Пандемията от (анти) расизъм

28 Юни 2020 | 14:02 | 0
Пандемията от (анти) расизъм
Снимка: ABC News

„Обезглавяване“ на статуи, оскверняване на паметници, истерично отричане от наследството на доскоро определяни като „велики личности“ и гении, и спорове за цвета на кожата на Христос - светът се намира в състояние на пандемия, но не от коронавирус, а от (анти) расисъм.

ТАСС: Бели актьори повече няма да озвучават цветни персонажи в The Simpsons
Повече няма да се допуска бели актьори да озвучават цветни персонажи в анмационния сериал The Simpsons, излизащ от 1989 година. Това заяви официалният представител на телевизионния канал Fox Лес Айснър, предава ТАСС.
„Движим се напред. В „Симпсънс“ повече няма да има бели актьори, озвучаващи небели персонажи“, заяви той, без да навлиза в подробности.
Най-разпознаваемите гласове на героите на Симпсънс принадлежат на Дан Кастеланета, Нанси Картрайт, Хари Шиърър, Джули Кавнер, Ярдли Смит, Ханк Азария, Памела Хейдън, Трес Макнил, Карл Уидъргот и Маги Розуел. Всички са бели. Шиърър например озвучава четирима герои в анимационния сериал, включително черния лекар Джулиъс Хибърт. Последният, според сценария, е най-компетентният лекар в град Спрингфийлд и намира причина да се смее в почти всяка ситуация. Азария, благодарение на способността си да имитира акцента на индианците на английски, озвучава Апу. Актьорът през януари обяви, че се отказва от тази роля след почти 30 години заснемане.
Решения, подобни на това на Fox, са свързани с масовите протести и безредици, които преминаха през САЩ след смъртта на задържания от полицията в Минеаполис афроамериканец Джордж Флойд.
The Simpsons е най-продължителният анимационен сериал в историята на американската телевизия: заснети са 31 сезона (684 серии); първата мини-серия Good night е показана в „Шоуто Трейси Улман“ на 19 април 1987 година. Излъчването на пълноценни епизоди на сериала започват на 17 декември 1989 година по канал Fox. Симпсъните са известни на зрителите в повече от 100 страни. Списание Time през 1998 г. го обяви за най-добрия сериал на XX век.


The Independent: Университетът в Пристън се отрече от Удроу Уилсън заради „расистко мислене“
Университетът в Пристън ще премахне името на бившия президент на САЩ Удроу Уилсън от списъка на преподавателите на престижното висше училище за обществени и международни отношения, отбелязва британският национален ежедневник The Independent.
Съветът на попечителите реши, че „расисткото мислене и политики на Уилсън го правят неподходящ съименник за училище или колеж, чиито учени, студенти и възпитаници трябва да бъдат твърдо против расизма във всичките му форми“, се казва в изявлението на Кристофър Айсгрубер, ректор на Университета.
Университетът ще оттегли името на Уилсън от един от колежите към учебното заведение, ход, който вече беше в процес на работа, но сега ще бъде ускорен. Новото име на институцията ще Първи колеж.
„Расизмът на Уилсън е солиден дори за стандартите на неговото собствено време“, отбелязва Айсгрубер. „Той сегрегира федералната държавна служба, след като тя беше интегрирана расово десетилетия наред, като по този начин дръпна Америка назад в стремежа си към справедливост“.
"Той не само се съгласи с расисма, но и го добави към постоянната практика в тази страна, нещо, която продължава да вреди и до ден днешен“, продължава Айсгрубер.
Предишна петиция за премахване на имената на Уилсън от колежа беше разгледана през ноември 2015 г. Това доведе до сформирането на Комисия за преразглеждане на наследството на Уилсън. През април 2016 г. тя препоръча редица реформи, за да направи Университета в Принстън по-приобщаващ и по-честен към своята история.
Комитетът и бордът обаче оставиха името на президента както в училището, така и в колегията. Ръководството на висшето учебно заведение обаче реши да преразгледа заключенията на комисията след серията от протести, последвали след убийствата на Джордж Флойд, Бреона Тейлър, Ахмо Арбъри и Райсхард Брукс.
Удроу Уилсън е 28-ият президент на САЩ и е на поста си от 1913 до 1921 г. Учи в Принстън в класа му от 1879 г. и е ректор на колежа от 1902 до 1910 г.

The Washington Times: Безредиците в САЩ увеличават шансовете на Тръмп за втори мандат
Президентът на САЩ Доналд Тръмп и неговите съюзници се възползваха от темата за опазването на паметниците и статуите, включвайки я в предизборната стратегия. Тяхната цел е да представят демократите като групировка, която е толерантна към „саморазправите“. В същото време те се надяват, че проблемът с беззаконието и престъпността в градовете в Съединените щати ще вбие клин между черното население и Демократическата партия, пише The Washington Times. „Докато съм тук, това няма да се случи“, обеща президентът, визирайки движението за разрушаване на паметници на исторически личности. „Що се отнася до демократите, струва ми се, че на тях не им пука, дали те ще бъдат съборени или не“. Много републиканци смятат, че подобна стратегия ще помогне на президента в борбата му с бъдещия кандидат за президент на Демократическата партия Джо Байдън, въпреки трудната ситуация, която се разви около коронавируса. „Колкото по-дълго това трае, толкова по-добра е позицията на Тръмп по отношение на кампанията“, заяви републиканският стратег Форд О'Конъл. „Народът не може да търпи дълго унищожаването на имущество, вандализма и палежите“. По неговите думи, ясното посочване на границите на позволеното по въпросите на паметниците „може да стане наистина сериозен плацдарм“ в такива ключови щати, като Аризона, Флорида, Пенсилвания, Мичиган и Уисконсин. В същото време президентът вече се готви да издаде указ за защита на паметниците във федерална собственост от „вандали и хулигани“. По-специално Тръмп предупреди, че нападателите ще бъдат строго наказани, с до 10 години лишаване от свобода. Освен това администрацията на САЩ заяви в сряда, че е призовала 400 невъоръжени военнослужещи от Националната гвардия да защитават федералните паметници във Вашингтон, те трябва да подкрепят местната полиция. И макар че Байдън се дистанцира от лявото движение за спиране на финансирането на полицията, предизборният щаб на Тръмп се опитва да го свърже с разрушителите на истирически паметници. „Из цялата страна поставящите се над закона леви радикали разрушават и увреждат статуи и паметници на американски герои, като Ейбрахам Линкълн, Теодор Рузвелт, Джордж Вашингтон и Томас Джеферсън, - заявиха по този повод от щаба на Тръмп. – а Джо Байдън избягва въпросите и отказва да говори за това безобразие“. Като цяло президентът се опитва да използва вандалските прояви като доказателство за неспособността на част от Демократическата партия да спре мародерите, вандалите и активистите, на които не им е чуждо насилието, в много големи градове. В същото време, според Тръмп, в Сената демократите са успели да блокират републиканския законопроект за правоприлагане по причината, че „искат да отслабят американската полиция“, като я лишат от законовия имунитет в хода на службата. Междувременно републиканците са уверени, че залагайки на призиви за поддържане на реда, те могат да постигнат значителен успех сред черния електорат, който не хареса бунтовете в родните си градове. По-специално един стратег на Републиканската партия предложи се започне рекламна кампания, която поставя под съмнение добрите отношения на Байдън с чернокожите. „Напомням, че се стремя не само хората да гласуват за нас, но и за това, те да не гласуват за противоположната страна“, отбелязва републиканският функционер.

Euronews: Заместник-кмет по разнообразието и джендърното равенство разпореди промяна на „колониални“ имена на улици с феминистки и антирасистки
Вместо названия, свързани с колониалните времена, властите на брюкселския квартал Етербек са решили да преименуват улици в чест на борци за правата на жените и чернокожите. Предлага се и да се разреши драскането с графити по паметници, напомнящи за робовладелческите времена. Инициативата има подкрепата на „антирасистките“ организации на Белгия, обявяващи се за кардинална промяна на държавата. Но тази инциатива предизвика много дискусии сред историците и дейците на културата, предава Euronews.
Плановете са в Етербег да бъдат преименувани 11 улици. Ще изчезнат названията, свързани с колониалните времена – до 8 март се предполагаше те да бъдат заменени от имена на жени, борили се за своите права. Но този процес бе преустановен от коронавируса.
А след смъртта на афроамериканец в Минеаполис по време на задържането на бял полицай, заместник-кметът за разнообразието и джендърното равенство Франсоа де Оле също нареди да се увековечи неприемането на расизма на градските табелки и на картите на белгийската столица.
„Мисля, че е напълно възможно да се използва настоящото възмущение и справедливото недоволство в полза на местните жители, за да им напомня постоянно за много важни неща. Например за недопустимостта на факта, че хората имат различен живот - в зависимост от цвета на кожата или сексуалната им ориентация, от това дали е мъж или жена, от здравословното състояние. Накратко, ако сте чернокожа жена с увреждания, животът ви е по-труден“, заяви заместник-градоначалникът.
От общината обявиха, че преименуваните улици могат да променят имената си отново. Предлага се също така да се разрешат графити върху паметници, напомнящи робството. Това се подкрепя от антирасистки организации в Белгия. Представителят на една от тях се застъпва за радикално преструктуриране на държавата.
„Трябва да преминем към премахване на цялата структурна дискриминация, която засяга хората с имигрантско минало. Конкретно, това включва прекратяване на дискриминацията при заетостта и жилищното настаняване. Предстоят огромни промени. Така че сегашната работа със статуи и имена на улици е само върхът на айсберга“, заяви Карлос Креспо от Движението срещу расизма, антисемитизма и ксенофобията.
Инициативата на Етербек предизвика разгорещена дискусия на градско и федерално ниво. Професор по история в университета в Лиеж не одобрява преименуването на улиците и унищожаването на паметници на „колониалния крал“.
„Това няма смисъл. Бях шокиран от премахването на статуята на Леополд II от пиедестала. Той беше суверенът на независимата държава Конго, където никога не е бил- 44 години беше крал на белгийците! Планировката на Брюксел отразява основно концепцията му за урбанизация“, посочва Франсис Балас, професор по история.
Община Етербек иска да използва инициативата си за образователни цели. Тя организира разходки за ученици и възрастни, така че те да могат да си представят си в историческа перспектива.

The Week : Спорът дали Христос е бял
След като паметниците на конфедеративните южняци бъдат съборени, "статуите на белия европеиден Исус, също трябва да бъдат премахнати", написа активистът за борба с расизма Шон Кинг в понеделник в социалната мрежа „Туитър“, пише излизащото във Великобритания и САЩ седмично списание The Week в материал, предстравен без редакторска нмеса, който изразява мнението само и единствено на автора му.
„Това е един вид бял шовинизъм“, каза той, „Махнете ги!“ И в същото време всички стенописи и витражи, изобразяват белия Исус, неговата европеидна майка и техните бели приятели. ” Ако грубите сметки за броя на християнските молитвени домове в САЩ са верни, тогава Кинг със своя иконоборски призив очаква да бъде унищожена огромна част от американските храмове.
Това нещо е дяволски глупаво. Не е трудно да се предвидят неговите политически последици. Защитникът на най-влиятелното лице на Земята се възползва от възможността и се представя за мъченик - сенаторът Том Котън, републиканец от Арканзас, който отново призова за използването на войската срещу мародерите. Водещи десни публикации с подвеждащи заглавия тръбят, че Кинг ще унищожи всеки един образ на Исус. На тях не им пука, че Кинг критикува левицата и в черния „Туитър“. И също така фактът, че на друго място той подробно обоснова призива си за историческа точност в образите на Исус - в никакъв случай не призовава за безсмислено унищожение. Президентът Тръмп вече отговори, отново в социалната мрежа „Туитър“, че Кинг току-що е осигурил втори мандат. Подозирам, че това донякъде преувеличава влиянието на Кинг, но успешно характеризира паниката, която консерваторите и белите християни създадоха след като чуха от Тъкър Карлсън (домакин на популярното вечерно шоу в Fox News), че „ тълпата ”ще унищожи всички църкви, любимите ни места, където хората се женят, оплакваме мъртвите и учат децата си на вяра и поведение.
Но нека да не говорим за политика. Интересна е религията,(авторът се определя като християнин), а Кинг, бивш пастор, също смята себе си за такъв. Критиката на историческия образ на „белия Исус“ и свързаните с него злоупотреби има логика сама по себе си, но в никакъв случай не тази, която Кинг предлага във вирусните си публикации.
В християнската традиция има два основни принципа за изобразяване на Христос (особено това се отнася до неговия образ с европейски черти и светла кожа), но Кинг не се е спрял на нито един от тях. Първо, че тези изображения могат да бъдат исторически точни или културно разпознаваеми.
Когато първите му публикации предизвикаха спор, Кинг публикува добре известна реконструкция на лицето на Исус. Той е създаден от списание Popular Mechanics въз основа на антропологично проучване на еврейския народ, обитавал Палестина през първи век след Христа. Резултатът, разбира се, в никакъв случай не е е европеиден - Исус не е бял. „Лицето на Исус от Назарет вероятно беше по-тъмно от представите на Запада - не много по-различно от маслиновата кожа на днешните народи от Близкия Изток“, пише теологът Кристена Кливланд в списание „Christianity Today“ през 2016 г. Точните изображения на Исус ще направят нашата вяра по-осъзната, твърди Кливланд, припомняйки, че Исус е бил беден човек, парий, бежанец и жертва на брутална империя и правителствени репресии.
Но заедно с това Кливланд отбелязва: „Христос, нашия Господ, е извън цвета на кожата и расовите различия“. Християнството никога не е било обвързано с определена култура, нация или народ. Въпреки че отдавна няма единодушно мнение сред християните как вярата трябва да взаимодейства с културата (а самият Господ знае колко често сме бъркали в това отношение, дори, може би, твърде често), силата на християнството е способността да се вписва във всеки контекст. И тази характеристика е напълно отразена в нашето изкуство.
„Всяка християнска култура представя Исус, майка му Мария и апостолите като самите себе си“, пише журналистката на New York Times Елизабет Брюниг, католичка и бивша журналистка на The Week, в отговор на публикациите на Кинг. Тя е права: в баптистка църква на 16-та улица в Бирмингам, Алабама, след взрив, поставен от бели расисти през 1963 г., при която загинаха четири млади момичета, има стъклопис с разпнатия Христос, направен от тъмнокафяво стъкло. (Има и витражи с бял Исус на 16-та улица. Ще трябва ли и Кинг да ги събори?) В ирландската Книга на Кел Исус е червенокос. Италианските възрожденски художници рисуват Христос от местни шарки. В етиопската иконография Исус е етиопеец. В Хаити, хаитянин. В Китай - китаец. Това също е добре, защото укрепва вярата, напомняйки ни, че Христос е наш брат и Бог спасява всички изгубени овце - такива като нас самите и не само като нас.
Белите християни, например, квалифицирани калиграфи - автори на Книгата на Кел, също са се възползвали от концептуализация. И тук стигаме до втория момент - разликата между изображенията на белия Исус за религиозни цели и белите образи на Исус , скриващи расовото потисничество чрез лъжата на божественото одобрение.
„В колониалния период Западна Европа изнася своя образ на белия Христос по целия свят и чрез него служението на Исус бива разпространено“, обясни Кливланд. „Някои християни от 19-ти век, в опит да оправдаят жестокостта на робството, се опитват да покажат Исус като бял. Отричайки истинската природа на черното потиснато малцинство, собствениците на роби оправдаха йерархията „господар-роб“ и забравиха за служението на Исус за освобождаване на потиснатите. “ През ХIХ и ХХ век зад Исус се крият ксенофоби и антисемити, когато привържениците на "научния расизъм" нелепо представяйики го не просто като бял, но дори "северняк".
Съдейки по по-балансирани изказвания извън „Туитър“, Кинг беше този, който осъждаше злоупотребите зад образа на белия Исус. Това е справедливо. Както и призивът към белите християни да бъдат по-внимателни към съвременните образи на Исус, въз основа на това, че религиозният им контекст се нуждае от историческа точност, може би повече от културно признание.
Но Кинг не каза това Той имаше предвид всички образи на Исус с европейски черти, нарече ги „инструменти на белия шовинизъм“ и призова за тяхното унищожаване. Той ясно си представи счупените прозорци на параклисите и осквернените катедрали. Той обърка образите, оправдаващи безхристианското зло с образите на Христос като нас самите, за да можем ние да станем като Него.

Принтирай    Оразмери текст   + -