ОТ СЪЩИЯ СЪБЕСЕДНИК

Проф. Божидар Димитров: През 1974 година Скопска, Охридска и Битолска епархия се присъединяват към българската екзархия, до това се стига по мирен път с малко бой над неразумните гръцки владици

Проф. Божидар Димитров: През 1974 година Скопска, Охридска и Битолска епархия се присъединяват към българската екзархия, до това се стига по мирен път с малко бой над неразумните гръцки владици

Проф. Божидар Димитров, историк и директор на Националния исторически музей, в интервю за Агенция „Фокус”.

4 Март 2016 | 15:02 | Агенция "Фокус"

Проф. Божидар Димитров: Тези, които си искат турското робство, са прекършени духовно

Проф. Божидар Димитров: Тези, които си искат турското робство, са прекършени духовно

проф. Божидар Димитров - директор на Националния исторически музей, в интервю за предаването "Здравей, България" по Нова телевизия Водещ: Божидар Димитров е в студиото, добро утро. Божидар Димитров: Добро утро. Водещ: Хареса ли ви карикатурата? Божидар Димитров: Много. Водещ:В двете части. Божидар Димитров: И в двете части, особено последната – „Искаме си робството“. Сега, и двата термина, както е формулиран вашия въпрос в анонса – съжителство и робство не са верни. Не са верни от академична гледна точка. Българинът не е бил…роб означава одушевен предмет от юридическа гледна точка. С роба можеш да правиш каквото си искаш. С жените, дори Джордж Вашингтон, няколкото робини, които е имал, има деца. Т.е. чукал ги е когато си иска. Водещ: От историческа гледна точка. Божидар Димитров:Такова нещо с българина не може да се направи. Той е свободен човек. Може да се премества дори в границите на Османската империя, може да ходи на гурбет, да се занимава с бизнес, да богатее, и да строи такива селища като Копривщица, Панагюрище, Созопол, Несебър, Охрид, Битоля – с грамадни триетажни къщи. Къде робите имат триетажни къщи? Водеща: Страшна свобода са имали българите. Божидар Димитров: Но, нямат никакви права, тъй като Османската империя не е турска държава. Тук бъркат много хора. Тя е държава на исляма. Водещ: Само секунда. Чувам какво казвате – не са роби, обаче… Божидар Димитров: От юридическа гледна точка. Водещ: От юридическа гледна точка, но то е станало като…то е във фундаментална основа. Божидар Димитров: Да. Нашите възрожденци… Водещ: Като кажеш „турско робство“ аз не си представям хора без права, роби, които се влачат по земята, разбира се, не си го представяме така, но самата конструкция на израза „турско робство“ е изключително устойчива. И като ти бръкнат в този фундамент е малко... се чудиш защо и кой го прави, и с каква цел. Божидар Димитров: Тези, които искат. Аз бих се почувствал дълбоко обиден, ако баба ми, дядо ми, прабаба ми, прадядо ми и така назад поколенията в Странджа, в която всички села са били български до 1878 година, 66 села има в Странджа, са били роби, и с баба ми са правели каквото си поискат турците. Водещ: Казвам, че смисълът на думата знаем че не отговаря на действителността. Божидар Димитров: Да, слушайте. Тя идва от Възраждането, от българската публицистика през Възраждането. Знаете, имаме вестници, пишат. Тези, дето са в Букурещ, тези, дето са в Цариград, защото има два центъра на народната борба – в Цариград легален и един в Букурещ, Гюргево в Румъния. И там се използва термина „турско робство“. Това е емоция, това е възраждане. Но този емоционален термин влиза в учебниците и трайно се набива в главите. Водещ: Факт. Божидар Димитров: И хората, които сега си искат турското робство не осъзнават, че те са прекършени духовно вече. Водещ:Те го третират, че някой иска да подмени историческата истина. Божидар Димитров: Иван Вазов най-добре го е усетил и не е написал книга „Под робство“, а е написал „Под игото“. Игото на средногръцки, думата хегемония, т.е. владичество може да се преведе още на български, под игото, идват, казах, от гръцката дума „хегемония“. В средногръцки „е“-то се чете като „и“ и „х“-то не се чета..игемония, оттам иго е станало. Българизирал е Иван Вазов тази дума. Това е може би най-точният термин, но той ще бъде неразбираем за много хора и трябва такова обяснение като моето. Мисля, че най-добре би било, наистина, с българската дума „владичество“ да означаваме този период и да обясняваме, че българите не са имали никакви права. Какви права – да взимат решения, държавни решения, да участват в държавния живот и да взимат решения, които засягат бизнеса им. Обърнали сте внимание кои въстават 1876-та година – най-богатите български селища Копривщица, Панагюрище, Батак също е бил много богат и т.н. И защо въстават? Защото 1875 година Османската империя подписва един режим на капитулациите, с които се правят много ниски мита за фабрично произведени платове в Германия, във Великобритания, във Франция. Водещ: С което удрят? Божидар Димитров: С което удрят основния български бизнес – производството на шаяк, груб, но качествен план, топли. Шаяк, с който обличаме османската армия – 1 милион души ги обличаме, и турското чиновничество стават 2 милиона. Това е бизнесът на българите. Водещ: Хората имат нужда от героизъм, а това е едно битово обяснение, което сигурно е вярното. Божидар Димитров: Да, написано е от Иван Хаджийски преди мен. Аз просто го цитирам в момента. Иван Хаджийски не е кой да е. Водеща: Да чуем какво каза… Божидар Димитров:Само да свърша. Съжителство също не е добър термин, тъй като практически няма дори такова нещо. Как може да се обявиш за съжителство? Да, съжителстват Батак и околните 2 мюсюлмански села Барутин и Търмръш. И в един чудесен момент Търмръш и Барутин грабват брадвите и ятаганите и изколват 5000 човека в Батак. Това съжителство ли е? В Стара Загора са 14 000. Навсякъде в България има такива точки. Ямболското село Бояджик…Дори в нашия бургаски район има едно българо-гръцко село, близо до Бургас. Сега мисля че е градче, Българово се нарича. Там изколват цялото население турците. Водеща: Имате ли обяснение защо Министерството на образованието дава тази възможност на различните колективи, които създават учебниците по история, да могат да избират от…до, което е невъзможно широка /…/. Божидар Димитров: Още в римската епоха съществува такава практика. Нарича се damnatio memoriae на латинци – изтирване на паметта. Сената гласува, изтрива паметта за управлението на император Каракала. И започват да му събарят статуите навсякъде, забраняват да пишат до него, от посветителни надписи изтриват името на Каракала. Един такъв надпис има в подлеза пред партийния дом, идете и го вижте. Там има едно име изтрито. Водещ: Там до гаражната врата ли някъде? Водеща: После за тази тема, моля те. Божидар Димитров: Гаражната врата, да. Преписаха и нея на мен. Нямам нищо общо с ларгото. Имам нещо общо с Голямата Базилика и още 30-на обекта през моята кариера, дал съм един списък… Водещ: Но с ролетната щора – не. Божидар Димитров: Моля? Водещ: С ролетната врата – не? Божидар Димитров: Не. С цялото ларго, с реставрацията нямам нищо общо. Водеща: Да се върнем сега на това какво коментирате и как отговаряте на въпроса защо Министерство на образованието дава тази възможност, за да се породят тези спорове? Божидар Димитров: Откъде да знам? Водещ: Според вас защо се появява въобще тази тема, въобще повода за нашия разговор? Божидар Димитров:Защото трябва да се изтрие паметта на българите. Водещ: С каква цел? Водеща: Значи знаете? Това е вашият отговор. Божидар Димитров: С каква цел? Много лесно, има една доктрина, забравих как се казваше, с едно американско име… Водещ:Вие виждате умисъл въобще в тази история тук напоследък, която се появи? Божидар Димитров: Абсолютно. И заплащане. Вижте, когато стават такива истории, всякакви истории които стават, включително и днешната манифестация, става дума за пари. Никой не воюва… Водещ: Това вече е трета тема. Божидар Димитров: Трета тема, да. Водещ: Само момент – смятате че дискусията около образователната тема е подплатена финансово и умишлено с цел провокация… Божидар Димитров: Да. Водещ: С цел? С каква цел? Божидар Димитров: Да, има организации…С цел изтриване паметта на българския народ. Водеща: Чакайте сега. Целта я изпълнява Министерството на образованието или тези, които писват след него? Божидар Димитров: Не, отделни хора в Министерство на образованието. Водещ: Как ще си тръгват? Те, напротив – обаждат се тези страсти, най-патриотичните се събуждат по този начин. Не се получава това заличаване, което… Божидар Димитров: Защото не са чели проф. Николай Генчев. Има една голяма студиа за пасивната съпротива на българския народ. Тя е жестока. Ще ви кажа едно нещо. Аз съм свидетел, слава Богу, на всички опити за изтриване на съзнание. Някъде в началото на прехода имаше един образователен министър Марко Тодоров. Той забрани стихотворението „Аз съм българче“ като написа и мотивите си. Мотивите бяха, че 10-15 на 100 от учениците не са етнически българи и е насилие над тяхното крехко душевно равновесие да рецитират „Аз съм българче“ при положение, че са циганчета, или турчерта. Аз съм сигурен, че в тази епоха едва ли и 1% от българите знаеха „Аз съм българче“. Аз също не знаех, признавам със срам, че има един куплет преди „Аз съм българче“, нали, този куплет. Водеща:Преди първия? Божидар Димитров: Да. В едно телевизионно студио 5-6 интелектуалци също не го знаеха. Аз седях на креслото вкъщи, и го знаеше само Вежди Рашидов, между другото, първия стих. Водеща: Довършете мисълта си… Божидар Димитров: Една година по-късно всички българчета знаеха. Водещ:За това говоря, за контрареакцията. Ако някой цели да изтрие някаква памет, напротив. Сега си говорим последните /…/ за едно и също. Божидар Димитров: Не е причинил, не е достатъчно умен да разбере мощта на пасивната съпротива на българския народ. Водеща: Защо и чии пари стоят зад тази провокация, която изпълняват някои от министерството на…. Божидар Димитров: Погледнете – един ваш колега започва на всеки кръгъл час, аз също ще започна своето предаване с искреното желание да помогна на министерството. Нали ще ги вкарва в часове по музика със „Стани, стани юнак балкански“. Водещ: Ще станете много. Божидар Димитров: Ами, направете го и вие. Водеща: Може ли само да си задам въпроса, извинете? Божидар Димитров: Да, може. Водеща: С чии пари Министерството на образованието или отделни членове на това министерство в момента правят тази провокация? Божидар Димитров: Отдени членове. Не подозирам министър Танев. Гледам го, горкия, как се гърчи, нали, и се чуди как да оправдае действията на подчинените си. И той не ги оправдава. Вчера беше велик. Вика:“Пишете робство, съжителство, кой както иска“. Водеща: Хайде да го чуем, ето го. Тодор Танев: Правилният термин, този, който е добил национално значение и който продължава да служи за сплояване, скрепване на българската нация, е, остава и ще пребъде като „робство“. „Съжителство“ – ако сте прочели нататък, вероятно сте го направили. Става там дума за съжителство между различни етнически групи. Дали те са евреи, арменци, т.е. съвсем друго е по литература. Да не го бъркам с това. Репортер: Как сте го объркали? Репортер: /…/ говори за съжителство, а за робство. Днес може да съжителстваме, да. Тодор Танев: Говорим за отношенията в личен план, то е съвсем друго нещо. Робството си е робство, тежко робство, но срещу съжителството никой не е вдигал въстание. В Търновския и в Софийския университет по история да ни дадат отговор за научната интерпретация на това дали е робство или е нещо друго. Знаете ли какво? До момента нямаме никакъв отговор. Лично аз ще накажа този ,който санкционира което и да е българско дете, говоря българско от какъвто иска да е етнически произход, което спомене в час по определение за този период до този век политическата система като „робство“. Водещ: И аз не го подозирам в нищо умишлено, ама… Божидар Димитров: Не, /…/ - жал ми е за него. Водеща: Добре, откъде са тези пари, които служат за тази грандиозна провокация? Божидар Димитров: Тези пари – не знам, не съм разследващ орган, не съм се занимавал толкова дълбоко. Водеща: Откъде биха могли да бъдат? Божидар Димитров: Това ДАНС може да каже, други организации, които получават пари за тая работа, да разследват. Могат да бъдат от турската програма ТЕДА – годишен бюджет 1,8 милиарда. Могат да бъдат то „Америка за България“. Днес във вестниците, сутринта, като ги преглеждах, видях, че г-жа Кастрева се е върнала от петдневна командировка във Великобритания, платени от „Америка за България“. Водеща: Какво Америка може да има като опит за създаване на… Божидар Димитров: Много лесно се управлява един народ, и по-скоро неговия политически елит, ако е с изтрита национална и историческа памет. Водеща: Ааа, по тая, защото… Божидар Димитров: Казах ви за доктрината. Да, мисля, че беше… Водеща: ОК, от турска страна да идват подобни пари – горе-долу разбирам логиката. Божидар Димитров: От много неща могат да дойдат, от много места могат да дойдат. Водеща: /.../ България… За да управляваш народ с изтрита логика. Божидар Димитров: С изтрита памет. Водеща: С изтрита памет, да. Божидар Димитров: Ами да, ти не си народ, ти си сборище от физически индивиди. Водеща: Мисля, че достатъчно други опити се правят за объркването на българския народ. Божидар Димитров: Няма да успеят. Правят се по различни линии. 14 века се мъчат да ни изтрият. Както казваше Лютви Местан – да ни изчегъртат от тази земя, и не могат. Водеща: И накрая него го изчегъртаха. Божидар Димитров: И накрая него го… И тея ще ги изчегъртат, бъдете спокойни. Ще ги деиндивидуализираме един по един. Като гледам колегата ви Хекимян, на луди ги прави. Ще се присъединят и други телевизионни водещи. Аз ще пускам „Вятър ечи, Балкан стене“ в началото на всяко предаване, с искреното желание да подпомогна министерството – нали то ще вкара тая песен в часовете по музика. Водеща: Добре, на някои са им симпатични тия подходи, на други, да кажем – не. Но вие повдигнахте въпроса за вратата. Не – Виктор повдигна въпроса за онази /…/ Водещ: Повдигнах въпроса, защото имаше един колаж в социалните мрежи, а ние показахме и видео вчера. Антична Сердика – вратата. Тя не е с лицата нито вашето, нито на г-жа Фандъкова, нито на Вежди Рашидов – временна била. Но казвате, „Приписаха ми нещо несправедливо. Нямам общо“. Божидар Димитров: Нищо общо нямам с реставрацията на Ларгото и особено с тая врата. Откакто престанах да бъда министър, не съм и ходил там, между другото. Аз имам нещо общо – признавам си… Водещ: Сигурно е някакво обобщение, че бутафорията… Божидар Димитров: Не, не, не, приписват го на мен и ще ви кажа защо. Защото като повечето историци, и аз изказах мнение за качеството на реставрацията. Аз смятам, че е много добро качеството на реставрацията. Червените тухли ще се… Освен това беше полезно и за мен, защото за Плиска сега избрах тъмни тухли, не ярко червени. И дори изпратих една за одобрение на един сайт, който си приписва правото да се занимава с култура. Водещ: Добре, Божидар Димитров ни беше на гости. благодарим ви. Божидар Димитров: И аз ви благодаря.

28 Януари 2016 | 11:00 | Нова телевизия, "Здравей, България"