитието. Аз мисля че Пловдив притежава толкова естествено очарование и се надявам, че ще бъде богата и културната програма. В крайна сметка инфраструктурата е важна само… Водещ: То е хубаво да разчитаме не само на естественото очарование, защото Пловдив е изключително красив град, много е направено за инфраструктурата. Това не можем да го отречем, бяхме там с изнесеното ни предаване и аз много често посещавам Пловдив, но – ето, основни обекти, които е трябвало да бъдат ремонтирани кино „Космос“, няма концертна зала все още в Пловдив, операта репетира… Боил Банов: Концертна зала има. Концертната зала трябва да се ремонтира и ние ще си я направим. Тя е в процес на проектиране и всъщност в процес на правене. Тя ще се случи концертната зала. Този площад, който кметът прави. Водещ: А островът, където е трябвало да има художници? Боил Банов: Островът не мога да кажа. Кандидатствали са с него, защо не са проучили, че е частен, това не влиза в моите задължения. Водещ: Излиза ли така, че те кандидатстват с много неща, а пък накрая повечето обекти отпадат от листа, с който са кандидатствали? Боил Банов: Аз предполагам, че ако влезем в разговор с фондацията, която се грижи за тези неща и с кмета, по-дълбок, вероятно ако някои неща са отпаднали заради това, че са друга собственост, вероятно те са заменени с други интересни проекти. Така че, предполагам че в крайна сметка логиката е спазена на това хората от цял свят да посетят Пловдив и да останат с впечатления от страната такива, щото да повторят тези посещения и да останат наистина очаровани. Водещ: Вие вярвахте ли го, че това ще се случи? Боил Банов: Моята работа не е да вярвам или да не вярвам. Убеден съм, че ще има много интересни проекти. Убеден съм, че много хубави неща са направени. Така слушах и миналата година - „няма да стане НДК, председателството ще пропадне“. Ние някак си за всяко нещо така… Водещ: Имаше много критика за това, че по време на европредседателството цялата програма, която е била предвидена, почти не се е случила. Боил Банов: Това е, ако искате можем да поговорим и за това, но ще ни трябва малко повече време. Общо-взето председателството мина блестящо. Аз силно се надявам, че Столица на културата не просто ще мине, то не е смисълът как да мине. Тя винаги минава интересно, защото то е такъв тип събитие. Ще има много събития, в това съм убеден. И съм сигурен, че отзвукът ще бъде сериозен и в България, и по света. Водещ: Едно от събитията, с което се очертаваше да започне, така малко преждевременно, Европейска столица на културата беше това, че на площада пред Общината щяха да се разфасоват две прасета. Вие чухте ли го този призив на кмета? Смятате ли, че беше реален и че щеше да се случи? Боил Банов: Чух го. Това не е в моята компетентност разфасоването на прасета, аз се занимавам с други работи. Водещ: Приемате ли го като социален експеримент? Боил Банов: Би могло и така да се каже. Да, но не съм в дълбочина на това каква е била провокацията. Водещ: Провокация от страна на кмета, провокация като изкуство, как го приемате? Боил Банов: Надявам се, че е било провокация. Водещ: Защото една провокация, отново свързана с меса гръмна миналата година, в края на миналата година – Ода Жон, изложбата? Боил Банов: Много, кардинално различно. Когато говорим за изкуство, там е кардинално различно. Водещ: Имаше ли изкуство в тази презентация като коктейл на Ода Жон? Боил Банов: Коя? Коя презентация, коя от двете? Водещ: Тя другата не се случи. Боил Банов: Да, там има изкуство. Дали го харесваме или не е отделен въпрос. Водещ: Хареса ли ви тогава това, което видяхте по масите в Националната художествена галерия? Боил Банов: Дали ми е харесало или не, изкуството е нещо, което заслужава внимание, включително и с отрицателно отношение. Водещ: Вие казвате, че в крайна сметка да правиш изкуство - трябва да има реакция. И това е най-важното. Боил Банов: Ключово е. Водещ: Но то не трябва ли да предизвика скандал самото изкуство, а не съпътстващото мероприятие към него, каквото е например един коктейл? Боил Банов: Това не е съпътстващо мероприятие. Това е част от презентирането на изложбата. Както виждате те са подредени. Това са голи тела, това не са шунки, които можем да сложим и да хапнем. Така че не можем да делим нещата. Пак казвам, дали вкусът на автора е този, който е моят или вашият, това е съвсем отделен въпрос. Въпросът е, че ние не сме, нито аз, нито вие, нито който и да е, би трябвало да бъде в ролята на цензур и на един автор да му казва какво може и какво не, защото ще се върнем в едни времена, от които някак си гледаме да избягаме и да си тръгнем. Водещ: Добре. Ние влизаме в ролята на цензури, но питаме, това нещо се случва в залите на Националната художествена галерия? Боил Банов: А къде да се случи? Водещ: В Лувъра може ли да се случи? Боил Банов: Може. Може и се случва. Водещ: Случва се? Боил Банов: Между другото тази художничка е много сериозно представена точно във Франция. Това се случва в големите галерии. Водещ: Във Франция в Лувъра или в галерии, които са предназначени да провокират сетивата? Боил Банов: В Лувъра се правят провокации, особено когато се представят съвременно изкуство. Това е част от изкуствата в Европа. Просто в България не сме свикнали с това. Малко по-друг манталитет имаме. Не казвам, че трябва да го харесваме. Не казвам, че трябва да го приемаме на всяка цена. Но все пак трябва да си даваме сметка, че това е част от съвременния живот. Аз много пъти давам пример с Русия. В Русия примерно такива неща се правят и то много по-провокативни от това, непрекъснато. Водещ: Въпросът е къде се правят тези неща. Боил Банов: В големите галерии, в сериозните галерии, защото те задават… Водещ: /…/ насочени към цялата публика или към конкретен елит? Боил Банов: …вижте, в началото Пикасо не са го смятали за кой знае какво, нали разбирате? Даже много хора са си обръщали главата на страни. Ние не можем да знаем времето какво ще докаже в сферата на изкуството, кой е и кой не е. Водещ: Аз затова казах, че е важно самото изкуство да провокира, а не съпътстващото мероприятие към него. В Лувъра, споменах го неслучайно, защото имаме отново инициативи, свързани с Лувъра – трета изложба ни предстои там, кога ще бъде тя? Боил Банов: Трета изложба ни предстои следващата година. То е част от едно дългосрочно сътрудничество, което е чест за България. По-важното обаче, още по-важното от тези изложби е един общ проект, който разработваме много сериозно. Става дума за остров Свети Кирик и Юлита до Созопол - един остров на изкуствата съвместно с Лувър и България, един остров, който ще съчетае подводната археология и съвременните изкуства. Мисля че е нещо уникално. Водещ: Къде е допирната точка – Лувърът, остров Свети Кирик и Юлита в Созопол, също красиво място? Боил Банов: Допирната точка е, че първите археологически проучвания на този остров са правени от французи. И че Лувър и в момента, и от много години, през един свой археолог Баралис, всъщност продължава да подпомага там разкопките. Така че тя е повече от 100 г. допирната точка. Друг е въпросът, че в европейския културен контекст, България и Лувър не са далеч, те са заедно. Водещ: Кога ще се случи този проект и какво точно ще има там? Защото на този остров в момента има една много красива сграда, която също се разпада. Боил Банов: Ще се разработи с огромната помощ на Лувър. Те имат много опит в това отношение. Ще се разработи един сериозен проект. Със сигурност старото училище ще бъде Музей на подводната археология. Знаете че имаше един проект със Саутхемптън тригодишен, в който много неща се откриха, уникални, запазени кораби със запазено вътре всичко, което са пренасяли. Имаме много неща, които да покажем. Наистина неща, които няма по света. Нашето море е много особено заради силната доза на осоленост на водата и всъщност съхранява всичко. Водещ: Всичко, което е на дъното си остава съхранено и не се разгражда. Боил Банов: Да. Уникални неща имаме. Със сигурност тази сграда ще стане. Водещ: Кога? Имате ли срокове? Боил Банов: Срокове нямаме, но ще се случи, според мен, в рамките на година и половина-две. Водещ: Тъй като споменахме старата сграда, която се намира там на Военноморското училище, казвате че тя ще се превърне в Музей на подводната археология. Радваме се, че тя ще бъде съхранена, защото нейната съдба дълги години оставаше неясна. Много други сгради обаче в България знакови и паметници на културата, и други които са изключително красиви и се рушат. Ние имаме инициатива в бТВ Новините, Денислав Борисов прави такава поредица с репортажи за изключително красиви сгради, които обаче са жертва на нашата небрежност, нехайност. Боил Банов: Дълъг е разговорът на какво са жертва. Със сигурност Денислав Борисов прави нещо много хубаво, защото показва обаче и много сгради, които са вече възстановени, които са направени добре. И това е една тенденция, която ясно се забелязва в последната година. Все повече проекти минават през нас, говорим за пълно съхранение и реставриране, а не за някакви разрухи, надграждания и т.н. Водещ: Само че една сграда в центъра на София, много дълго време сме говорили отново с вас, Двойната къща е бутнаха, нали така? Кога ще бъде готова тя отново? Боил Банов: Тя ще бъде в рамките на одобрените проекти ще бъде възстановена, поне в частта й фасади, които се виждат от улицата, за да запази характера на пространството. Беше бутната. Аз не мога да отговарям за това нещо. Но пък в крайна сметка важното е, че ще бъде възстановена. А това не е малко. Не че трябва да бутаме и след това да правим отново. Но поне можем да правим това, което е необходимо – където се бутне да се възстанови, да не допускаме бутане. Пак казвам, все повече проекти се правят навсякъде в България, които са адекватни на съхраняване на културното наследство. Водещ: Трябва ли да има промяна обаче в законодателството? Ако една къща е на 20 собственика и няма кой да я ремонтира, и никой не иска? Боил Банов: Промяна в законодателството може да има, но тя като е на 20 собственика, ние не можем да хванем и да ги изколим тези хора, за да вземем да отремонтираме къщата. Това са проблеми, които съпътстват такива стари сгради не само в България, но и по цял свят. Стремим се да ги разрешаваме. Все пак нека отбележим, че Несебър все по-добре изглежда за разлика от преди 6-7-8 г. Нека отбележим Копривщица как изглежда. В смисъл, случват се неща в страната позитивни и в тази посока и то много сериозни. Водещ: Виждаме църквата на Колю Фичето в момента, ако не се лъжа, във Велико Търново. Каква ще е съдбата на тази сграда? Това е друга вече, отново във Велико Търново. Боил Банов: Това е друга сграда. В смисъл в Търново се правят много неща. Не може всичко изведнъж да се случи. Но Търново в последните години придоби един сериозен облик. И с много, много възстановени уникални паметници на културата и то добре направени. Водещ: Тя и в София, ако се оправят фасадите на старите сгради, кооперации от 30-те години, ще изглежда по съвсем различен начин. Но това някак си не се очертава в близко бъдеще. Боил Банов: Не съм много сигурен. Можем да тръгнем с вас по улиците, има и доста добри примери. Водещ: Има и добри примери. Но има и такива, които са реновирани, изглеждат кошмарно, според мен, с нови мазилки. Да не отваряме тази тема, защото наистина е дълга. Какво се случва с Царските конюшни? Боил Банов: Царските конюшни съгласувахме сега проект за временно укрепване на покрива, за да не станат по-големи бели. Царските конюшни, със сигурност разговаряме с кмета Фандъкова и с премиера Борисов, тяхното решение ще бъде в посока на някакъв център за изкуства, музей. Въпросът е това, което е по-голямата сложност е, че те са в смесена собственост, не са само държавна, което би улеснило нещата. Но постепенно ще решим нещата и там. Те са вече паметник на културата. Спомням си в това студиото, една ваша колежка поставяше много голямо съмнение на този въпрос. Те са вече паметник на културата. Те са със същата защита, с която бяха миналата година, преди пет години. И тогава повтарях, то разлика няма. Водещ: Казвате, че те ще бъдат пространство за култура. В това най-вероятно ще се превърнат. Боил Банов: Да, да. Това е целта и мисля, че така ще стане. Водещ: На финала, кажете ми колко пари има повече за култура тази година? Боил Банов: 20 милиона. В Министерство на културата, отделно има много повече и по общините. Но 20 милиона са в нашия бюджет. Водещ: Повече? Боил Банов: Повече. Водещ: Кой има най-спешна нужда от пари? Боил Банов: Всички имат нужда от пари. Всички сектори. Въпросът е да даваме възможност за развитие, въпросът е да даваме възможност за проекти. Да не отиват парите само на калпак, да не отиват за заплати. Това се случва. Имаме повече пари в киното. Имаме 2 милиона повече за проекти, има повече пари за археология. Неща, които носят качество в крайна сметка. Качество на живота ни, качеството на бъдещето ни. Водещ: Пожелавам ви успех през новата година. Министърът на културата Боил Банов, гост на предаването. Ще проследим и всичко, което ще се случи в Пловдив през тази година, защото очакваме Пловдив да бъде истинска европейска Столица на културата.

3 Януари 2019 | 10:00 | бТВ, "Тази сутрин"