ОТ СЪЩИЯ СЪБЕСЕДНИК

Проф. Пламен Павлов: Революционната дейност на Христо Чернопеев е изцяло в  защита на българските национални идеали

Проф. Пламен Павлов: Революционната дейност на Христо Чернопеев е изцяло в защита на българските национални идеали

Историкът проф. Пламен Павлов в интервю за Агенция „Фокус“ за годишнината от рождението на Христо Чернопеев.

16 Юли 2019 | 15:00 | Агенция „Фокус“

Проф. Пламен Павлов: Организаторите на проявата по издигане на албанското знаме на Самуиловата крепост в Охрид търсят провокация

Проф. Пламен Павлов: Организаторите на проявата по издигане на албанското знаме на Самуиловата крепост в Охрид търсят провокация

Историкът проф. Пламен Павлов в интервю за Агенция „Фокус“ за поставянето на албанското знаме на Самуиловата крепост в Охрид от фолклорен танцов състав от Косово. Фокус: Проф. Павлов, фолклорен танцов състав от Косово постави албанското знаме на Самуиловата крепост. Как да тълкуваме този акт и каква е неговата цел? Пламен Павлов: Неприятно е, че Самуиловата крепост в Охрид, един паметник на българската история, култура, памет за цар Самуил, за един от най-великите българи на всички времена, става обект на подобно посегателство, при това от наглед културна формация, какъвто е този танцов състав от Република Косово. Можем да го отдадем на незнание, на невежество, да го оневиняваме по някакъв начин, но това не е правилната позиция. Независимо дали тези хора, които са поставили знамето съзнават или не какво вършат, по този начин се вбива клин в традиционно приятелските отношения между българския и албанския народ. Няма никакво съмнение, че днешният албански национализъм крои мечти за Велика Албания, прекроява границата на Балканите. Чувства се едва ли не господар на бъдещето. Тази представа е твърде наивна и не е мотивирана по никакъв начин. Още повече, когато се посяга на ясни български символи. Ако този инцидент заслужава коментар, той трябва да бъде свързан не само към посегателства към Република Северна Македония, но и към българското историческо наследство. От българска страна би следвало да има реакция. Фокус: Как приемате обяснението на албанците, че знамето им на Самуиловата крепост не е провокация, а част от сценографията на фолклорна група? Пламен Павлов:Това е наивен опит да се оневини случилото се. В модерната епоха между албанците, както и не толкова в самата Република Албания, колкото в голямата албанска диаспора в западната част на Северна Македония, в Косово, на други места, включително в Черна гора се развива една пропагандна теза, че албанците имат култ към своето знаме. В това няма нищо лошо, но става дума за знамето на държавата Албания и при това в територии, които нямат пряка връзка с нея от гледна точка на съвременното право. По тази логика биха могли да вдигнат знамето на ЕС. Не може да бъде част от сценографията нещо подобно, освен ако не е дефиле на знамена на всички участници в един подобен фестивал. При всички случаи организаторите на тази проява, става дума за отделни хора, а не за танцьорите сами по себе си, определено търсят провокация в тази част на Северна Македония, където албанското настъпление и позиции са твърде силни. Това е опит случаят с гости на фестивала, а не от самата Македония да се изявяват претенции по отношение на Охридския договор и на всички споразумения, свързани с вътрешните дела на Република Северна Македония. Това също е неприемливо. Не може фестивали и културни прояви да се използват и да се превръщат в груби политически демонстрации. Фокус: Продължават ли споровете на чия история принадлежи цар Самуил? Пламен Павлов:Тези спорове нямат пряко отношение. Цар Самуил принадлежи на българската история. Това е признато от цялата световна наука. Пише го във всички паметници от епохата на цар Самуил. Заявявал го е и самият цар Самуил и неговият племенник Иван Владислав. Да повтаряме тези неща не е необходимо, но не е излишно. В случая обаче тази демонстрация иска да покаже, че теоретичните и мними права на албанската национална общност засягат и Охрид. Знаем, че в съседна Струга на практика управлението е албанско. Там се веят албански знамена, там се говори главно на албански език. Местната българска общност, да я наречем македонска, ако следваме понятията в Македония, е в изолация и в малцинство. Само преди 20 години нещата изобщо не бяха така. Пълзящата демографска и културно-политическа експанзия засяга и Охрид. В случая е това е игнориране на българското наследство. Апелирам към организаторите на подобни фестивали и към участниците, независимо дали са от Северна Македония, от Косово и от която и да е друга просто да не погазват историята, тъй като това е едно морално престъпление и влошава климата на добросъседство в съвременна Европа и на Балканите. Деница КИТАНОВА

30 Април 2019 | 11:00 | Агенция „Фокус“