НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 11:57


СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Не мина президентското вето върху Закона за военното разузнаване (ОБЗОР)

Не мина президентското вето върху Закона за военното разузнаване (ОБЗОР)

5 Септември 2019 | 18:11 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът преодоля президентското вето върху Закона за военното разузнаване. За повторното приемане на закона гласуваха 134 народни представители, "против" -57 и "въздържали се" -6 ,с което законът бе приет, а ветото отхвърлено. Съгласно Правилника за организацията и дейността на парламента Народното събрание приема повторно закона с мнозинство от повече от половината от всички народни представители, което означава, че ветото е преодоляно.
До новото обсъждане на Закона за военното разузнаване се стигна след като държавният глава Румен Радев му наложи вето. На 5 август президентът Радев върна законопроекта за ново обсъждане, тъй като не е съгласен възможността цивилно лице да оглави Служба „Военна информация“. Според него това не съответства на мястото, което заема службата като неразделна част от въоръжените сили на Република България. Това бе 19-ото президентско вето на Румен Радев.
Разгорещени бяха дебатите и в пленарна зала по президентското вето.
Народният представител от ПГ на ГЕРБ Владимир Тошев определи като манипулация твърдението, че се решава дали шефът на Военното разузнаване да бъде само военен или само цивилен.
"Развихме хубаво темата в един според мен доста сериозен дебат. Доста сериозни аргументи се изказват и в двете посоки - да бъде или не директорът на Военното разузнаване цивилен или военен, само че се използват и манипулативни аргументи, които са неточни или не са истинни. По отношение на няколко пъти цитираната 2015 г. какво е било тогава и какво е било преди това, основното трябва да се спомене, че преди това не е и мало Закон за военното разузнаване. 2015 г. изработваме закона за първи път и наистина се е развива сериозен дебат. Дали да бъде или да не бъде военен шефът на Военното разузнаване. Тук трябва да обясня на хората, които или не са в темата национална сигурност, Българска арамия и въоръжени сили няколко неща- военното разузнаване е на три степени, тактическо, оперативно и стратегическо. Това, за което основно се говореше тук е стратегическото военно управление служба "Военна информация". Във всяко поделение на Българската армия едно от задължителните неща е да има разузнавач? Само че те са военни, военнослужещи с различни звания и продължава службата си. Тук още една манипулация, ние не решаваме дали да бъде само военен или само цивилен, а разширяваме обхавата на компетенциите на трите органа, които го предлагат", допълни още Тошев. Той посочи, че в този случай не би искал да каже, че се преодолява дискриминация, но се разширява потенциала.
Депутатът от БСП Николай Цонков обяви, че левицата ще подкрепи президентското вето върху Закона за военното разузнаване. "Между другото вече за пореден път обсъждаме такъв важен въпрос, свързан със службите за сигурност", посочи още Цонков. Според него става въпрос не само за една служба, а за начин, по който се подхожда към службите за сигурност. Той изрази причините, поради които БСП е против законопроекта и за ветото на държавния глава. "На първо място ми се иска да изтъкна, че "Военна информация" е част от системата за отбрана, част от Министерство на отбраната, част от системата на въоръжените сили и като такава тя трябва да функционира според определени принципи. Такива принципи са централизирано управление, единоначалие, което трябва да има. Не на последно място - политически неутралитет", допълни още Цонков. Той отчете, че военнослужещите имат определени подготовка, умения и знания и затова според него ръководителят на тази служба трябва да е военнослужещ. Цонков изтъкна, че ръководителят не само трябва да е военен, а да има определена експертиза. Според него, ако бъде назначено цивилно лице, означава, че то може да е било член на някоя партия. "Тук задавам въпроса спазваме ли този принцип на политически неутралитет и как ние създаваме условия, че този човек ще бъде неутрален, равноотдалечен от всички и ще си върши съвестно в интерес на системата национална сигурност, своите задължения. Очевидно тук има една друга идея - на първо място тази система да бъде овладяна. Тя да бъде част от концентрацията на контрол върху службите за сигурност, защото тя е единствената, която се намира извън прекия обсег на Министерски съвет", допълни още Цонков. Той попита има ли сигурност това цивилно лице дали няма да обслужва и частни интереси. "Ние смятаме, че тази промяна се прави за определен човек", изтъкна още депутатът от БСП. Той отправи призив към депутатите да преосмислят позицията си по закона. "Не потъпквайте системата за национална сигурност", призова народният представител Николай Цонков.
Лидерът на „Атака“ Волен Сидеров обяви, че при управлението на министъра на отбраната Каракачанов военното разузнаване е пред фалит и срив. "И министърът на отбраната и президентът трябва да са тук, тъй като ние днес обсъждаме дали да приемем дали да приемем ветото на президента върху една очевидно лобистка поправка в закон. По тази тема нямаше обществена дискусия. Нашите колеги от "Атака" ще се посъветваме как да гласуваме. Дискусия нямаше. Дали цивилен или военен шефът на Военното разузнаване, не знам дали е тема. То имаше цивилен - Йордан Бакалов. Сега е военен, иска се отново поправка, за да бъде отново цивилен. Питам кой ще е новият цивилен поставен като шеф на Военното разузнаване. За това тук е нужно да бъде министърът на отбраната, за да го запитам директно в лицето кой ще бъде това", каза още Сидеров. "Той е длъжен да отговори, защото това е важен въпрос. Военното разузнаване съществува 128 години", подчерта още Сидеров и точете, че тази институция е преживяла всички превратности на историята, включително и годините на прехода към хаоса.
Народният представител от ВМРО доц. Милен Михов заяви, че очевидно президентът ще бъде рекордьор по използването на конституционно си право да налага вето. По думите му заплахите за сигурността са разнообразни и законът позволява в структурите на "Военна информация" да работят не само военнослужещи, но и цивилни. "Ние пак ще повторим своите позиции. Вчера на комисия направих един паралел, че този спор ми прилича на спора каква да е котката - бяла или черна. Китайците отдавна са намерили отговор на този въпрос. Не е важно какъв цвят е котката, а дали лови мишки", коментира още доц. Михов.
Извън парламента президентското вето също бе обект на коментари.
Лидерът на АБВ Румен Петков на пресконференция обяви, че отхвърлянето на президентското вето върху Закона за Военното разузнаване е грубо престъпление. Председателят на партията прогнозира, че това е нещо, от което военното разузнаване ще страда години наред. Румен Петков отчете, че това не е първият опит то да бъде смачкано и да се създадат условия ярко политизирани фигури да застанат начело на тази стратегическа от гледна точка на националната сигурност и информационното обезпечаване структура. "Предполагам си спомняте имаше такъв случай преди време г-н Йордан Бакалов. Тогава за радост надделя разума и не се допусна такова решение. Мисля, че аз съм от критиците на това, че президентът почти не пропуска Закон, на който да налага вето, но в случая беше абсолютно прав. Всичките му мотиви в това число, че говорим за Закона за отбраната и въоръжените сили, в това число, че говорим за военна отговорност, всичките му мотиви за безукорни. Отхвърлянето от страна на парламента е безотговорност към военното ни разузнаване. Това служещите в армията трябва да го видят с широко отворени очи. Към това престъпление е съучастник министърът на отбраната. Трябва да е съвършено ясно. Ако патриотизмът се изчерпва със слугинаж, безгръбначие, с максимата "никакъв по размер рушвет не ми е чужд само и само да стигнем до, каквото трябва", значи работата е катастрофална. Министър на отбраната, който и да е той, беше да е първият, който трябваше да се противопостави на тази идея", каза лидерът на АБВ. Румен Петков изтъкна, че това деморализира служителите вътре. " За никой разумен човек няма съмнение, че решението ще бъде политическо и че всяка следваща въртележка, ще предизвика ново политическо решение, докато не се промени отново закона. Трябва да сме наясно, че с такива законодателни решения дестабилизираме структури, които са силно чувствителни към външна агресия и външен натиск. Случаят е точно такъв", подчерта още той.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Народното събрание преодоля президентското вето върху Закона за военното разузнаване

Народното събрание преодоля президентското вето върху Закона за военното разузнаване

5 Септември 2019 | 10:47 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът преодоля президентското вето върху Закона за военното разузнаване, предаде репортер на Агенция "Фокус". За повторното приемане на закона гласуваха 134 народни представители, "против" -57 и "въздържали се" -6 ,с което законът бе приета, а ветото отхвърлено. Съгласно Правилника за организацията и дейността на парламента Народното събрание приема повторно закона с мнозинство от повече от половината от всички народни представители, което означава, че ветото е преодоляно.
До новото обсъждане на Закона за военното разузнаване се стигна след като държавният глава Румен Радев му наложи вето. На 5 август президентът Радев върна законопроекта за ново обсъждане, тъй като не е съгласен възможността цивилно лице да оглави Служба „Военна информация“. Според него това не съответства на мястото, което заема службата като неразделна част от въоръжените сили на Република България. Това бе 19-ото президентско вето на Румен Радев.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Парламентът удължи своето работно време до гласуване на президентското вето  и Закона за лова и опазване на дивеча

Парламентът удължи своето работно време до гласуване на президентското вето и Закона за лова и опазване на дивеча

5 Септември 2019 | 10:45 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът удължи своето работно време до гласуване на президентското вето и Закона за лова и опазване на дивеча, предаде репортер на Агенция "Фокус".
Предолжението направи народният представител от ПГ на "БСП за България" Станислав Иванов от парламентарната трибуна. "За" него гласуваха 122, "против" - 15 и "въздържали се" - 20, с което то бе прието.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Владимир Тошев, ГЕРБ: Манипулация е, че решаваме дали шефът на Военното разузнаване да бъде само военен или само цивилен

Владимир Тошев, ГЕРБ: Манипулация е, че решаваме дали шефът на Военното разузнаване да бъде само военен или само цивилен

5 Септември 2019 | 10:42 | Агенция "Фокус"
София. Манипулация е, че решаваме дали шефът на Военното разузнаване да бъде само военен или само цивилен. Това каза народният представител от ПГ на ГЕРБ Владимир Тошев по време на дебатите по президентското вето върху Закона за военното разузнаване, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Развихме хубаво темата в един според мен доста сериозен дебат. Доста сериозни аргументи се изказват и в двете посоки - да бъде или не директорът на Военното разузнаване цивилен или военен, само че се използват и манипулативни аргументи, които са неточни или не са истинни. По отношение на няколко пъти цитираната 2015 г. какво е било тогава и какво е било преди това, основното трябва да се спомене, че преди това не е и мало Закон за военното разузнаване. 2015 г. изработваме закона за първи път и наистина се е развива сериозен дебат. Дали да бъде или да не бъде военен шефът на Военното разузнаване. Тук трябва да обясня на хората, които или не са в темата национална сигурност, Българска арамия и въоръжени сили няколко неща- военното разузнаване е на три степени, тактическо, оперативно и стратегическо. Това, за което основно се говореше тук е стратегическото военно управление служба "Военна информация". Във всяко поделение на Българската армия едно от задължителните неща е да има разузнавач? Само че те са военни, военнослужещи с различни звания и продължава службата си. Тук още една манипулация, ние не решаваме дали да бъде само военен или само цивилен, а разширяваме обхавата на компетенциите на трите органа, които го предлагат", допълни още Тошев. Той посочи, че в този случай не би искал да каже, че се преодолява дискриминация, но се разширява потенциала.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Волен Сидеров, "Атака": При управлението на министъра на отбраната Каракачанов военното разузнаване е пред фалит и срив

Волен Сидеров, "Атака": При управлението на министъра на отбраната Каракачанов военното разузнаване е пред фалит и срив

5 Септември 2019 | 10:35 | Агенция "Фокус"
София. При управлението на министъра на отбраната Каракачанов военното разузнаване е пред фалит, пред срив. Това каза лидерът на "Атака" Волен Сидеров по време на дебатите по президентското вето върху Закона за военното разузнаване, предаде репортер на Агенция "Фокус".
"И министърът на отбраната и президентът трябва да са тук, тъй като ние днес обсъждаме дали да приемем дали да приемем ветото на президента върху една очевидно лобистка поправка в закон. По тази тема нямаше обществена дискусия. Нашите колеги от "Атака" ще се посъветваме как да гласуваме. Дискусия нямаше. Дали цивилен или военен шефът на Военното разузнаване, не знам дали е тема. То имаше цивилен - Йордан Бакалов. Сега е военен, иска се отново поправка, за да бъде отново цивилен. Питам кой ще е новият цивилен поставен като шеф на Военното разузнаване. За това тук е нужно да бъде министърът на отбраната, за да го запитам директно в лицето кой ще бъде това", каза още Сидеров. "Той е длъжен да отговори, защото това е важен въпрос. Военното разузнаване съществува 128 години", подчерта още Сидеров и точете, че тази институция е приживяла всички превратности на историята, включително и годините на прехода към хаоса. "Сега обаче при управлението на министъра на отбраната Каракачанов военното разузнаване е пред фалит, пред срив. Същият този министър, който с лека ръка даде 2 млрд., за да купува чертежи, на които са нарисувани самолети. Същият този министър разпродава вкусни, апетинтни парчета по Черноморието от българската земя. Не знам на кого, може би на чужденци, на олигарси. Превърна министерството на отбраната в Агенцията за недвижими имоти. Не за това гласуваха избирателите на "Обединени патриоти. Не за това говорехме пред избирателите, когато бяхме на митинги", заяви още Сидеров. Той посочи, че когато го е издигал за президент не е имало обещание за 2 млрд. за ненужни скъпи самолети, нито да дава българската земя на олигарси, нито "Военното разузнаване" на някой бате Харо нов", допълни Сидеров.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Георги Харизанов, политически анализатор: Словото на президента в НС представлява опит за политическа прогноза за негативни събития, които да бъдат избегнати, ако парламентът се вслуша в съветите му

Георги Харизанов, политически анализатор: Словото на президента в НС представлява опит за политическа прогноза за негативни събития, които да бъдат избегнати, ако парламентът се вслуша в съветите му

5 Септември 2019 | 10:14 | Агенция "Фокус"
София. Словото на президента в НС представлява опит за политическа прогноза за негативни събития, които да бъдат избегнати ако парламентът се вслуша в съветите му. Това каза за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ политическият анализатор Георги Харизанов. Президентът се опитва да покаже, че е човек, който следи активно процесите, обясни Харизанов, като допълни, че констатациите са налице, но не се предлагат решения. „Не се предлагат активни политики и градивният момент се губи. Не казвам, че няма истина в констатациите – да, имаме проблем с усещането за корупция, с демография и т.н. Има ги тези проблеми, нито изпълнителната, нито законодателната власт ги отрича, но си мисля, че първо – тенденцията не е изцяло негативна при всички тези констатирани от президента проблеми, и второ – истинското правене на политика е в предлагането и създаването на решения, а не в наблюдаването на процеса отстрани и в изговарянето на констатации“, добави политическият анализатор. Георги Харизанов коментира и реакциите на партиите към словото на президента. По думите му изчерпал се е сюжетът за критиките от страна на президента и начина, по който му пригласят или отговарят различните политически сили. Някой трябва да промени поведението си, за да може темата да стане по-градивна и да не е омръзва, още преди да се е случила, каза още той.

Елеонора ЧОЛАКОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Доц. Милен Михов, ВМРО: Очевидно президентът ще бъде рекордьор по използването на конституционно си право да налага вето

Доц. Милен Михов, ВМРО: Очевидно президентът ще бъде рекордьор по използването на конституционно си право да налага вето

5 Септември 2019 | 09:48 | Агенция "Фокус"
София. Очевидно президентът ще бъде рекордьор по използването на конституционно си право да налага вето. Това каза народният представител от ПГ на "Обединени патриоти" доц. Милен Михов по време на дебатите по президентското вето върху Закона за военното разузнаване, предаде репортер на Агенция "Фокус". По думите му заплахите за сигурността са разнообразни и законът позволява в структурите на "Военна информация" да работят не само военнослужещи, но и цивилни. "Ние пак ще повторим своите позиции. Вчера на комисия направих един паралел, че този спор ми прилича на спора каква да е котката - бяла или черна. Китайците отдавна са намерили отговор на този въпрос. Не е важно какъв цвят е котката, а дали лови мишки", коментира още доц. Михов.
В този смисъл, доц. Михов обърна внимание, че няма забрана началникът на службата "Военна информация" да бъде военен, а че може да бъде и цивилен гражданин. "Законът не се казва "Закон за служба "Военна информация", а "Закон за военното разузнаване". Много ясно е описано, че то се осъществява в две институции - Служба "Военна информация" и разузнавателните структури в командните щабове и структурите на въоръжените сили", коментира още доц. Михов.
Той подчерта, че не приема, че промените се правят за конкретен човек.
"Достоверно научихме вчера, че това е стотното поред вето, не на президента Радев, а откакто действа тази Конституция. На президента Радев това е 19 -ото вето", допълни още доц. Михов.
По думите му остават още две години на президента. "Очевидно той ще бъде така рекордьор по използването на това конституционно право и тук следва въпросът защо. Песимистите в тази зала ще кажат, че е калпаво законодателното производство, оптимистите - другата страна. Не искам да споря по въпроса докъде е пълна чашата, но се присъединявам към оптимистите в тази зала. Президентът Радев използва своето конституционно право в твърде голям размер и това е негово право. Той откри своята предизборна кампания вчера, посещавайки парламента след полагането си на клетва. Ние очакваме юбилейното 20-то вето", заяви още доц. Михов.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Николай Цонков, БСП: Ще подкрепим президентското вето върху Закона за военното разузнаване и смятаме, че военнослужещ трябва да оглави "Военна информация"

Николай Цонков, БСП: Ще подкрепим президентското вето върху Закона за военното разузнаване и смятаме, че военнослужещ трябва да оглави "Военна информация"

5 Септември 2019 | 09:31 | Агенция "Фокус"
София. Ще подкрепим президентското вето за Закона за военното разузнаване - военнослужещ трябва да оглави служба "Военна информация". Това каза народният представител от ПГ на "БСП за България" Николай Цонков по време на дебатите по президентското вето върху Закона за военното разузнаване, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Между другото вече за пореден път обсъждаме такъв важен въпрос, свързан със службите за сигурност", посочи още Цонков. Според него става въпрос не само за една служба, а за начин, по който се подхожда към службите за сигурност. Той изрази причините, поради които БСП е против законопроекта и за ветото на държавния глава. "На първо място ми се иска да изтъкна, че "Военна информация" е част от системата за отбрана, част от Министерство на отбраната, част от системата на въоръжените сили и като такава тя трябва да функционира според определени принципи. Такива принципи са централизирано управление, единоначалие, което трябва да има. Не на последно място - политически неутралитет", допълни още Цонков. Той отчете, че военнослужещите имат определени подготовка, умения и знания и затова според него ръководителят на тази служба трябва да е военнослужещ. Цонков изтъкна, че ръководителят не само трябва да е военен, а да има определена експертиза. Според него, ако бъде назначено цивилно лице, означава, че то може да е било член на някоя партия. "Тук задавам въпроса спазваме ли този принцип на политически неутралитет и как ние създаваме условия, че този човек ще бъде неутрален, равноотдалечен от всички и ще си върши съвестно в интерес на системата национална сигурност, своите задължения. Очевидно тук има една друга идея - на първо място тази система да бъде овладяна. Тя да бъде част от концентрацията на контрол върху службите за сигурност, защото тя е единствената, която се намира извън прекия обсег на Министерски съвет", допълни още Цонков. Той попита има ли сигурност това цивилно лице дали няма да обслужва и частни интереси. "Ние смятаме, че тази промяна се прави за определен човек", изтъкна още депутатът от БСП. Той отправи призив към депутатите да преосмислят позицията си по закона. "Не потъпквайте системата за национална сигурност", призова народният представител Николай Цонков.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

 Александър Симов,БСП: Президентът констатира проблеми, които виждат всички

Александър Симов,БСП: Президентът констатира проблеми, които виждат всички

5 Септември 2019 | 09:10 | Агенция "Фокус"
София. „Президентът констатира проблеми, които виждат всички. За съжаление това е бруталната реалност в България. Не мога да съм доволен, че е така, но съм доволен,че има български политик, който посочва очевидните проблеми, без да се страхува”. Това заяви народният представител от ПГ на "БСП за България" Александър Симов пред Нова телевизия, съобщиха от пресцентъра на Националния съвет на БСП. Той коментира, че през изминалия месец са се случили два много показателни случая – провеждането на пресконференция на ГЕРБ и СДС без журналисти и отвинтените микрофони в Министерски съвет по време на посещението на Урсула фон дер Лайен в България,за да не би някой да зададе въпрос, който да не се хареса на премиера. „При такава политическа атмосфера, в страната на отвинтените микрофони, в страната на пресконференциите без преса, е добре, че една от институциите в България не мълчи по проблемите, които хората виждат”, категоричен бе Симов. Той добави, че тези действия говорят много за българският политически климат. „Тесният кръг, който се бетонира на власт, е Бойко Борисов и неговото обкръжение. Виждате как действат от няколко месеца – пътуват с джипа из България и раздават пари, вече коментират само теми, които са им интересни, не допускат журналисти и не дават на никой да им разваля красивия розов медиен сън”, изрази мнение социалистът. Относно изборите за кмет на София Симов припомни, че на 11 септември Софийската градска конференция ще излъчи кандидат. На въпрос за евентуалната подкрепа за Мая Манолова, Той заяви, че с човек като Мая Манолова и нейната енергия е напълно възможно да падне бастионът на ГЕРБ. Необходимо е София да има кмет, който да направи промяна. „Виждам, че в столицата все повече има гражданско общество, което иска конкретни решения. Ако десният избирател наистина иска промяна, той трябва да се откаже постоянно да рови в миналото” завърши Александър Симов.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Председателят на Народното събрание Цвета Караянчева: Парламентът много е помагал на Мая Манолова - не приемам, че тя е самотен борец

Председателят на Народното събрание Цвета Караянчева: Парламентът много е помагал на Мая Манолова - не приемам, че тя е самотен борец

5 Септември 2019 | 08:23 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът много е помагал на Мая Манолова - не приемам, че тя е самотен борец, а ние спъваме борбата й за правда. Това каза председателят на 44-ото Народното събрание Цвета Караянчева в "Здравей, България" по Нова телевизия. За кондицията на ГЕРБ, председателят на парламенат заяви, че не бива да се смесват различните видове избори. "Местните избори са си местни. Те са мажоритарни. Те са отношение на гражданите към съответния кмет, който управлява дадена община", допълни Караянчева. Тя посочи, че ако кметът е подобрил градската среда и е решавал проблеми, няма да има проблем да бъде избран отново. "Местните избори ще покажат колко добре са се справили кметовете на общините, на малките населени места", коментира още Караянчева. В контекста на битката за София, председателят на 44-ото Народно събрание заяви: "Битката за София ще бъде тежка. Вижте, социологията преди избори винаги показва малка преднина на БСП над ГЕРБ. Нека да видим какво ще изберат хората, защото все още не са ясни кои са окончателно кандидатите. Кандидата на БСП не е ясен", допълни още Караянчева и отчете, че Инициативния комитет на Мая Манолова не иска такава подкрепа.
Караянчева отчете, че парламентът много е помагал на Мая Манолова. "Такъв е редът, тя е била и народен представители заместник-председател на парламента и знае точно какъв е редът един законопроект да стане закон. Повечето от законите й не са припознати дори от народни представители от опозицията. Ако качеството беше равно на количеството внесени закони, щеше да бъде друго. Не приемам, че тя е един самотен борец за правда и борец на онеправданите, а ние народните представиетли тук сме тези, които спъваме тази нейна борба. Само да припомня, че и в Конституционния съд има закони, които са върнати, които тя е атакувала пред него. И той ли й е виновен", попита още Караянчева.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Председателят на парламента Цвета Караянчева: На места в речта на президента пред Народното събрание имах чувството, че говори г-жа Нинова

Председателят на парламента Цвета Караянчева: На места в речта на президента пред Народното събрание имах чувството, че говори г-жа Нинова

5 Септември 2019 | 08:18 | Агенция "Фокус"
София. На места в речта на президента Румен Радев имах чувството, че говори г-жа Нинова. Това каза председателят на 44-ото Народното събрание Цвета Караянчева в "Здравей, България" по Нова телевизия. По думите на Караянчева Корнелия Нинова говори по същия начин като държавния глава. "Чертаят се разделителни линии, не се търси заедно да вървим напред. Да си даваме съвети, да се критикуваме, но всички това да има конкретика, а не да се говори общо", обясни още Караянчева. На въпрос кога едно управление е атакувано най-яростно, когато е силно или слабо, Караянчева подчерта: "Когато е силно".
Във връзка с думите на държавния глава, че или апатията ще опразни България, или улицата ще помете статуквото. "Като всяко такова изказване на президента в последните 2 и половина години. З аплахи без конкретика, призиви за борба с корупцията без да дава конкретни решения на нещата. Мислех, че вчера като дойде той ще има позитивен тон. Караянчева заяви, че е очаквала президентът да призове народните представители да работят в конструктивна форма и да има желание да го правят заедно. "Борбата срещу корупцията трябва да обедини институциите и обществото. Няма как с магическа пръчка тя да се изкорени. Виждате, че и в други развити държави, този проблем не се решава толкова лесно", обясни още Караянчева.

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Парламентът ще разгледа президентското вето върху Закона за военното разузнаване

Парламентът ще разгледа президентското вето върху Закона за военното разузнаване

5 Септември 2019 | 07:10 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът ще разгледа президентското вето върху Закона за военното разузнаване. Това предвижда програмата за работа на Народното събрание. Водещата комисия за контрол над службите вече преодоля ветото, като окончателното решение ще бъде взето от пленарна зала. Съгласно Правилника за организацията и дейността на парламента Народното събрание приема повторно закона с мнозинство от повече от половината от всички народни представители, което означава, че ветото е преодоляно.
До новото обсъждане на Закона за военното разузнаване се стигна след като държавният глава Румен Радев му наложи вето. На 5 август президентът Радев върна законопроекта за ново обсъждане, тъй като не е съгласен възможността цивилно лице да оглави Служба „Военна информация“. Според него това не съответства на мястото, което заема службата като неразделна част от въоръжените сили на Република България.
В началото на пленарното заседание заместник-омбудсманът Диана Ковачева ще положи клетва в Народното събрание като обществен защитник. Това се налага, тъй като вчера мястото в институцията бе овакантено след оставката на Мая Манолова, която се включва в кметската надпревара. По закон до избора на нов омбудсман Диана Ковачева трябва да изпълнява тази длъжност.
В 11.00 ч. ще започне и парламентарният контрол. В него участие ще вземат четирима министри от кабинета "Борисов" 3. На депутатски питания ще отговарят вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева, министърът на земеделието Десислава Танева и други.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Д-р Даниела Дариткова, ГЕРБ: Разчитам в оставащите 2 години на президента, той да не остане като най-негативния държавен глава,  девалвирал институцията вето

Д-р Даниела Дариткова, ГЕРБ: Разчитам в оставащите 2 години на президента, той да не остане като най-негативния държавен глава, девалвирал институцията вето

4 Септември 2019 | 09:53 | Агенция "Фокус"
София. Разчитам в оставащите две години на президента, той да не остане като най-негативния държавен глава, девалвирал институцията вето. Това каза председателят на ПГ на ГЕРБ д-р Даниела Дариткова в декларация за новия политически сезон, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Все пак президентството има още две години. Разчитам на политическия опит на г-жа Йотова, за да може да се намерят тези разумни решения, които да помогнат на този президент да остане в историята на президентската институция не като президентът, който е бил най-негативен, който е отправял най-много заплахи за обществения мир, като президента, който е девалвирал институцията вето, а като президент олицетворение на единственото на нация.
Деница КИТАНОВА

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Д-р Даниела Дариткова, ГЕРБ: Трябва отстраняване на дефицитите на прозрачност в самата президентска институция

Д-р Даниела Дариткова, ГЕРБ: Трябва отстраняване на дефицитите на прозрачност в самата президентска институция

4 Септември 2019 | 09:48 | Агенция "Фокус"
София. Трябва отстраняване на дефицитите на прозрачност не само в правителство и парламента, но и в самата президентска институция. Това каза председателят на ПГ на ГЕРБ д-р Даниела Дариткова в декларация за новия политически сезон, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „И там имаме много примери на непрозрачно изпълнение на функциите на президента. Ние винаги сме смятали, че президентството би следвало да се запознае с програмата за коалиционно управление на това правителство, която е публична и която ние стриктно следваме и изпълняваме. Съжалявам, че днес установихме, че няма такова познание. Разчитам, че ще информираме по надлежен ред президентството за това кои от приоритетите ни са реализирани вече и кои предстоят да бъдат изпълнени в следващите две години“, посочи д-р Дариткова.
„Наистина приемам голяма част от проблемите в изказването на президента, които бяха заложени като приоритетни за следващите години управление и в моето изказване съм заложила на тях“, посочи още д-р Дариткова. Тя посочи, че разделителната линия на президента оставя подкрепилите коалиционното управление извън пределите на президентската институция.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Президентът Румен Радев: Да обмисляме конституционни законови промени, които да дадат възможност на българи по рождение да могат да се кандидатират на избори

Президентът Румен Радев: Да обмисляме конституционни законови промени, които да дадат възможност на българи по рождение да могат да се кандидатират на избори

4 Септември 2019 | 09:38 | Агенция "Фокус"
София. Да обмисляме конституционни законови промени, които да дадат възможност на българи по рождение да могат да се кандидатират на избори. Това каза президентът Румен Радев от парламентарната трибуна в обръщение към народа, предаде репортер на Агенция „Фокус“.
„Упорито отклоняваната през годините тема за въвеждането на индивидуална конституционна жалба следва да бъде според мен внимателно обмислено. При един балансират подход тя може да се превърне във важен инструмент за граждански контрол върху законодателни и управленски решения. Още повече такава практика е приета в повечето европейски държави и се подкрепя от Венецианската комисия. Настоящата сесия е заредена и с надежди за внасяне на устойчивост в изборния процес. Машинното гласуване като гарант за честността на изборите следва да бъде осигурено и то надеждно в нормативно-техническо и експертно отношение. Според мен не само че трябва да бъде ускорено въвеждането на електронно дистанционно гласуване, разбира се при ясни гаранции за неговата неприкосновеност, но трябва да вървим и по-нататък“, заяви Радев.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Президентът Румен Радев: Времето за промяна изтича, както изтичат навън младите и трудоспособни българи

Президентът Румен Радев: Времето за промяна изтича, както изтичат навън младите и трудоспособни българи

4 Септември 2019 | 09:33 | Агенция "Фокус"
София. Времето за промяна изтича, както изтичат навън младите и трудоспособни българи. Това каза президентът Румен Радев от парламентарната трибуна в обръщение към народа, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Надявам се, че изложеното от мен ще предизвика не само упорство, но и е повод за размисъл, дебати и отговорни държавнически решения. България трябва да се превърне в нормална европейска държава с върховенство на правото, с активно гражданско общество, с прозрачни, отчетни и отговорни институции, които да работят ефективно и то в интерес на гражданите. Без тези фундаментални предпоставки няма да има сигурност, няма да имаме европейски доходи и качество на инфраструктурата и обществените услуги. Мое лично убеждение е, че пътят към постигане на такава цел минава пред отправените от мен предложения. Тяхното претворяване в решения и изцяло в отредените по Конституция правомощия на българския парламент. Времето за промяна неумолимо изтича. Както изтичат навън младите и трудоспособни българи“, посочи още Румен Радев.
Според него ако не се случат отговорни действия или апатията ще продължава, или улицата ще помете статуквото.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

С химна на България и на ЕС започна осмата сесия на 44-тото Народно събрание

С химна на България и на ЕС започна осмата сесия на 44-тото Народно събрание

4 Септември 2019 | 09:01 | Агенция "Фокус"
София. С химна на България и този на ЕС започна осмата сесия на 44-тото Народно събрание, предаде репортер на Агенция "Фокус". Новата сесия бе открита от председателя на парламента Цвета Караянчева. На откриването на сесията освен народните представители в залата са и президентът Румен Радев и вицепрезидентът Илияна Йотова. Веднага след откриването на новата сесия президентът Румен Радев ще направи обръщение към народа. По традиция парламентарно представените сили ще излязат с декларации за новия политически сезон.
Деница КИТАНОВА


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Започва осмата сесия на 44-тото Народно събрание

Започва осмата сесия на 44-тото Народно събрание

4 Септември 2019 | 07:07 | Агенция "Фокус"
София. Започва осмата сесия на 44-тото Народно събрание. Новата сесия ще бъде открита от председателя на парламента Цвета Караянчева.Съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание сезонът ще започне с химна на Република България и този на Европейския съюз. Веднага след откриването на новата сесия президентът Румен Радев ще направи обръщение към народа. По традиция парламентарно представените сили ще излязат с декларации за новия политически сезон. Проектопрограмата за работа на депутатите предвижда оставката на народния представител от ПГ на „БСП за България“ Иван Генов. Той бе избран за народен представител от листата на 6-ти многомандатен избирателен район – Враца на парламентарните избори през 2017 г. Депутатите ще се занимаят и с промените в Закона за данъците върху доходите на физическите лица на първо четене. Законопроектът е внесен от ПГ на „Обединени патриоти“.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Румен Петков, АБВ: Изцяло заставам зад мотивите за ветото върху Закона за военното разузнаване - Красимир Каракачанов няма място в Министерство на отбраната

Румен Петков, АБВ: Изцяло заставам зад мотивите за ветото върху Закона за военното разузнаване - Красимир Каракачанов няма място в Министерство на отбраната

8 Август 2019 | 16:36 | Агенция "Фокус"
София. Изцяло заставам зад мотивите за президентското вето върху Закона за военното разузнаване. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ лидерът на АБВ и бивш вътрешен министър Румен Петков във връзка с президентското вето върху Закона за военното разузнаване. „Да се съгласи министърът на отбраната начело на военното разузнаване да бъде поставян цивилен човек, е тежко предателство към най-старата специална служба на България. Военното разузнаване е най-старата специална служба, първата създадена след освобождението от турско робство. Министър Каракачанов да извърши това предателство означава, че той практически няма място в Министерство на отбраната. Това е позорно“, каза Петков. Според него мотивите на президента са абсолютно правилни. „Казвал съм много пъти, че той попрекалява с налагането на вето. Както се казва, месец без вето е загубен месец. В този случай мотивите му са абсолютно изрядни. Аз и ние от АБВ изцяло заставаме зад тези мотиви, те са основани на Конституцията първо. Те са основани на принципите и уредбата във въоръжените ни сили, на Закона за въоръжените ни сили и на Закона за военното ни разузнаване, на служба „Военна информация“, подчерта още лидерът на АБВ.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”





Още военни новини четете в специализираното издание на Фокус - "Военни известия".
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Христо Проданов, БСП: Ще бъдем максимално активни в новия политически сезон

Христо Проданов, БСП: Ще бъдем максимално активни в новия политически сезон

8 Август 2019 | 13:13 | Агенция "Фокус"
София. Ще бъдем максимално активни в новия политически сезон. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Христо Проданов. Проданов заяви, че със сигурност ще има един сериозен политически разговор. Според него на фона на предстоящите местни избори този разговор ще бъде с акцент върху политиките на местната власт и финансирането на общините и начините, по които те трябва да изпълняват своите задачи. „Политическата битка предстои да се случи през есента“, коментира заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“. Той отчете, че през есента има и други важни въпроси. „Като приемане на бюджета за следващата година, в който ние ще направим отново нашите предложения“, заяви още Проданов.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Христо Проданов, БСП: През изминалия сезон управляващите се занимаваха с лобистко законодателство, а правителството беше непоследователно в политиките си

Христо Проданов, БСП: През изминалия сезон управляващите се занимаваха с лобистко законодателство, а правителството беше непоследователно в политиките си

8 Август 2019 | 12:06 | Агенция "Фокус"
София. През изминалия сезон управляващите се занимаваха с лобистко законодателство, а правителството беше непоследователно в политиките си. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Христо Проданов. Той обясни, че през изминалата сесия не са били еднакви важните законопроекти за политиците и обществото. „В България бедността е голям бич. Над Над 2 млн. българи живеят под прага на бедността. БСП се бореше и ще продължи да се бори точно да помага на тези групи от граждани, които едвам свързват двата края. Управляващите се занимават преди всичко с лобистко законодателство и уреждане на въпросите за едрия бизнес, корпорациите и тези, които изнасят парите от България“, посочи още Проданов.
Заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ обърна внимание, че през сезона правителството е било непоследователно в своите политики. „Имам предвид промяната на законите. Днес се приема един, утре се приемат обратните текстове на това, което са приели самите управляващи. Това от своя страна води до несигурност, отблъсква инвеститорите, защото никой не би отишъл да инвестира пари там, където има несигурна среда и няма правила“, посочи още Проданов. Той даде пример с Изборния кодекс и Закона за концесиите.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Социологът Юрий Асланов: БСП е най-голямата, най-видимата и пълноценната алтернатива на управлението

Социологът Юрий Асланов: БСП е най-голямата, най-видимата и пълноценната алтернатива на управлението

7 Август 2019 | 15:44 | Агенция "Фокус"
София. БСП е най-голямата, най-видимата и пълноценната алтернатива на управлението. Това каза социологът Юрий Асланов в интервю за Агенция „Фокус“ по повод края на политическия сезон. Той посочи, че БСП е една от всички алтернативи на това управление. „Разбира се, в момента най-голямата, най-видимата. Няма в какво друго да се превръща. Тя е опозиция, а всяка опозиция е алтернатива на управлението. В обществото има много алтернативи“, каза още той. По думите му друг е въпросът доколко тя се възприема от гражданите като такава. Асланов обърна внимание, че засега това не се случва. Социологът коментира и темата за президентското вето. „Опозицията подкрепя президента и поне ще го подкрепя, докато е опозиция. Не знаем как ще се държи, ако ролите се сменят и опозицията стане управляваща. Президентът не подсказва по никакъв начин, че ще промени поведението си. Ще продължи да оспорва всичко онова, с което не е съгласен или има критики към него, независимо кой е на власт“, обясни социологът. По думите му управляващите не възприемат това позитивно. „Фактът, че досега нито веднъж не подсказаха с каквото и да е желание да вникнат в аргументите за президентската институция и отхвърлиха автоматично всички от тях. Дори не направиха частични поправки на приетите от тях закони, където беше нужно това“, допълни още Асланов.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно на раздел "Мнение"


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Социологът Юрий Асланов: Горещото лято, което преживяваме, подсказва, че нарастват по-радикални настроения срещу правителството

Социологът Юрий Асланов: Горещото лято, което преживяваме, подсказва, че нарастват по-радикални настроения срещу правителството

7 Август 2019 | 15:26 | Агенция "Фокус"
София. Горещото лято, което преживяваме, подсказва, че нарастват по-радикални настроения срещу правителството. Това каза социологът Юрий Асланов в интервю за Агенция „Фокус“ по повод края на политическия сезон. „Мисля, че мнозинството и кабинетът не са заплашени отвътре. Това им създава привидна стабилност, поне погледнато отстрани. Нестабилността се увеличава, защото расте недоверието и към парламента, и към правителството, както и към всички институции“, каза Асланов. По думите му в парламента мнозинството е вътрешно стабилно, независимо от пререканията и различията вътре в патриотичната коалиция. Асланов прогнозира, че отделните нейни части ще продължат да подкрепят правителството. Социологът обобщи, че така наречената стабилност има две страни. „Едната е институционална, тя е вътрешна и мнозинството няма да се разпадне от само себе си. Отвън от гледна точка на общественото мнение нестабилността нараства“, обясни още Асланов.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно на раздел "Мнение"


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Корнелия Нинова, БСП: Проблемът с чумата по свинете се разраства, не се действа адекватно

Корнелия Нинова, БСП: Проблемът с чумата по свинете се разраства, не се действа адекватно

6 Август 2019 | 14:42 | Агенция "Фокус"
София. Проблемът с чумата по чумата по свинете се разраства, не се действа адекватно. Това каза лидерът на БСП Корнелия Нинова по време на пресконференция, предаде репортер на Агенция „Фокус“.
„Имахме Изпълнително бюро, обсъдихме актуални въпроси за страната и изразявам притеснението от ситуацията с АЧС. Очевидно е, че е проблемът се разраства. Все нови и нови райони са обхванати от болестта. Има прогноза на експерти, че до края на август цялата страна ще бъде засегната. Много сме говорили за това, че последните години правителството на Борисов проспа възможността да ограничи този процес, да го спре. По-тревожното е, че днес, когато трябва да се действа активно, това не се прави. Има усещане за хаотични действия, различни във всеки район“, посочи още Нинова.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Политологът Първан Симеонов: Слави Трифонов има шансове да поразмести малко картите

Политологът Първан Симеонов: Слави Трифонов има шансове да поразмести малко картите

6 Август 2019 | 11:08 | Агенция "Фокус"
София. Може би Слави Трифонов вече трябва да влиза с двата крака с политиката. Това каза политологът Първан Симеонов в интервю за Агенция „Фокус“ по повод края на политическия сезон. По думите му Слави Трифонов със сигурност има шансове да поразмести малко картите, макар че трябва вече да започва. „От много години насам той винаги е в тази ситуация – близо до политиката, с единия крак вътре в нея. Може би вече трябва да влиза вече с двата крака, за да може да анализираме по-обосновано. Сега малко гадаем“, допълни още Симеонов. Политологът посочи, че за Трифонов голямото предизвикателство ще бъде да докаже дали ще се мъчи да бъде някаква величина в политическия процес, която ще се опитва да го играе нов балансьор или пък ще се превърне в пореден потенциален партньор на ГЕРБ. „На няколко пъти си подадоха топката с ГЕРБ ми се струва и за управляващата партия да има един контролиран отдушник, един клапан, през който да се отпуска малко обществено напрежение. ГЕРБ харесва да ги има тези неща на своя страна. Слави Трифонов тепърва трябва да се види какво точна траектория заема. Засега е неизвестна“, допълни политологът. По думите му в българския политически процес са влизали много проекти, които науката нарича популистки. „Това са такива проекти, които казват, че няма ляво и дясно, а само честен народ и корумпиран елит. Целта на такива проекти е честния народ да маха корумпирания елит. Засега е имало два големи такива проекти, единият беше НДСВ, другият е ГЕРБ. Имаше и поредица по-малки – Бареков, Марешки, Яне Янев. Не знам дали г-н Трифонов има шансове да бъде от големите“, посочи още политологът.
Деница КИТАНОВА


Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Политологът Първан Симеонов: Мая Манолова има добри стартови нива на доверие, но влезе ли в непосредствената политика ще започне да го харчи

Политологът Първан Симеонов: Мая Манолова има добри стартови нива на доверие, но влезе ли в непосредствената политика ще започне да го харчи

6 Август 2019 | 10:52 | Агенция "Фокус"
София. Мая Манолова има добри стартови нива на доверие, но влезе ли в непосредствената политика ще започне да го харчи. Това каза политологът Първан Симеонов в интервю за Агенция „Фокус“ по повод края на политическия сезон. „Такива са правилата на това състезание“, каза Манолова. Симеонов отчете, че ни очаква напрегната политическа есен. „Разбира се, по простата причина, че този път не е толкова удобно за ГЕРБ, колкото беше преди. Това е всъщност проблемът. Ако трябва да обобщаваме, доста е рано. Във всеки случай самия факт, като че ли има интрига за два от големите градове за София и Пловдив е достатъчен показател, че е напълно възможно да има една доста ожесточена предизборна кампания. Този път има повече въпросителни в сравнение с предишните пъти“, каза още Симеонов.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Политологът Първан Симеонов: От днешна гледна точка има основание да се очаква, че кабинетът ще удържи

Политологът Първан Симеонов: От днешна гледна точка има основание да се очаква, че кабинетът ще удържи

6 Август 2019 | 10:21 | Агенция "Фокус"
София. От днешна гледна точка има основание да се очаква, че кабинетът ще удържи. Това каза политологът Първан Симеонов в интервю за Агенция „Фокус“ по повод края на политическия сезон. „Вижда се, че границите на мнозинството, което стои зад него, са гъвкави. Изглежда логично да удържат. Това казва логиката. Разбира се, не винаги всички неща в политиката се случват логично. Затова си мисля, че по-скоро на база аргументи, изборни резултати управлението ми изглежда по-скоро стабилно“, каза още Симеонов. По отношение на БСП политологът посочи, че е партията има още доста път да извърви. „Изборните резултати показаха, че БСП като че ли още не се възприема като алтернатива на настоящото управление. Може би това е част от грешката, която БСП направи в своето позициониране. Прекалено радикалния апел направи така, че БСП и изглеждаше малко по-неприемлива опция за гласуване. Видя се, че дори и да искат промяна, голяма част от хората в България биха желали тази промяна да е разумна, предвидима, а тук като че ли БСП не успя това да разкаже. За това си мисля, че има още какво да правят в тази посока. Ще си проличи дали имат успех на местните избори“, допълни още Симеонов.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Проф. Александър Маринов: Мнозинството е стабилно в желанието си да продължи да консумира властта

Проф. Александър Маринов: Мнозинството е стабилно в желанието си да продължи да консумира властта

5 Август 2019 | 19:50 | Агенция "Фокус"
София. Мнозинството е стабилно в желанието си да продължи да консумира властта. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ политологът проф. Александър Маринов за края на политическия сезон. По думите му тази стабилност обаче не се превръща в предпоставка за взимане на необходимите законодателни и управленски решения. „Да не говорим, че по същество вече едната част от малката коалиция се разпадна. Тя не съществува във вида, в който започна дейността си. Стабилността е по-скоро неподвижност, а не състояние, което да дава възможност да се изпълняват необходимите управленски функции“, допълни още политологът. Проф. Маринов коментира и опозицията в лицето на БСП. „Ако става дума за опозиционно говорене, това е една ясно изразена алтернатива за разлика от предишни периоди. За да бъде алтернатива, най-вече, за да бъде припозната от обществото като такава, опозицията трябва да има сериозни предложения, проекти, политики“, посочи още проф. Маринов.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Политическият анализатор Георги Харизанов: В дългосрочен план промяната на политическата обстановка ще доведе до определен отстъп на патриотичните организации

Политическият анализатор Георги Харизанов: В дългосрочен план промяната на политическата обстановка ще доведе до определен отстъп на патриотичните организации

5 Август 2019 | 18:51 | Агенция "Фокус"
София. В дългосрочен план си мисля, че е промяната на политическата обстановка ще доведе до това патриотичните организации да реализират определен отстъп. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ политическият анализатор Георги Харизанов по повод края на политическия сезон. Според него бъдещето на коалицията „Обединени патриоти“ със сигурност не е розово и на отделните патриотични формации. „Много хора биха казали, че ВМРО има устойчиво бъдеще, тъй като те направиха добър резултат на европейски избори. Вкараха двама евродепутати. Не съм оптимист и не бих надценил този процес. Това, което ВМРО направи на тези европейски избори е да събере на едно място вотът на патриотичните организации, тъй като хората обичат да гласуват за някого, който в крайна сметка ще успее. Никой не обича да хвърля гласа си на боклука“, посочи Харизанов. По думите му поведението им и отношенията по между им не допринасят за възпирането на този процес. „В следващия парламент, ако изобщо патриотичните организации бъдат представени, то ще е в доста по-малък размер спрямо сегашния. Ще имат доста по-малък наброй депутати. Поне в това, което виждам до момента, ще е концентрирано основно около ВМРО. За съжаление, всъщност не и за мое - нито Атака, нито НФСБ, не успяха да влязат в ролята на управляващи и лидери и отговорни политици. Просто не им се получи“, уточни още Харизанов.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете в „Мнение”



Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Политическият анализатор Георги Харизанов: Президентското вето беше новина в началото

Политическият анализатор Георги Харизанов: Президентското вето беше новина в началото

5 Август 2019 | 16:38 | Агенция "Фокус"
София. Президентското вето беше новина в началото. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ политическият анализатор Георги Харизанов по повод края на политическия сезон. „Стигна се дотам, че дори един бивш негов съветник, който е изключително свързан с президентския екип и с БСП да признае пред национална медия, че президентското вето загуби своята тежест. Като че ли омръзна този сюжет“, каза Харизанов. По думите му желанието на президента да е опозиция на правителството на всяка цена започна да става леко досадно. „Мисля си, че олекването на президентската институция е един процес, за който тези безспирни президентски вета усърдно допринасят. Президентът може да изненада всички, ако покаже кои смислени политики подкрепя, защото отричането на всичко, очевидно не работи нито за него, нито за правителството. Ако обществото развие една резистентност към критиките на президентската институция, към ветата, които президентът налага на законопроектите и на гласуваните вече закони, това не мисля, че е нещо нормално“, посочи още Харизанов. По думите му гласът на президентската институция трябва да се чува. Харизанов отчете, че президентът трябва да е силен и авторитетен лидер. „Мисля си, че това опозиционерстване в никакъв случай не допринася да имаме подобен тип президентска институция – силна и авторитетна“, допълни още политическият анализатор.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Президентът Румен Радев наложи вето върху промените в  Закона за военното разузнаване

Президентът Румен Радев наложи вето върху промените в Закона за военното разузнаване

5 Август 2019 | 15:53 | Агенция "Фокус"
София. Президентът Румен Радев наложи вето върху Закона за изменение и допълнение на Закона за военното разузнаване. Това съобщиха от прессекретариата на президента.
Държавният глава не е съгласен с промените, с които се дава възможност цивилно лице да оглави Служба „Военна информация“ като алтернатива на досегашното изискване да е военнослужещ. Това не съответства на мястото, което заема службата като неразделна част от въоръжените сили на Република България. Ръководителят на службата следва да притежава необходимата експертиза, изразяваща се в специфични познания и професионален опит, с цел осигуряване изпълнението на основните ù задачи, свързани не просто с добиване на разузнавателна информация, а и с информация, необходима за отбраната на страната и за защитата на националната сигурност от външни посегателства, рискове и заплахи.
Създава се риск от нарушаване на принципите на централизираното управление и контрол на разузнавателната дейност и на политическия неутралитет. Приетият закон внася несъгласуваност в уредбата относно управление на системата за защита на националната сигурност и създава прецедент при навършване на пределна възраст за съответното военно звание да се продължава изпълнението на длъжността.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Проф. Александър Маринов: Партията на Слави Трифонов е един нероден Петко

Проф. Александър Маринов: Партията на Слави Трифонов е един нероден Петко

5 Август 2019 | 15:09 | Агенция "Фокус"
София. Партията на Слави Трифонов е един нероден Петко. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ политологът проф. Александър Маринов за края на политическия сезон. Той отчете, че засега нови политически субекти няма. „Има единствено една заявка за партия на Слави Трифонов. С интерес тези дни чета какво пишат колеги, които изригнаха като един „политологически везувий. Смятам, че това е още един нероден Петко. Да видим какво ще се случи. Това, че Слави Трифонов е обявил от екрана, че ще прави партия, въобще не означава, че ще стане партия“, посочи проф. Маринов. По думите му това още по-малко означава, че ще стане сериозна партия с влияние. „Ще видим какво ще се случи. Това е на базата на конкретиката. Ясно е, че в обществото има огромна нужда от нов пълноценен наистина носещ промяна към по-добро политически субект. Старите партии са изхабени и се ползват с изключително ниско доверие. За момента няма отговор на тази обществена потребност“, допълни още политологът.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Социологът Андрей Райчев: Без съмнение БСП са алтернатива само че загубиха изборите

Социологът Андрей Райчев: Без съмнение БСП са алтернатива само че загубиха изборите

5 Август 2019 | 14:18 | Агенция "Фокус"
София. Без съмнение БСП са алтернатива само че загубиха изборите. Това каза социологът Андрей Райчев в интервю за Агенция "Фокус" по повод края на политическия сезон. Според социолога социалистите не са загубили изборите от ГЕРБ, а от себе си. "Мисля, че това е много повече риторическа загуба, отколкото политическа. Моето мнение е следното, може да греша. БСП винаги от времената на Лилов и Луканов от самото си създаване като БСП, за разлика от БКП, винаги е държала едно много важно оръжие в себе си. С това оръжие оцеля. Това е консенсусът, кроткото говорене, опитът за търсене на общи точки, безропотно понасяне на упреци, премълчаване на неща, които трудно се премълчават. Това оръжие беше оставено на земята на г-жа Нинова. Преди това г-н Станишев направи една такава предизборна кампания. Ако помните символът на тази кампания, беше една брадва, която сечеше различни работи. Иван Костов, който разрушава достиженията на социалната сигурност. Това беше едно много агресивно нещо и те загубиха. Сега г-жа Нинова и г-жа Йончева много убедително говореха за корупция, изключително подплатено с факти, но не спечелиха. Мисля, че това е риторическа загуба", обясни социологът. Според него БСП няма право на този вид риторика. По думите му тя все пак е наследник на бившата Комунистическа партия и чисто негативното не й носи. "Има партии, които печелят от негативното", посочи още Райчев и даде пример с малките формации тип Яне Янев, Бареков, и сега Слави Трифонов. "Това показва язвите на обществото и набира сила. БСП явно не набира по този начин. Без всякакво съмнение г-жа Нинова беше и продължава да е алтернатива, но нещо не набира даже своя собствен милион. Има около милион души, склонни да гласуват червено", допълни още социологът.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”



Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Политическият анализатор Георги Харизанов: Кабинетът и мнозинство са безалтернативни към момента, което не означава, че са застраховани от кризи

Политическият анализатор Георги Харизанов: Кабинетът и мнозинство са безалтернативни към момента, което не означава, че са застраховани от кризи

5 Август 2019 | 14:04 | Агенция "Фокус"
София. Кабинетът и мнозинство са безалтернативни към момента, което не означава, че са застраховани от кризи. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ политическият анализатор Георги Харизанов по повод края на политическия сезон. По думите му такива в момента не е имало. „Имайки предвид колко е сензитивен към обществените настроения г-н Борисов и колко нетърпимо е станало обществото към проблемите в различните звена на управлението, си мисля, че никой не е застрахован от кризи, които биха могли да доведат до преразглеждане на това управление и на това управленско мнозинство. Ако има такова решение, то в крайна сметка ще дойде от управляващите“, каза Харизанов. Според него опозицията към момента не е способна да бъде алтернатива, а и заплаха за това управление.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Проф. Александър Маринов: За коалицията „Обединени патриоти“, както за покойниците или добро, или нищо

Проф. Александър Маринов: За коалицията „Обединени патриоти“, както за покойниците или добро, или нищо

5 Август 2019 | 13:44 | Агенция "Фокус"
София. За коалицията „Обединени патриоти“, както за покойниците или добро, или нищо. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ политологът проф. Александър Маринов. По думите му коалицията „Обединени патриоти“ вече я няма. „Тъй като ми е трудно да кажа нещо добро, няма какво да кажа. Тя засега се разпадна на продължаваща остатъчна формация, в която са две партии, които също не са в много блестящи отношения. Засега се крепят взаимно. Атака вече е в друго положение. Каква е нейната перспектива ще видим. Нека не забравяме, че един от критичните импулси, които доразруши тази коалиция, бяха европейските избори. Сега наесен предстоят местни избори, които ще бъдат много по-важни и по-напрегнати“, посочи проф. Маринов. Той посочи, че очаква на много места съставните части на коалицията да влязат в остър сблъсък помежду си. „Говоря не само за двете формации ВМРо и НФСБ, но и между тях и ГЕРБ. Пловдив е много типичен случай. Ясно е, че там битката ще бъде много сериозна. Вече Цветанов го няма с неговите чудодейни възможности. Така че там вероятно няма да се изпокарат“, допълни той. По думите му на много други места ще бъдат в конкуренция. Според него големият проблем е в това, че българските коалиции обикновено се създават само заради влизането и запазването на позициите във властта и няма нищо, което да ги свързва трайно, принципно, което наистина да бъде основата, върху която могат да се преодоляват неизбежните търкания. „Волен Сидеров с основания постави някои въпроси относно изпълнението на техните ангажименти като коалиция пред избирателите. Другите две партии и техните лидери предпочитат да си мълчат за това. Проблемите или въпросите си остават. Бъдещето на това патриотично или да го наречем националистическо политическо пространство е неясно. Предполагам, че ще продължат процеси на прегрупиране, на конфронтация. Ще видим“, посочи още политологът.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Проф. Александър Маринов: Мнозинството действа напук при президентско вето, за да покаже, че може да се наложи над държавния глава

Проф. Александър Маринов: Мнозинството действа напук при президентско вето, за да покаже, че може да се наложи над държавния глава

5 Август 2019 | 13:06 | Агенция "Фокус"
София. Мнозинството действа напук при вето, за да покаже, че може да се наложи над президента, но страда качеството на законодателната дейност. Това каза политологът проф. Александър Маринов в интервю за Агенция „Фокус“ по повод края на политическия сезон. По думите му ветото на президента не може да бъде ефективно от гледна точка на непосредствените си последици. „Преодоляването на ветото не е проблем за едно парламентарно мнозинство. Лошо е друго, че тези многобройни случаи, в които президентът връща приети закони със сериозни аргументи, не се превръщат в основа, за да се обмисли, обсъди и подобри взетото решение“, коментира още проф. Маринов. По думите му мнозинството действа напук, да покаже, че може да се наложи над президента, но от това страда качеството на законодателната дейност. „Очевидно е, че управляващите възприемат тази активност на президента с раздразнение, защото не са свикнали да бъдат по този начин контролирани и оспорвани. ГЕРБ имаше един период на пълен комфорт от гледна точка на предишния президент, но сега вече ситуацията е друга. Естествено, че голяма част от гражданите разбират и подкрепят тези отлагателни решения на президента. Всъщност в повечето случаи президентът черпи една част от основанията си именно във възраженията, протестите или предупрежденията на широки обществени среди. Една от причините президентът да има толкова висок рейтинг, много по-висок от другите политици е именно в това, че той се стреми да посочи и да поправи според правомощията си грешките, които мнозинството допуска – било от некомпетентност, било от желание да се защитят някакви неясни интереси“, коментира още политологът. По думите това енергично упражняване на въпросното конституционно правомощия на президента е необходимо. „Друг е въпросът, че неговото предназначение е именно да даде възможност за подобряване на продукцията на парламента, което в нашия случая не се получава“, заяви още проф. Маринов.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”



Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Социологът Андрей Райчев: Стабилността на кабинета е повишена заради ДПС

Социологът Андрей Райчев: Стабилността на кабинета е повишена заради ДПС

5 Август 2019 | 11:52 | Агенция "Фокус"
София. Стабилността на кабинета е повишена заради ДПС. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ социологът Андрей Райчев по повод края на политическия сезон. „ДПС се стреми за сближаване с ГЕРБ и запазване на ГЕРБ до изборите, което донякъде съвпада и с периода на избирането на нов главен прокурор. В този смисъл стабилността е повишена. ДПС разбира се, ще пази стабилност до ноември със сигурност“, допълни още Райчев. По думите му стабилността като цяло не е различна в сравнение с преди четири-пет месеца. „Отцепването на Волен Сидеров означава окончателно скарване между него и Каракачанов, между ВМРО и Атака, но не и нови отношения между Волен Сидеров и Бойко Борисов или нови между Каракачанов и Бойко Борисов. Не виждам кой знае каква разлика от това, което беше напролет и сега“, каза Райчев. Той прогнозира и бурна политическа есен. „Местните избори са много вълнуващи за хората. Те са политически важни. Особено сблъсъка в София е важен. Те ще имат голямо политическо значение и преди да видим как ще свършат не можем да коментираме просто нищо“, допълни още Райчев.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Социологът Андрей Райчев: Политическият сезон не приключи, има неочаквано продължение

Социологът Андрей Райчев: Политическият сезон не приключи, има неочаквано продължение

5 Август 2019 | 11:30 | Агенция "Фокус"
София. Политическият сезон не приключи, има неочаквано продължение. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ социологът Андрей Райчев по повод края на политическия сезон. Той обясни, че в края на сезона са зададени два неочаквани сюжета – изтичането на данните от НАП и африканската чума. „Всички очакваха, че победата на евровота ще доведе до успокояване и ще даде възможност на ГЕРБ да направи няколко удара срещу БСП свързани с финансирането на партиите, които да затвърдят победата и да преминат към второ действие на драмата тази година. Това са местните избори през октомври“, каза Райчев. По думите му обаче в края на сезона страната е наводнена от неуправляема ситуация. „Така че просто този сезон не приключва. Управляващите ще бъдат принудени да действат и през август. Трупат се неща, които наесен няма как да нямат своите последици. Говоря за чумата и масовото недоволство, особено в навечерието на кметски избори и второ с изключително сложния и не много понятен сюжет за властовата борба, който виждаме в изтичането на данните на НАП“, допълни още социологът.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Председателят на парламента Цвета Караянчева: Очаквам наесен парламентът отново да се използва като предизборна сцена

Председателят на парламента Цвета Караянчева: Очаквам наесен парламентът отново да се използва като предизборна сцена

2 Август 2019 | 12:55 | Агенция "Фокус"
София. Очаквам наесен парламентът отново да се използва като предизборна сцена. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ председателят на 44-ото Народно събрание Цвета Караянчева по повод края на 7-ата сесия на парламента. Тя посочи, че очаква много сериозни дебати и дебати по теми, които не касаят законодателството. По думите й темите, които сме слушали пролетта отново ще бъдат актуални. „Видяхме от декларацията, която изчете г-жа Нинова в сряда, когато беше последното заседание. Тя набеляза опорните си точки, за които ще говори през следващите няколко месеца до местните избори“, коментира председателят на парламента. Тя обърна внимание, че есенната сесия е сесията, в която се приема бюджетът. „Това е най-важният закон на държавата. Хубаво е, че правителството реализира един излишък от над 3 млрд. лв., доколкото разбирам от министър Горанов. Това ще е възможно тези средства да отидат за подпомагане на различните политики, които правителството маркира. Това е най-важният закон, който Народното събрание ще разглежда в есенната сесия“, изтъкна Караянчева.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”



Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Председателят на парламента Цвета Караянчева: В Народното събрание винаги се търси някакъв скандал, което няма как да не бие по рейтинга на институцията

Председателят на парламента Цвета Караянчева: В Народното събрание винаги се търси някакъв скандал, което няма как да не бие по рейтинга на институцията

2 Август 2019 | 12:45 | Агенция "Фокус"
София. В Народното събрание винаги се търси някакъв скандал, което няма как да не бие по рейтинга на институцията. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ председателят на 44-ото Народно събрание Цвета Караянчева по повод края на 7-ата сесия на парламента. „Винаги съм казвала, че рейтингът на парламента е много относително понятие. Ние сме най-прозрачната институция. Вие знаете, че в парламента има над 800 акредитирани журналисти. Наред с темите, които касаят политиката на управляващите или тезите на опозицията, винаги се търси някакъв скандал. Той няма как да не бие по рейтинга на парламента“, коментира Караянчева. Според нея политиците също са виновни за този рейтинг. „Понякога скандалите помежду ни, евтините припирни водят до спада на обществената подкрепа към тази институция“, обясни още Караянчева. Председателят на Народното събрание отчете още, че в парламента има различно представителство на политическите сили. „Това също играе роля за удара по рейтинга. Ние не сме институция, както президентството. Там президентът е подкрепен от една политическа сила. В Министерски съвет управляващото мнозинство има своята подкрепа, но в парламента сме много различни политически сили и имаме много различна подкрепа“, посочи още Караянчева. Според нея важните законопроекти за политиците, са важни и за хората. „За политиците понякога тези теми са възможност за политическа изява, за това да се направи максимално впечатление на избирателите. Понякога се търси популизмът пред прагматичността. Идеята е да можеш да се покажеш по-интересен, че повече мислиш за хората и тяхното добро. Говоря за опозицията, а в повечето случаи се търси евтин политически пиар и привличането на вниманието на българските граждани. За съжаление има много такива случаи, но е важно по широки обществени теми, които касаят националната сигурност, да проявяваме повече разум и повече диалогичност“, каза още председателят на парламента.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Председателят на парламента Цвета Караянчева: Изминалият политически сезон беше динамичен

Председателят на парламента Цвета Караянчева: Изминалият политически сезон беше динамичен

2 Август 2019 | 12:29 | Агенция "Фокус"
София. Изминалият политически сезон беше динамичен. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ председателят на 44-ото Народно събрание Цвета Караянчева по повод края на 7-ата сесия на парламента. „Сезонът беше динамичен предвид, че по това време бяха и европейските избори. Когато има избори, политиците винаги се наострят повече срещу опонентите си. Видяхте, че самата предизборна кампания беше с много черен пиар, с много клевети. Това нямаше как да не повлияе на работата в парламента“, каза Караянчева. Тя отчете, че в двата месеца преди ваканцията парламентът е приел важни законопроекти. По думите й те ще са полезни за българските граждани. „Говоря за отлагането на машинното гласуване. Надявам се, че това ще се оцени от хората, защото беше едно разумно решение да не ползваме машини за местните избори. Другото важно решение беше за закупуването на самолетите F-16. Това са изключително модерни машини, които ще допринесат за оперативната съвместимост на България с военната техника на НАТО и за интегритета на Българската армия към войските на Алианса“, коментира Караянчева. Председателят на парламента обърна внимание, че темата за партийната субсидия също е била част от дискусиите в този сезон. „Все теми, които дават възможност за широк политически дебат в събранието. Сега предстоят два предизборни месеца и не ми се мисли какъв дебат ще се води в събранието. Знаете, че предизборно страстите изключително много се нажежават“, допълни още тя.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Народното събрание е приело 84 закона, 125 решения и едно обръщение към българския народ от началото на 2019 г.

Народното събрание е приело 84 закона, 125 решения и едно обръщение към българския народ от началото на 2019 г.

1 Август 2019 | 14:28 | Агенция "Фокус"
София. През седмата си сесия 44-ото Народно събрание е приело 41 закона и 65 решения. Това сочи справка за законодателната дейност на Народното събрание, подготвена от Дирекция „Пленарни заседания, парламентарен контрол и финални текстове“ и парламентарния пресцентър. За периода от 7 май до 31 юли 2019 г. в парламента са внесени 57 законопроекта, като 26 от тях са на народни представители. Постъпили са 73 проекта за решения, от тях 64 са от депутати. Това съобщиха от пресцентъра на Народното събрание. По време на седмата си сесия 44-ото Народно събрание е приело изменения и допълнения в Закона за енергетиката, в Закона за мерките срещу изпирането на пари, в Закона за държавната собственост, в Закона за лечебните заведения, в Закона за здравето, в Закона за политическите партии, в Изборния кодекс и др. Парламентът е имал 34 редовни и едно извънредно пленарни заседания. От началото на 2019 г. Народното събрание е имало 79 редовни и две извънредни пленарни заседания. В парламента са внесени 117 законопроекта, 133 проекти за решения и един проект на обръщение. Народното събрание е приело 84 закона, 125 решения и едно обръщение към българския народ. Използваното време за осъществяване на контролната функция на парламента през седмата сесия на 44-тото Народно събрание е 27 часа и 47 минути. Парламентарен контрол е провеждан в 9 пленарни заседания. В Народното събрание от 7 май до 31 юли 2019 г. са постъпили 277 въпроса и 14 питания. В този период са проведени четири изслушвания на министри и едно разискване по питане. Членовете на правителството са отговорили на 218 въпроса и 6 питания. На най-много въпроси и питания са отговорили министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова – 45, министърът на здравеопазването Кирил Ананиев – 34, министърът на земеделието, храните и горите Десислава Танева – 22, министърът на вътрешните работи Младен Маринов и министърът на труда и социалната политика Бисер Петков – по 15, министърът на финансите Владислав Горанов – 14, вицепремиерът по обществения ред и сигурността и министър на отбраната Красимир Каракачанов и министърът на образованието и науката Красимир Вълчев – по 13, министърът на правосъдието Данаил Кирилов – 12, министърът на околната среда и водите Нено Димов – 10, министърът на културата Боил Банов и министърът на енергетиката Теменужка Петкова – по 7 и т.н. Най-много въпроси и питания са отправили народните представители Георги Гьоков – 30, Валентина Найденова – 20, Георги Стоилов – 13, Дора Янкова – 11, Джевдет Чакъров, Антон Кутев, Кристина Сидорова и Любомир Бонев – по 10, Николай Цонков, Светла Бъчварова и Надя Клисурска-Жекова по 9, Георги Йорданов – 8, Иван Димов Иванов, Иван Валентинов Иванов и Илиян Тимчев – по 7, Анелия Клисарова, Даниел Йорданов, Иван Ченчев, Крум Зарков, Стефан Бурджев и Филип Попов – по 6, Георги Михайлов, Николай Тишев и Пенчо Милков – по 5 и т.н. От ПГ „БСП за България” са внесли най-много въпроси и питания - 213 въпроса и 13 питания. От ПГ на ПП ГЕРБ са отправили 31 въпроса и едно питане, от ПГ на ДПС - 15 въпроса, от ПГ „Обединени патриоти” - 14 въпроса и от ПГ на ПП ВОЛЯ – „Българските Родолюбци“ - 1 въпрос.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Приключи седмата сесия на 44-ия парламент (ОБЗОР)

Приключи седмата сесия на 44-ия парламент (ОБЗОР)

1 Август 2019 | 03:59 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът излезе в лятна ваканция. Съгласно правилника за организацията и дейността на парламента лятната ваканция на депутатите е от 1 до 31 август, включително. С това приключи и седмата сесия на 44-ото Народно събрание. Новата сесия ще бъде открита на 4 септември от 9.00 ч. В последния си работен ден депутатите работиха с удължено работно време от 9.00 до 19.00 ч. и проведоха парламентарен контрол, в който участваха 9 министри от кабинета „Борисов“ 3. В рамките на заседанието народните представители приеха 4 законопроекта и две проекторешения. „Желая ви приятна ваканция. Очаквам ви с много положителни емоции, готови за работа“, каза председателят на 44-ото Народно събрание Цвета Караянчева преди да закрие последното пленарно заседание преди ваканцията.
Политическият сезон приключи само с една декларация. Лидерът на БСП Корнелия Нинова направи своя анализ на пленарната сесия. Според нея сесията приключва в две тежки кризи. „В какъв момент приключва сесията – с две тежки кризи. Теч на данни от НАП. Резултатът е, че 5 млн. българи са хвърлени в несигурност за собствеността и за личните си данни. На България беше дадена тежка оценка, на правителството - че една цяла нация е хакната. Втората криза е чумата по свинете. Европа ви даде оценка. Тя каза, че правителството не си е свършило работата и България може да изгуби цялото свиневъдство заради небрежността на управляващите. Това е ефектът от тези кризи, но има и последваща – цените тръгнаха леко нагоре“, допълни още Нинова.
Деница КИТАНОВА

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Приключи седмата сесия на 44-ия парламент (ОБЗОР)

Приключи седмата сесия на 44-ия парламент (ОБЗОР)

31 Юли 2019 | 19:40 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът излезе в лятна ваканция. Съгласно правилника за организацията и дейността на парламента лятната ваканция на депутатите е от 1 до 31 август, включително. С това приключи и седмата сесия на 44-ото Народно събрание. Новата сесия ще бъде открита на 4 септември от 9.00 ч. В последния си работен ден депутатите работиха с удължено работно време от 9.00 до 19.00 ч. и проведоха парламентарен контрол, в който участваха 9 министри от кабинета „Борисов“ 3. В рамките на заседанието народните представители приеха 4 законопроекта и две проекторешения. „Желая ви приятна ваканция. Очаквам ви с много положителни емоции, готови за работа“, каза председателят на 44-ото Народно събрание Цвета Караянчева преди да закрие последното пленарно заседание преди ваканцията.
Политическият сезон приключи само с една декларация. Лидерът на БСП Корнелия Нинова направи своя анализ на пленарната сесия. Според нея сесията приключва в две тежки кризи. „В какъв момент приключва сесията – с две тежки кризи. Теч на данни от НАП. Резултатът е, че 5 млн. българи са хвърлени в несигурност за собствеността и за личните си данни. На България беше дадена тежка оценка, на правителството - че една цяла нация е хакната. Втората криза е чумата по свинете. Европа ви даде оценка. Тя каза, че правителството не си е свършило работата и България може да изгуби цялото свиневъдство заради небрежността на управляващите. Това е ефектът от тези кризи, но има и последваща – цените тръгнаха леко нагоре“, допълни още Нинова.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Парламентът излезе в лятна ваканция

Парламентът излезе в лятна ваканция

31 Юли 2019 | 19:06 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът излезе в лятна ваканция, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание лятната ваканция на депутатите е от 1 до 31 август, включително. С това приключи и седмата сесия на 44-ото Народно събрание. Новата сесия ще бъде открита на 4 септември от 9.00 ч. Заседанието бе насрочено от председателя на парламента Цвета Караянчева, която закри настоящата сесия. „Желая ви приятна ваканция. Очаквам ви с много положителни емоции, готови за работа“, каза Караянчева.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Корнелия Нинова, БСП: Борисов държи кормилото на влак, на катер, на електрокар, на тротинетка може би, но няма кой да държи кормилото на страната

Корнелия Нинова, БСП: Борисов държи кормилото на влак, на катер, на електрокар, на тротинетка може би, но няма кой да държи кормилото на страната

31 Юли 2019 | 14:09 | Агенция "Фокус"
София. Борисов държи кормилото на влак, на катер, на електрокар, на тротинетка може би, но няма кой да държи кормилото на страната. Това каза лидерът на БСП Корнелия Нинова в декларация от името на група, предаде репортер на Агенция "Фокус".
Нинова посочи, че всяка година в деня на събора на БСП на Бузлуджа премиерът изпада в депресия. "Но да коментира съборът на левицата, а да не излезеш пред народа си в тези кризи, връхлетели страната и то по твоя вина е безотговорност. Всички парламентарни въпроси към него са върнати с несъществени аргументи. Оказва се, че в момента в държавата няма лидер. Той държи кормилото на влак, на катер, на електрокар, на тротинетка може би, но няма кой да държи кормилото в страната. той изпусна кормилото на държавата. Ключовата дума за нас за този сезон е несигурност. Национална несигурност и несигурност на всеки български гражданин във всичките й измерения. Обаче ни предстои близкото бъдеще на есен. Избори за кметове и общински съветници, бюджет и избор на главен прокурор. Знаем, че цялата енергия ще хвърли в изборите, но и те ще минат и ще застане най-важният въпрос за бюджета, за стимулите за икономиката, за увеличаване на доходите, за намаляване на неравенствата, за общинско и държавно здравеопазване, за справедливостта и съдебната реформа. Мислете от сега, че октомври бързо ще дойде", каза Нинова.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Корнелия Нинова, БСП: Сесията приключва в две тежки кризи - алтернативата е ясна и на есен ще проличи

Корнелия Нинова, БСП: Сесията приключва в две тежки кризи - алтернативата е ясна и на есен ще проличи

31 Юли 2019 | 14:01 | Агенция "Фокус"
София. Сесията приключва в две тежки кризи - алтернативата е ясна и на есен тя ще проличи. Това каза лидерът на БСП Корнелия Нинова в декларация от името на група за края на политическия сезон, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „В какъв момент приключва сесията – с две тежки кризи. Теч на данни от НАП. Резултатът е, че 5 млн. българи са хвърлени в несигурност за собствеността и за личните си данни. На България беше дадена тежка оценка, на правителството - че една цяла нация е хакната. Втората криза е чумата по свинете. Европа ви даде оценка. Тя каза, че правителството не си е свършило работата и България може да изгуби цялото свиневъдство заради небрежността на управляващите. Това е ефектът от тези кризи, но има и последваща – цените тръгнаха леко нагоре“, допълни още Нинова. „Приключва и тази сесия на Народното събрание. Имаме днес последно заседание, последен работен ден. Първият, обикновено всички парламентарни групи тържествено представяме приоритетите и какво ще се свърши за България и за хората. Последният обикновено мълчаливо си тръгваме и отиваме във ваканция. Би било тази практика да се промени. За това днес ние от БСП за България ще направим оценка на сесията, на управляващото мнозинство и самооценка. Когато имаш претенция да оценяваш другите, трябва да имаш силата да се самооцениш“, подчерта Нинова.
„Внесли сте 21 закона, можем да спорим дали са добри или лоши. Най-добре е да ги оценим как те повлияха на България и на българските граждани. Ще откроя по-важните. Приехте Закон за концесиите, макар да се отнасяше за Черноморското крайбрежие, отвори отново темата за концесия на летище „София“, каза още Нинова. Тя отчете, че големи държави са обжалвали тази концесия. „Има ли друга поръчка в България, която да е обжалвана от всички участници, освен от спечелилите“, попита Нинова. Тя обърна внимание върху Закона за устройство на Черноморското крайбрежие и отчете, че резултатът от него е, че плажовете пустеят. „Приехте във финансовата сфера Закон за мерките срещу изпирането на пари. Държавата прехвърли отговорността върху физическите лица да следят за пране на пари. Ефектът от този закон, досега нито една детска учителка не е хванала пране на пари? Актуализирахте бюджета на страната. Ефектът за държавата е близо 2 млн. лв. дефицит. Да видим какво направихте за здравеопазването – затварят се болници. Нищо през тази сесия, освен отново един модел за реформа в здравеопазването, който се отхвърля от почти всички“, допълни още Нинова.
Тя посочи, че са лишени хората от месечни винетки. „Земеделие – при всички тези проблеми в земеделските производители приехте Закона за подпомагането на земеделските производители с една единствена цел – да замажете резултата от къщите за гости“, допълни още Нинова.
Нинова посочи, че БСП е показала ясна и точна алтернатива. „Внесохме следната алтернатива – намаляване на ДДС на лекарства и храни, помощи за младите работещи за отглеждане на дете, данъчни облекчения за родители за отглеждане на децата им, предложение за преизчисление на всички пенсии“, допълни Нинова.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Лeвoн Xaмпapцyмян, "УниKpeдит Бyлбaнĸ": Механизмите за кандидатстване за банков кредит са сигурни, въпреки пробива в НАП

Лeвoн Xaмпapцyмян, "УниKpeдит Бyлбaнĸ": Механизмите за кандидатстване за банков кредит са сигурни, въпреки пробива в НАП

25 Юли 2019 | 19:38 | Агенция "Фокус"
София. Механизмите за кандидатстване за банков кредит са сигурни, въпреки пробива в НАП. Това каза за обзорното предаване „Това е България“ на Радио „Фокус“ Лeвoн Xaмпapцyмян, дългогодишен пpeдceдaтeл нa Упpaвитeлния cъвeт и глaвeн изпълнитeлeн диpeĸтop на "УниKpeдит Бyлбaнĸ" във връзка с хакерската атака срещу НАП. Той припомни, че има измамници, които се занимават с кражбата на лични данни и преди изтичането на такива от агенцията. Банките се опитват да направят максимално удобен продуктът за клиентите си, при определени случаи се търси разумният компромис между между удобството и сигурност, каза още той. „Това е непрекъснато състезание между търговците, техните клиенти и престъпниците, които искат да се възползват от невнимание или някаква по-лесна процедура, или да откраднат идентичността на някой, заразявайки му компютъра. И един куп неща, които са се случвали в не такъв масов порядък като обем информация. Имаме процедури, с които можем да се борим с това, понякога с цената на известно неудобство за клиента“ обясни той. Лeвoн Xaмпapцyмян обясни, че случилото се с НАП може да даде храна на хора с нечисти помисли. Заплахата не е виртуална а съвсем реална, каза още той и обясни, че в модерният свят кражбата на идентичност е едно от най-печелившите пера на престъпността. Той обясни, че спазването на необходимите процедури би предотвратило злоупотребата с лични данни.
Цоня СЪБЧЕВА

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Трима души са с обвинения за хакерската атака срещу НАП, парламентарна комисия ще проучва случая (ОБЗОР)

Трима души са с обвинения за хакерската атака срещу НАП, парламентарна комисия ще проучва случая (ОБЗОР)

25 Юли 2019 | 16:56 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът създаде Временна комисия за атаката срещу НАП. Проекторешението е внесено от председателят на ПГ на ГЕРБ д-р Даниела Дариткова и група народни представиетли. "За" създаване на комисията гласуваха единодушно 171 народни представители. Съгласно решението срокът на действие на комисията е до три месеца. Комисията ще трябва да проучи всички факти и обстоятелства около случая с източване на информация от електронните бази данни на НАП. За председател на комисията бе избран народният представител от ГЕРБ Красимир Ципов. За заместник-председател проф. Румен Гечев от БСП. Членове на комисията ще бъдат Маноил Манев и Александър Иванов от ГЕРБ, Явор Божанков и Иван Иванов от БСП, Емил Димитров, Валентин Касабов, Маргарита Николова от "Обединени патриоти", Ахмед Ахмедов, Сергей Кючуков, Халил Летифов от ДПС и Кръстина Таскова, Дора Христова и Боряна Георгиева от ДПС.
До създаването на комисията се стигна след като в сряда на свое заседание Изпълнителната комисия на Политическа партия ГЕРБ възложи на Парламентарната група на партията да предложи създаването на временна комисия в Народното събрание за изясняването на всички факти и обстоятелства около нерегламентирания достъп до лични данни на Националната агенция за приходите. Според Изпълнителната комисия на ГЕРБ станалата публично достъпна лична и данъчно-осигурителна информация за милиони българи е изключително чувствителна тема и формирането на временна комисия в българското Народно събрание би допринесло за изясняването на всички факти около кибератаката.
По време на представяне на мотивите за временна комисия за НАП председателят на ПГ на ГЕРБ д-р Даниела Дариткова коментира, че темата за атаката срещу НАП е от сериозен обществен интерес, но за съжаление не се използва съвсем коректно от политиците. По думите й именно в Народното събрание е мястото, където трябва да се създаде анкетна комисия. Според нея така ще има достатъчна информация и за народните представители, и за българките граждани с цел да се извлекат поуки и да се вземат мерки за подобряване на киберсигурността без да се създава напрежение и паника и да се изясни цялата картина.
Междувременно Специализираната прокуратура предаде на съд трима души за хакерската атака срещу НАП. Освен Кристиян Бойков обвиняеми вече са и изпълнителният директор на „ТАД ГРУП“ ЕООД Г. Я. и собственикът на дружеството И. Т., които според прокуратурата са действали като подбудители на Бойков за извършване на престъплението.
Търговският директор на „ТАД ГРУП“ ЕООД е обвинен за това, че като подбудител, умишлено склонил Кристиян Бойков да извърши престъпление с цел да създаде смут и страх в населението. Взета му е мярка за неотклонение "Гаранция в пари" в размер на 20 000 лв.
Същото обвинение като подбудител е повдигнато на собственика на „ТАД ГРУП“ ЕООД И. Т. До настоящия момент И.Т. не е открит на известните му адреси, поради което е обявен за общодържавно издирване и ще бъде издадена Европейска заповед за ареста му.
На Кристиян Бойков е повдигнато ново обвинение – като извършител на престъплението (по чл. 108а, ал.1 от НК), в съучастие с Г. Я. и И. Т. като подбудители, за което му е взета парична гаранция от 20 000 лева.
Събраните доказателства сочат, че базата данни на НАП не е единствената, незаконно атакувана от тримата обвинени. До момента са събрани доказателства за нерегламентирано копиране на информация от сървъри на застрахователна компания, фирма, предоставяща интернет услуги и други. Действията по събиране на доказателства продължават и от прокуратурата не изключват възможността към наказателна отговорност да бъдат привлечени и други лица.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Специализираната прокуратура предаде на съд трима души за хакерската атака срещу НАП

Специализираната прокуратура предаде на съд трима души за хакерската атака срещу НАП

25 Юли 2019 | 13:20 | Агенция "Фокус"
София. Специализираната прокуратура предаде на съд трима души за хакерската атака срещу НАП. На 22 юли 2019 г. Това съобщиха от пресцентъра на Апелативна специализирана прокуратура. Софийска градска прокуратура, която обвини в компютърно престъпление Кристиян Бойков, изпрати досъдебното производство по компетентност на Специализираната прокуратура, тъй като бяха събрани доказателства за извършено престъпление против Републиката с цел да създаде смут и страх в населението е извършено компютърно престъпление, за което се предвижда наказание лишаване от свобода от 5 до 15 години.
Специализираната прокуратура прие делото и извърши допълнителни процесуално-следствени действия, при които бяха събрани доказателства, обосноваващи ангажирането на наказателната отговорност на още две лица – на изпълнителния директор Г. Я. и на собственика на дружеството И. Т., работодател на Кристиян Бойков, които са действали като подбудители на Бойков за извършване на престъплението.
Търговският директор на „ТАД ГРУП“ ЕООД е обвинен за това, че като подбудител, умишлено склонил Кристиян Бойков да извърши престъпление с цел да създаде смут и страх в населението. Взета му е мярка за неотклонение "Гаранция в пари" в размер на 20 000 лв.
Същото обвинение като подбудител е повдигнато на собственика на „ТАД ГРУП“ ЕООД И. Т. До настоящия момент И.Т. не е открит на известните му адреси, поради което е обявен за общодържавно издирване и ще бъде издадена Европейска заповед за ареста му.
На Кристиян Бойков е повдигнато ново обвинение – като извършител на престъплението (по чл. 108а, ал.1 от НК), в съучастие с Г. Я. и И. Т. като подбудители, за което му е взета парична гаранция от 20 000 лева.
Събраните доказателства сочат, че базата данни на НАП не е единствената, незаконно атакувана от тримата обвинени. До момента са събрани доказателства за нерегламентирано копиране на информация от сървъри на застрахователна компания, фирма, предоставяща интернет услуги и други. В интерес на разследването, на този етап имената на институциите и дружествата няма да бъдат огласявани.
За предприетите действия по привличане на три лица като обвиняеми за извършено престъпление по чл. 108а от НК, Специализираната прокуратура е уведомила Комисията за защита на личните данни и КПКОНПИ.
Продължават действията по събиране на доказателства, което може да доведе до ангажиране на отговорността и на други лица.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

СНИМКА НА ДЕНЯ
103 години Каймакчаланска епопея. 20 септември 2019 г.
103 години Каймакчаланска епопея. 20 септември 2019 г.

ВИДЕО
Панихида в памет на загиналите бе отслужена на връх Каймак-Чалан
Панихида в памет на загиналите бе отслужена на връх Каймак-Чалан
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2019 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.